Traficomin tutkimus: ”Polttoaineen tulisi maksaa ainakin 2,26 euroa litralta, jotta autoilijat alkaisivat vähentää yksityisautoiluaan” - Autot - Ilta-Sanomat

Traficomin tutkimus: ”Polttoaineen tulisi maksaa ainakin 2,26 euroa litralta, jotta autoilijat alkaisivat vähentää yksityisautoiluaan”

Kalliimpi polttoaine vähentäisi ajosuoritteita. Korotusten pitäisi kuitenkin olla roimia, jotta ne todella tehoaisivat, sanoo Traficomin tutkimusdata.

Kalliimpi polttoaine vähentäisi ajosuoritteita. Korotusten pitäisi kuitenkin olla roimia, jotta ne todella tehoaisivat, sanoo Traficomin tutkimusdata.

Julkaistu: 14.1. 7:04

Liikenteen hiilidioksidipäästöjen kääntäminen laskuun tulee todennäköisesti tarkoittamaan myös ajokilometrien kokonaismäärän pienentämistä. Hinnan osalta kipuraja näyttää kulkevan reippaasti yli kahdessa eurossa.

Jos polttoaine maksaisi 2,26 euroa litralta tai enemmän, yksityisautoilu alkaisi vähentyä, toteaa tuorein Traficomin lukuisista aihetta käsittelevistä tutkimuksista.

Kyseessä on vastaajan itsensä määrittelemä kipuraja, jossa ei eritellä sitä, onko kyseessä bensiini vai dieselpolttoaine.

Tällä hetkellä polttoaineen hinta pyörii laadusta ja ostopaikasta riippuen bensan 1,42-1,75 eurosta dieselin 1,40-1,60 euroon per litra.

Kipurajahinnan voi todeta joka tapauksessa olevan laskussa, sillä ajosuoritteen alenemisen raja oli samaisen tutkimuksen mukaan vielä vuonna 2012 summassa 2,70 e/litra. Sitä aiemmin autoilijan polttoainetta koskeva hintakipuraja on vaihdellut kyselyissä 2,39 ja 2,48 euron välillä.

Myös ajoneuvoveron raju korottaminen voisi kääntää autoilun suosion laskuun

Traficomin tutkimus ympäristöystävällisestä autoilusta kertoo myös, että autoilijoista noin puolet (53 prosenttia) on lisäksi valmiita maksamaan ajoneuvoveroa vuositasolla jopa yli 500 euroa ennen kuin edes harkitsee autoilustaan luopumista.

Ajoneuvoveroja onkin kiristetty tasaista tahtia jo pitkään, mutta autoilun merkittävimpiin kuluihin kuuluva polttoaineen hinta ei ole 20 vuodessa noussut kuin hieman reaalihintoja nopeammin.

Kaikkiaan valtion verotulot tieliikenteestä ovat kasvaneet 2010-luvulla yli kahdeksaan miljardiin euroon.

Muutoksia verorakenteisiin on kuitenkin tulossa, sillä parhaillaan hallitus valmistelee jo täyttä vauhtia muun muassa autoverolain teknistä täysremonttia sekä suurta päästöperusteista liikenneverouudistusta.

Mainituista jälkimmäisen poliittisista linjoista saatetaan päättää jo helmikuun aikana, hallituksen ”Oikeudenmukaisen siirtymän yhteiskokous” -nimisessä palaverikokonaisuudessa.

Tuoreimmat osastosta