Uutissuomalainen: Kilometrivero, tietullit ja polttoaineiden hinnankorotukset ”tulossa pöydälle” – näin uusia veropäätöksiä aiotaan nuijia - Autot - Ilta-Sanomat

Uutissuomalainen: Kilometrivero, tietullit ja polttoaineiden hinnankorotukset ”tulossa pöydälle” – näin uusia veropäätöksiä aiotaan nuijia

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan pj myöntää Uutissuomalaiselle, että bensan ja dieselin verotus saattaa kiristyä entisestään.

Kansanedustaja Suna Kymäläinen (vasemmalla) päätyi samaan kuvaan Antti Rinteen (sd) kanssa SDP:n eduskuntaryhmän kesäkokouksessa Kouvolassa.­

21.1. 11:49

Viidentoista sanoma- ja kaupunkilehden uutistoimituksista koostuvalle Uutissuomalaiselle haastattelun antanut eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Suna Kymäläinen (sd) vahvistaa, että hallitus pyrkii kääntämään Suomen henkilöliikennesuoritteen laskuun eli käytännössä pienentämään henkilöautoilla ajettujen kilometrien määrää.

Käytännössä tavoitteeseen pääseminen tulee vaatimaan kovia toimia, joita Kymäläinen ei kuitenkaan halua jutussa juuri yksityiskohtaisesti kommentoida. Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja perää sen sijaan vaikeiden päätösten tekemistä pakettina.

– Voi olla, että sitäkin joudutaan tekemään, mutta en lähtisi nostamaan yksittäisiä asioita tässä vaiheessa. Verouudistusta pitää katsoa laajana kokonaisuutena, Kymäläinen vastaa Uutissuomalaisen kysymykseen siitä, aiotaanko liikennepolttoaineiden verotusta vielä kiristää.

Kun vielä toistaiseksi pantattavia yksityiskohtia aikanaan saadaan julkisuuteen, voi keskustelusta ennakoida jo etukäteen kuumaa.

Tämä johtuu muun muassa siitä, että nykymuotoisen yhteiskunnan toiminta eli käytännössä arjen sujuminen totutulla tavalla nojaa Suomessa yhä hyvin pitkälti nimenomaan yksityisomisteisen henkilöauton tarjoamiin liikkumismahdollisuuksiin.

Lisätietoa jo maaliskuussa

Ensimmäiset liikenteen päästöpohjaiseen veromuutokseen liittyvät konkreettiset keinot ovat tulossa joka tapauksessa julkisuuteen viimeistään maaliskuussa, jolloin luvassa on nippu liikkumiseen liittyvien työsuhde-etujen päästöpohjaisia veromuutosehdotuksia.

Aikataulu on tiukka, sillä esimerkiksi työsuhdeautoihin, työsuhdematkalippuihin ja vaikkapa työntekijöiden toistaiseksi ilmaiseen työpaikkapysäköintiin liittyvien päästövähennysideoiden on oltava hallituksen käytössä jo kevään kehysriihessä.

Muista liikenteen veromuutosehdotuksista aiotaan sen sijaan kertoa verotyöryhmän puolesta vasta vuoden 2021 alussa.

Niistä liikenteen veroryhmän pöydälle ovat tulossa Uutissuomalaisen mukaan ”fossiilisten polttoaineiden hinnankorotusten ohella” ”ainakin tietullit ja kilometrivero”.

Ja jos kyseiset verot ovat aikanaan myös lopullisella pöydällä, ovat kuviossa takuuvarmasti myös kaikki muutkin liikenteen verot, aina tutuista auto- ja ajoneuvoveroista alkaen.

Auki olevien yksityiskohtien ohella yksi päätöksistä on jo kuitenkin varma ja myös budjettikirjan tulopuolelle kirjattu:

Nimittäin se, että ensimmäinen Sanna Marinin (sd) hallituksen polttoaineita koskeva veronkorotus astuu voimaan ensi elokuussa. Silloin bensiinin hinta nousee noin 6,3 ja dieselin noin 6,9 senttiä litralta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?