Aito haastaja: Koeajossa Mazdan uusi CX-30 –katumaasturi, jonka laatutaso on osin aivan viimeisen päälle premiumia - Autot - Ilta-Sanomat

Aito haastaja: Koeajossa Mazdan uusi CX-30 –katumaasturi, jonka laatutaso on osin aivan viimeisen päälle premiumia

Uusi CX-30 tekee selväksi, että Mazda hakee omanlaistaan markkinarakoa jossain perinteisen keskiluokan katumaasturin ja vastaavan ns. premium-tuotteen välissä.

Julkaistu: 19.1. 7:03

Mazdan kolmosmallin katumaasturiversio CX-30 kilpailee joukosta erottuvin eväin.

Jos Mazdan uutta CX-30:stä pitää kuvailla mahdollisimman ytimekkäästi, voi autoa aika hyvillä mielin tituleerata yksinkertaisesti kolmosmallin katumaasturiversioksi.

Käytännössä kyse on siis esimerkiksi Nissan Qashqaita vastaan kilpailevasta keskikokoisesta perheautosta, joka on lähtökohtaansa eli luukkuperäistä Mazda 3:sta reilusti korkeampi sekä hieman lyhyempi niin akseliväliltä kuin pituudeltaankin.

Näkyvä ero on luonnollisesti myös katumaasturityyliin kuuluva yksityiskohtakuorrutus, erottuvimpana elementtinään pyöränkoteloiden mustat suojamuovit.

Perusrakenteen samanlaisuus tarkoittaa myös kolmosen kanssa jaettuja voimalinjoja sekä pitkälti muitakin teknisiä vahvuuksia – ja toki vähän heikkouksiakin.

Ohjaamo on ergonomian, selkeyden ja laatuvaikutelman osalta nappisuoritus. Yllättävintä on auton tietoviihdejärjestelmän loistava käytettävyys.

Voimantuotosta Skyactiv-X mallissa vastaa teknisesti hieman erikoinen eli niin sanottu korkeapuristeinen bensiinimoottori, jonka ideana on parantaa polttoainetaloudellisuutta laihaseoksella, eli ilman nykyään muodikasta iskutilavuuden pienentämisen ja turboahtamisen yhdistelmää.

Kuljettajan kannalta moottorin poikkeavaa tekniikkaa ei kuitenkaan havaitse ja kulutuskin pyörii aika lailla ilmoitetussa tasossa.

Joustavaa puhtia Mazdassa riittää arkiajoon erittäin kelpaavasti ja jatkeena oleva automaattikin toimii alkutotuttelun jälkeen oikein kelvosti.

Ajoltaan CX-30 on muutenkin hyvä (varsinkin vauhdikkaammassa mutkapyörittelyssä). Ohjauksen osalta tulos on jopa erinomainen, mutta alustaa vaivaa hiukan häiritsevä pintakovuus.

Viistokattomuoto syö varsinkin takapenkkiläisten näkyvyyttä ulos, mutta vähemmän kuin luolamaisessa perus-kolmosessa. Peruutuskamera kuraantuu monien keskiluokan autojen tapaan harmillisen helposti.

Sisätiloiltaan katumaasturi-Mazda on kolmossisarensa tapaan pelkistetyn yksinkertainen. Ergonomia ja laatuvaikutelma ovat korkealla tasolla ja ero muutamien kilpailijoiden digisirkukseen tuntuu itse asiassa osin niin suurelta, että keskikokoista CX:ää tekee mieli verrata melkeinpä premium-tason parhaimpaan selkeyteen.

Erityiskiitoksen tässä ansaitsee kojelautaan harvinaisen nätisti upotettu tietoviihdenäyttö taustajärjestelmineen, joka toimii parhaimmillaan hienommin ja loogisemmin kuin muutamassakin ajamassamme sadantonnin luksusautossa.

Herraskaista vaikutelmaa korostaa myös positiivinen äänimaisema, joka pysyy ajoittaisista alustatärinöistä huolimatta yllättävänki miellyttävällä tasolla.

Selkeys on Mazdassa selkeä kantava teema. Yksinkertaisuuden taakse on onnistuttu piilottamaan kaikki tarpeellinen, ilman valtavaa näkyvillä olevaa ylimääräistä tietomäärää.

Mazdan sinänsä moderneissa ajoavustimissa löytyy kuitenkin yhä reilusti parantamisen varaa. Esimerkiksi liikennemerkkien tunnistus takkuilee niin pahasti, ettei hienoon digimittaristoon luetuista lukemista ole tosikäytössä kuin koristeeksi.

Melkein samaa voi sanoa kaistavahdista, jonka luotettavuus ei harmillisesti vastaa tämän päivän uudelta keskiluokan automallilta vaadittavaa laatua. Muilta osin järjestelmätason toteutus on Mazdassa onneksi hyvää ja jopa erinomaista.

Premium-tason yksinkertaisuus jatkuu myös laajakuvanäytön hienossa parkkinäkymässä (kunhan linssi vain on siis puhdas).

Tilojensa puolesta CX-30 vastaa aika lailla luokkansa keskiarvoa. Mainittavaa löytyy lähinnä takaistuimelta ja tavaratilasta, joista ulkomuotojen sporttisuus syö ilmiselvästi senttejä.

Neljä aikuista matkustaa kuitenkin Mazdan kyydissä pienin kompromissein melko mukavasti, mitä voi pitää ihan asiallisena suorituksena.

Kaikkiaan Mazdan uutuus on pikkupuutteineenkin kiinnostava lisä kovin kilpailtuun katumaasturiluokkaan.

Erityisen suositeltavaa mallin koeajo on hänelle, jonka tekee ehkä mieli poiketa myyntitilastojen valtavirrasta, mutta silti keskihintaa, urheilullisuutta ja ehkä jonkinlaista ylätason laatutunnelmaa painottaen.

Mazda CX-30 M Hybrid Skyactiv-X AT

  • Moottori R4, 1998 cm³, 132 kW (180 hv), 224 Nm

  • Suorituskyky 0–100 km/h 8,9 s, huippunopeus 216 km/h

  • Kulutus 7,0 l/100 km 95E10

  • CO2-päästöt 160 g/km

  • Voimansiirto A6, etuveto

  • Mitat p 4395, l 1795, k 1540 mm, akseliväli 2655 mm, omamassa 1443 kg, tavaratila 430–1406 l, tankki 51 l

  • Hinta 41831 euroa

KIITÄMME:

- Tietoviihdejärjestelmän suorastaan upeaa käytettävyyttä

- Laadun tuntua erityisesti ohjaamossa

MOITIMME:

- Alustan turhaa pintakovuutta

- Kelvotonta nopeusrajoitusten tunnistusjärjestelmää

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?