Sähköautojen akuissa huima kehitys: Kapasiteetti kasvaa yli kaksi kolmannesta, koko pysyy ennallaan - Autot - Ilta-Sanomat

Sähköautojen akuissa huima kehitys: Kapasiteetti kasvaa yli kaksi kolmannesta, koko pysyy ennallaan

Sähköautojen ja ladattavien hybridien teknologia kehittyy jatkuvasti isoin askelin, kertoo Mercedes-Benziä ja Smartia valmistava Daimler.

Esimerkiksi Mercedes-Benzin pistokehybridien litiumioniakun nimelliskapasiteetti on kasvanut merkittävästi.

17.1.2020 15:55

Taustalla tähän vaikuttavat EU:n kunnianhimoiset CO2-päästötavoitteet, joihin ei ylletä ilman sähköistymisstrategioita. Tämä on seikka, joka helposti unohdetaan Suomesta asioita arvioiden. Pienen Suomen markkinoille autoja ei erikseen yksikään autovalmistaja suunnittele tai tuota.

Viime vuonna nähtiin useita roimia hinnanalennuksia erityisesti ns. ensimmäisen sukupolven täyssähköautoissa. Alennukset saattoivat olla useita tuhansia euroja. Näin tapahtui, koska monet aiemmin sähköautomarkkinoille tulleet mallit joutuvat päivittämään oman teknologiansa, ja tuomaan markkinoille uudempaa mallistoa tyydyttämään laajemman sähköautojen ostajakunnan tarpeet.

Viimeisimpinä kehitysaskelistaan on kertonut Mercedes-Benz. Sen C-, E-, GLC- ja S-mallien pistokehybridien litiumioniakun nimelliskapasiteetti on kasvanut merkittävästi, vaikka akun koko on pysynyt ennallaan.

Valmistajan mukaan kennokemian kehityskulku litiumrautafosfaatista litiumnikkelimangaanikoboltiksi (Li-NMC) on mahdollistanut huiman parannuksen, kun kennokapasiteetti on kasvanut 22 Ah:sta peräti 37 Ah:iin. Kapasiteetti on siis kasvanut 15 Ah:ia eli 68 prosenttia.

Akkujärjestelmä on Daimlerin tytäryhtiön Deutsche Accumotiven valmistama.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?