Vaasassa on 69-vuotias huippuharvinainen auto, jolla on ajettu vain kolme vuotta - Autot - Ilta-Sanomat

Vaasassa on 69-vuotias huippuharvinainen auto, jolla on ajettu vain kolme vuotta

Vaasalainen ruotsinkielisen ammattikoulun opettaja J. Evald Geust päätti rakentaa auton ihan itse.

Vaasalainen ruotsinkielisen ammattikoulun opettaja J. Evald Geust päätti rakentaa auton ihan itse.

Julkaistu: 20.1. 6:55

JEG Hobby -autoja on valmistettu vain yksi kappale, ja se lepää nykyisin Vaasan automuseossa.

Suomessa on jo vuosikymmenten ajan tuskailtu auton ostamisen kalleuden ja siihen liittyvän ostovoiman suhteellisen puutteen kanssa. Suurella osalla kansaa ei yksinkertaisesti ole nykyisin varaa ostaa uutta autoa, vaikka halua löytyisikin. Osaltaan tätä selittää myös Suomen autoverotus.

Tilanne on ollut joskus aiemmin vieläkin heikompi. Heti toisen maailmansodan jälkeen, 1940-luvun loppupuolella ja vielä pitkään sen jälkeenkin, oli Suomessa suoranainen autopula. Autoja oli yksinkertaisesti vaikea saada ostettua vähäisen tarjonnan vuoksi, vaikka varoja olisi ollutkin.

Kuvituskuva

Poikkeuksellinen ratkaisu

Yksi ulospääsy tilanteesta oli äärimmäisen työläs: auto rakennettiin itse. Tällaiseen ratkaisuun päätyi vaasalainen ruotsinkielisen ammattikoulun opettaja J. Evald Geust. Geust suunnitteli ja rakensi autonsa perusrakenteen 1950-luvun taitteen tienoilla ilmeisesti sotasaaliiksi jääneen Messerschmidt-hävittäjän runkopalkeista.

Kuvituskuva

Auton pyöränripustusten ratkaisuja voi pitää edistyksellisinä suhteutettuna tuohon maailmanaikaan, sillä pienessä autossa oli etuakselilla päällekkäiset tukivarret ja kierrejouset, takana heiluriakselit ja kierrejouset. Auto sai nimekseen JEG Hobby rakentajansa nimikirjaimien mukaan.

JEG Hobby valmistui vuonna 1951, ja sitä valmistettiin siis vain yksi kappale. Voimanlähteeksi löytyi Vidal-maastoauton ILO-moottori, joka on 0,566-litrainen ja 19-heppainen voimanpesä. Jarrut ovat mekaaniset rumpujarrut. Suurin osa auton muista laitteista haalittiin romukaupoista ja muista vastaavista osalähteistä. Geust muotoili autonsa itse.

Kaiken kaikkiaan Geust Hobbyn rakentamiseen kului aikaa kolme vuotta, ja se rekisteröitiin Suomen tieliikenteeseen kesällä 1951. Se oli Geustin perheen käytössä aina vuoteen 1954 saakka, ja on se jälkeen onneksi säilynyt rakentajansa pojan, Carl-Fredrik Geustin omistuksessa lähes entisellään.

Kuvituskuva

Auto on aikaisemmin ollut esillä kaiken kansan nähtävänä Lahden Classic Motor Show:ssa noin kymmenen vuotta sitten. Nykyisin JEG Hobby 1951 viettää eläkepäiviään hienosti toimivassa Vaasan automuseossa.

Tuoreimmat osastosta