Joku toi Suomeen 706 tkm ajetun vanhan Volvon - Autot - Ilta-Sanomat

Joku toi Suomeen 706 tkm ajetun vanhan Volvon

Eräällä Suomeen tuodulla Volvolla oli ajettu yli 700 000 km. Kuvituskuva, kuvan auto ei liity tapaukseen.

Eräällä Suomeen tuodulla Volvolla oli ajettu yli 700 000 km. Kuvituskuva, kuvan auto ei liity tapaukseen.

Julkaistu: 14.1. 13:21

Verohallinto on julkaissut nyt viime vuoden viimeisetkin autoverotiedot. Listalta löytyy muun muassa kymmeniä ison rahan tuontiyllätyksiä, joiden tuojat ovat lihottaneet valtion kassaa vapaaehtoispohjalta huomattavillakin summilla

Autoverohaku.fi -palvelun kokoamien verotuspäätösten mukaan vuoden 2019 tuontiautoista suurin verotusarvo kolahti viime elokuussa parin vuoden ikäiselle ja 15 tkm ajetulle Ferrari 488 GTB:lle, jonka laskennallinen verotusarvo kohosi huimaan 357 979 euroon.

Autoveroa kyseisestä yksilöstä maksettiin 156 079 euroa, mutta se ei kuitenkaan riittänyt tilaston ykköspaikkaan.

Vuoden 2019 yksittäistapauksista eniten autoveroa kilahti nimittäin syyskuussa verotetusta Lamborghini Aventador vm 2011 -mallista, jonka tuoja sai Suomen valtiolta kuitattavakseen peräti 172 072 euron verolaskun.

Ennätykset paukkuivat ja Mersu-kanta sen kuin kasvaa

Kaikkiaan käytettyjen autojen tuonnissa tehtiin viime vuonna uusi tuontimääräennätys, jossa maamme autokanta muokkaantui yli 43 000:lla ulkomailta tuodulla vanhalla henkilöautolla.

Yhteensä vuoden 2019 aikana tuodut enemmän ja vähemmän käytetyt autot edustivat reilusti yli sataa merkkiä ja kolmatta tuhatta erilaista mallivarianttia.

Merkeistä eniten tuotiin käytettyjä Mercedes-Benzejä ja tyypillisimmillään tuontiauton verotusarvo asettui noin parinkymmeneen tuhanteen euroon. Käytännössä suoraan tuontiauton sen hetkiseen laskennalliseen vähittäismyyntiarvoon siirtynyt autoveron osuus puolestaan pyöri tavallisessa tuontitapauksessa kolmessa-neljässä tonnissa.

Paljon ajetutkin kelpaavat tuotaviksi

Eniten ajettu yksittäinen tuontiauto oli kaasukäyttöinen vuoden 2011 Volvo V70 farmari, jonka ajokilometreiksi kirjattiin tullissa huikeat 706 000 kilometriä – ja josta napsahti vähennystenkin jälkeen vajaan 1 400 euron autoverolasku.

Kyseinen Volvo oli lajissaan suvereeni voittaja, mutta yhteensä teknisen elinkaaren selkeää loppupuolta ennustavia yli 400 000 km:n mittarilukemia löytyi peräti vajaasta sadasta tuontiautosta.

Autoveron osalta tämä vuosi mentäneen vielä vanhalla lailla, mutta käytännössä kokonaan uusiksi kirjoitettavaa uutta autoverolakia valmistellaan jo täydellä höyryllä.

Hallituksen tavoitteena nimittäin on, että uusi autoverolaki tulisi voimaan vuoden 2021 alusta, eli asiaa koskeva hallituksen esitys olisi luvassa vielä tämän vuoden keväällä.

Autoveron määräytymisperusteet ja taso eivät kuitenkaan ole tämän muutoksen yhteydessä muuttumassa, sillä varsinaista liikenteen suurta veromuutosta valmistellaan vasta virkamiestyöryhmässä.

Onko sinulla auto, jolla on ajettu enemmän kuin 700 000 kilometriä? Lähetä kuva IS:n WhatsAppiin: 040 660 9019.

Tuoreimmat osastosta