Apua talveen: IS koeajoi Mazda 3:n nelivetoisena versiona – saatavana vain luukkuperänä - Autot - Ilta-Sanomat

Apua talveen: IS koeajoi Mazda 3:n nelivetoisena versiona – saatavana vain luukkuperänä

Vastaavaan etuvetoon nähden nelivedosta joutuu Mazdan tapauksessa maksamaan reilun neljän tonnin lisähinnan.

Julkaistu: 25.1. 11:04

Mazdan uusi kolmonen on saatavana reilun neljän tonnin lisähinnasta myös täysvetoisena.

Neliveto on ominaisuus, josta moni suomalainen autonkäyttäjä tutkitusti unelmoi – joskus urheilullisuuden, mutta useimmiten talviarjen helpottumisen vuoksi.

Eräs nelikkohaaveen toteuttamiseen kelpaavista kaikkein tuoreimmista autovaihtoehdoista on Mazda 3, jonka mallipaletista löytyy myös kolme AWD-lyhenteellä merkittyä nelivetoversiota.

Peräpään varsin huomaamaton AWD-teksti kertoo vetävistä takapyöristä. Muuten nelivetoisuus ei ulospäin näy.

Käytännössä kolmosnelivedon ostaja voi valita varustetasosta ja vaihteistosta, mutta ei korimallista. AWD-kolmonen on siis aina 180-heppainen viistoperäinen viisiovinen ja sillä sipuli.

Ajettavuuden osalta voi todeta, että neliveto tekee jo valmiiksi aika kivalle Mazda 3:lle – no, jos jotain, niin pelkästään hyvää.

Parhaimmillaan auto tuntuu alustansa ja voimalinjansa puolesta terävältä ja ketterältä, jopa leikkisältä. Laatikko vaihtaa siististi ja eteneminen on kaikin puolin helppoa. Miinuksen voi antaa etuvetomallin tapaan alustan mukavuudesta, eli tiestön epätasaisuudet välittyvät ohjaamoon välillä turhankin kovaa.

Rauhallinen ja toimiva kojelauta on Mazda 3:n selkeä valtti. Päämittari on perinteisestä ulkonäöstään huolimatta täysdigitaalinen.

Onko Mazdan neliveto enemmän kotipihan etenemisapu vai mutkateiden nautinnontuottaja? Jossain määrin kyllä kumpaakin, mutta määritelmällisesti vaaka kallistuu silti enemmän niin sanotun arkiautoilun helpottamisen puolelle kuin varsinaiseen urheiluajoon.

Osin jäisellä mutka-asvaltilla ajettaessa Mazdan AWD-järjestelmä jatkaa kelpo suoritusta, mutta jäykähkön sporttisen ohjauksen vähän ristiriitaisen hitauden havaitsee tiukemmassa pyörittelyssä jo selvästi. Myös automaatti tuntuu reippaammassa ajossa hiukan hitaan empivältä, vaikka Sport-ajotila pitääkin moottorin kierrokset tavallista korkeammalla.

Voimaa taakse automaattisesti jakava AWD-malli kuluttaa normin mukaan reilut puoli litraa enemmän kuin vastaava etuvetoinen Mazda 3, mikä vaikutti koeajon perusteella pitävän paikkansa myös Suomen syystalvisissa ajotilanteissa.

Vastaavaan etuvetoon nähden nelivedosta joutuu Mazdan tapauksessa maksamaan reilun neljän tonnin lisähinnan. Onko se paljon vai vähän, sen ratkaisevat budjetti ja muut tarpeet.

Kaikkiaan Mazda 3 AWD on joka tapauksessa erittäin arkipätevä tuttavuus, jonka erityisvahvuudet löytyvät etenemiskykyjen ohella urheilullisen liukkaasta ulkonäöstä, premium-tunnelmaa huokuvasta ohjaamosta sekä ohjaamon hienoista käyttöliittymäratkaisuista.

Mazda3 HB Skyactiv-X AWD Dynamic AT

  • Moottori R4, 1998 cm³, 132 kW (180 hv), 6000 rpm/min, 224 Nm, 3000 rpm/min

  • Suorituskyky 0–100 km/h 8,9 s, huippunopeus 211 km/h

  • Kulutus 6,9 l/100 km 95E10

  • CO2-päästöt 157 g/km

  • Voimansiirto A6, neliveto

  • Mitat p 4460, l 1795, k 1435 mm, akseliväli 2725 mm, tavaratila 358–1026 l, tankki 51 l

  • Hinta 39035 euroa

Kiitämme

Onnistunutta ohjaamoa

Ongelmatonta nelivetoa

Moitimme

Alustan mukavuuspuutteita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?