Idea 130 km/h nopeudesta moottoritiellä on hylätty – Päällikkö Ylelle: ”Ei käynnistetty” - Autot - Ilta-Sanomat

Idea 130 km/h nopeudesta moottoritiellä on hylätty – Päällikkö Ylelle: ”Ei käynnistetty”

Nopeusrajoituksen nostamisen katsotaan kasvattavan myös päästöjä, sillä fysiikan lakien mukaan auton etenemiseen vaadittava tehontarve ja sitä myöten energiankulutus nousevat auton nopeuden kasvaessa.

Nopeusrajoituksen nostamisen katsotaan kasvattavan myös päästöjä, sillä fysiikan lakien mukaan auton etenemiseen vaadittava tehontarve ja sitä myöten energiankulutus nousevat auton nopeuden kasvaessa.

Julkaistu: 16.1. 12:53

Sanna Marinin (sd) hallitus ei aio edistää projektia, jonka myötä 130 km/h tuntinopeus olisi sallittu kokeiluluontoisesti Helsingin ja Tampereen välisellä moottoritiellä.

Väylävirasto ei aio kokeilla Tanskan mallin mukaista 130 km/h nopeusrajoitusta moottoritiellä, kertoo Yleisradio.

Käytännössä kokeilupätkät olisivat sijainneet todennäköisimmin Nurmijärven ja Hyvinkään sekä Riihimäen ja Hämeenlinnan välillä sekä Hattulasta pohjoiseen.

Kokeilussa olisi tutkittu nopeuden nostamisen vaikutuksia, minkä jälkeen käytännöstä olisi saatettu tehdä joiltain osin jopa pysyvä.

Ylen haastattelema LVM:n liikenneturvallisuusyksikön päällikkö Elina Immonen ei kerro uutisessa idean hyllyttämisen syytä suoraan, mutta mainitsee Ylelle mm. lisääntyneiden päästöjen ja melun suhteuttamisen hyötyihin.

– Väylävirastossa selviteltiin alustavasti vaikutuksia, mutta hankkeen toteuttamista ei sielläkään kuitenkaan käynnistetty.

Vaikutusten rinnalla kulkevat myös Marinin hallituksen erittäin kunnianhimoiset ilmasto- ja ympäristötavoitteet, joihin sisältyy myös raideliikenteen kilpailukyky suhteessa henkilöautoon.

Nykyistä nopeammin kulkevat henkilöautot olisivat kilpailleet junan kanssa matka-ajassa, mikä ei ole omiaan edistämään esimerkiksi Helsingin ja Tampereen välisten automatkojen siirtymistä ympäristöystävällisemmäksi katsottuihin sähköjuniin.

Poliittisten voimasuhteiden muuttumisen yhteydessä 130 kilometriä tunnissa -idea kaikessa hiljaisuudessa hylättiin.

Alkujaan nopeusselvitys lähti liikkeelle alkujaan kokoomuksen kansanedustaja Timo Heinosen eduskunnassa tekemästä kysymyksestä. Siitä alkoi prosessi, jonka myötä pääministeri Juha Sipilän (kesk) hallituksen liikenneministeri Anne Berner (kesk) määräsi väyläviraston aloittamaan nopeusnostoselvityksen syksyllä 2018.

Jutussa alkujaan olleet maininnat ”hankkeesta” poistettu Immosen sitaattia lukuun ottamatta, jotta tekstistä ei saisi virheellisesti käsitystä, että ajonopeuksien nostamiseksi olisi ollut käynnissä virallinen ministeriötason hanke (ts. liikenne- ja viestintäministeriössä tarkkaan suunniteltu työ tietyn päämäärän saavuttamiseksi).

Tuoreimmat osastosta