IS Portugalissa: Upouusi pikku-Hyundai luo illuusiota paremmasta kulusta – malli päivittyi täydellisesti, mutta parhaat uutiset ovat vasta tulossa - Autot - Ilta-Sanomat

IS Portugalissa: Upouusi pikku-Hyundai luo illuusiota paremmasta kulusta – malli päivittyi täydellisesti, mutta parhaat uutiset ovat vasta tulossa

Täysin uusi Hyundai i10 saapuu Suomeen helmi-maaliskuun vaihteessa.

Täysin uusi Hyundai i10 saapuu Suomeen helmi-maaliskuun vaihteessa.

Julkaistu: 15.1. 15:55

Hyundai panostaa nyt voimakkaasti pieneen, niin sanotusti täysin uudistuvaan i10-malliinsa.

Suomessa niin sanotut A-segmentin autot eivät ole olleet koskaan kovinkaan suuressa roolissa, mutta maailmalla tilanne on toinen.

Edeltäjäänsä verrattuna uusi Hyundai i10 tarjoaa aiempaa suuremmat sisätilat ja päivitetyn muotoilun. Kaksi senttiä lasketun kattolinjan ja saman verran levennetyn korin ansiosta uutuus on nyt entistä menevämmän näköinen.

Valitettavasti Suomeen tuotavat perusversiot eivät kuitenkaan lunasta uudistetun korin luomaa illuusiota piirun verran rivakammasta pikkukulkineesta. Sen tekeminen jää myöhemmin tänä vuonna saapuvan Hyundai i10 N Line -version huoleksi.

Suomeen ensiksi saapuvan perus-i10:n varustetasot ovat Fresh ja Comfort, ja niiden osalta hinnat alkavat 13 990 eurosta (nelipaikkainen Fresh-varustetaso manuaalivaihtein).

Ahtamaton puksutin

Meille tuotavat malliversiot kulkevat vain ja ainoastaan 1,0-litraisen, ahtamattoman kolmepyttyisen MPI-moottorin voimin. Niitä ei voi valitettavasti erityisesti kehua, sillä auton maksimiteho on maltilliset 67 hevosvoimaa ja huippuvääntö tänä päivänä verrattain laimeat 96 Nm.

Vaihteisto on joko viisiportainen manuaali tai automatisoitu robottivaihteisto. Molempien versioiden suorituskyky jää luonnollisesti näillä eväin vaatimattomalle tasolle.

Onneksi Hyundai esittelee i10:stä siis kuten jo mainittua myös uuden N Line -mallin, joka saapuu markkinoille myöhemmin kevään 2020 aikana.

Hyundai i10 N Line liikkuukin sitten jo turboahdetun 1,0 T-GDi -moottorin voimin. Se tuottaa 100 hevosvoimaa ja 172 Nm vääntöä. Tehoa on siten noin 50 prosenttia ja vääntöä peräti 77 prosenttia enemmän.

Luvassa on siis paljon parempaa suorituskykyä ja todennäköisesti myös taloudellisuutta, kun moottorin ei tarvitse ponnistella aivan äärirajoillaan. i10 N Linen hinta ei vielä ole tiedossa.

Ilta-Sanomat on parhaillaan tutustumassa uuteen i10:een sateisessa Portugalissa, ja kerromme ensitestin ajotunnelmista enemmän jo tämän viikon perjantain paperi-IS:ssa.

Tuoreimmat osastosta