Toyotaa ei sakkoraja stressaa – aseina mm. RAV4 PHEV, uusi kompakti hybridi ja komeasti uudistunut vetyauto - Autot - Ilta-Sanomat

Toyotaa ei sakkoraja stressaa – aseina mm. RAV4 PHEV, uusi kompakti hybridi ja komeasti uudistunut vetyauto

Autonvalmistajilta vaaditaan kolossaalisia sakkoja, jos uusien autojen CO2-päästöt eivät laske asetetun raja-arvon alle. Japanilainen autojätti Toyota ei tästä painajaisia näe.

Suomalaisten kiinnostuksesta RAV4-pistokehybridiä kohtaan kertoo, että joukko suomalaisia on jo tiedustellut auton perään, vaikka ennakkomyynti alkaa vasta maaliskuussa – eikä tarkkaa hintaa tiedä vielä varmuudella maahantuojakaan. Pystyykö uutuus asettamaan kapuloita Suomessa suositun Volvo XC60:n riemukululle?

18.1.2020 6:58

Osa autonvalmistajista on pyyhkinyt viime vuodet tuskanhikeä päästörajoitusten takia. EU:n asettaman vaatimuksen mukaan valmistajien on osoitettava, että tämän vuoden malliston keskimääräinen CO2-päästöarvo alittaa lukeman 95 g/km. Vaihtoehtona ovat valtavat sakot.

Siksi esimerkiksi tämänkin lehden sivuilla on viime päivinä julkaistu maksettuja ilmoituksia, joissa valmistajat viestivät uusista, vähäpäästöisistä automalleistaan.

Moni tuttu malli onkin saanut peräpeltiinsä pistokkeella ladattavaa hybridiautoa merkitsevän kirjainyhdistelmän PHEV. Samalla monen auton tavaratilaan on ilmestynyt pakkauskapasiteettia vähentävä möykky, jonka alle on piilotettu akusto.

Maksimitehoa pistokeladattavasssa RAV4:ssä on 306 hevosvoimaa. Paikaltaan sadan kilometrin tuntinopeuteen auto liikahtaa 6,2 sekunnissa. Toyotan tallissa vain Supra ja GR Yaris ovat sitä nopeampia.

Hybridiautoja pitkään valmistanut Toyota ottaa sen sijaan rauhallisesti. Uuden RAV4 PHEV:n myötä se osallistuu Suomessakin vahvasti menekkiään lisäävien pistokehybridien myyntikisaan. Tuliko Toyotalle pakottava tarve valmistaa pistokehybridi Priusin kaveriksi? Kysymykseen vastaa Toyotan tutkimus- ja kehitysjohtaja Gerald Killman.

Vetyautot ovat Gerald Killmanin mielestä niin sanottu game changer eli autoilua voimakkaasti muuttava kehitysaskel.

– Meillä ei ole pakonomaista tarvetta valmistaa pistokehybridiautoja, jotta pääsisimme vaadittuun 95 gramman tasoon. Me olemme jo siellä! (raja-arvon alapuolella).

– Jos näemme, että asiakkaat haluavat sellaisia, voimme toki valmistaa niitä, mutta PHEV ei ole pakkomielle.

Killman tietää kollegoidensa mainospuheiden perusteella Toyotan tekniikasta kaiken. Hän sietää myös niin sanottuja tyhmiä kysymyksiä. Esimerkiksi tällaisen:

Jos matkamittariin kertyy vuodessa 20 000 kilometriä, josta puolet on maantieajoa ja loput kaupunkipyörittelyä, onko taloudellisesti järkevämpää ajaa pistokehybridillä kuin itselataavalla hybridillä? Killman ei mieti asiaa sekuntia kauemmin.

– Hybridillä!

Muutaman vänkäävän jatkokysymyksen jälkeen hän taipuu asettamaan tekniikat lähes tasapeliin.

Akkua hyödyntävä sähköauto ei kuitenkaan ole Killmanin sydämenasia, sillä hänet tunnetaan vankkumattomana polttokennoautojen (sähköautoja, joiden energia tuotetaan vetykaasusta) puolestapuhujana. Yhdeksi perusteluksi kelpaa se, että niillä voi ajaa yhdellä tankkauksella pitempiä matkoja kuin täyssähköautoilla. Lisäksi polttokennoauton tankkaus sujuu nopeammin kuin sähköauton akun lataaminen.

Amsterdamissa Toyota esitteli toimittajatapaamisessa uudistuneen, takavetoiseksi muuttuneen Mirain, joka on vuosia ollut lähes synonyymi vetyautolle. Mirain futuristinen muotoilu on siistitty coupémaiseksi sedaniksi.

Aiemmin neljälle henkilölle tarkoitettu matkustamo on nyt rekisteröity viidelle.

Vetyauto Mirai on nyt aiempaa puhdaspiirteisempi.

Mirain toimintamatkaksi Toyota kertoo 650 kilometriä. Harva sähköauto lähitulevaisuudessa yltää samaan. Vedyn tankkaaminen kestää 3-5 minuuttia, mutta siinä ilmeneekin se pullonkaula, sillä esimerkiksi Suomessa tätä autoa ei pysty tankkaamaan. Etelä-Suomesta katsoen lähin tankkauspaikka sijaitsee Tukholmassa, jossa Mirain voi nähdä liikenteessä keväällä 2021. Ruotsalaisen Vi bilägare -lehden mukaan hinnaksi tulee noin 80 000 euroa.

Tapahtumassa Toyota kertoi myös liikkuvuuspalvelustaan, joka on saanut nimekseen Toyotan Kinto. Keskeneräisen palapelin osasia ovat muun muassa sähköllä toimivat kaupunkiajopelit. Kinton myötä Toyota yrittää myös saada kontaktia nuorisoon. Japanin lisäksi Kintoa markkinoidaan Euroopassa.

Tällaisilla sähköisillä kulkineilla voinee huristella jo kesäolympialaisten aikaan Tokiossa.

Toyota tuo myös täysin uuden mallin Euroopan markkinoille. Kompakti crossover-malli lienee esillä jo Geneven autonäyttelyssä maaliskuussa. Uutuus perustuu GA-B-perusrakenteeseen.

Tästä se lähtee: GA-B-perusrakenteen päälle rakentuu Toyotan aivan uusi, kompaktiluokan crossover.

Tällaiseltakin voi näyttää Lexus tulevaisuudessa. Kuvassa on konseptimalli LF-30 Electrified, jonka vain 16 kiloa painava, massiivinen ovi avautuu renkaasta renkaaseen.

LF-30 on Lexuksen tutkielma, jossa riittää ällisteltävää.

Lexus oli tuyonut tilaisuuteen myös ensimmäisen täyssähköautonsa UX 300e:n, josta aletaan tehdä kauppaa loppuvuodesta. WLTP-mittausarvon mukaan uutuden toimintamatka on yli 300 kilometriä yhdellä latauksella.

Lexus UX 300e.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?