Millaisen auton uskaltaa nyt ostaa? Autoalan johtaja neuvoi ”parhaan lääkkeen” autokuumeeseen - Autot - Ilta-Sanomat

Millaisen auton uskaltaa nyt ostaa? Autoalan johtaja neuvoi ”parhaan lääkkeen” autokuumeeseen

Mikä on dieselauton arvonalenema? Selviääkö sähköautolla pitkistä mökkimatkoista? Mitä tapahtuu autoverolle?

Autojen yksityisleasing on ollut Suomessa vähäistä naapurimaihin nähden. Kuvassa ALD Automotiven tarjokkaita.

13.1.2020 15:45

Keskon autokaupan toimialajohtaja Johan Frimania ottaa päähän loppumattomalta tuntuva keskustelu ajoneuvojen käyttövoimasta ja autoverosta. Hän haluaisi tehdä kauppaa, mutta kuluttajat empivät.

Friman antoi tänään Vantaalla pidetyssä toimittajatapaamisessa neuvon epäröiville.

– Paras lääke käyttövoimakeskustelusta aiheutuneeseen epävarmuuteen on yksityisleasing, Friman sanoi.

Yksityisleasingin myötä autoon sitoutuvan ei tarvitse vuosikausia pohtia, oliko diesel- tai kaasuauton hankinta sittenkin väärä ja kalliiksi osoittautuva ratkaisu.

Toimialajohtaja Johan Friman sanoo, että Suomessa on edelleen tarvetta kaikille autojen käyttövoimille. –Kaikki eivät asu Kehä III:n sisäpuolella, hän viittasi automaailman kasvavaan sähköistymiseen.

Kun nyt kiinteällä kuukausimaksulla vuokrattujen autojen lukumäärä lasketaan Suomessa muutamissa tuhansissa, Frimanin mukaan yksityisleasingilla käyttöön otettavien autojen määrä kasvaa 1–2 prosentin osuudesta pian aivan uudelle tasolle.

Esimerkiksi Norjassa yli 30 prosenttia henkilöautoista ovat yksityisleasingin piirissä, ja Ruotsissakin lukema lähenee kolmeakymmentä prosenttia. Eron esimerkiksi Ruotsiin selittää se, että Suomessa yksityisleasingin kasvua hidastaa autovero. Ruotsissa autoveroa ei ole.

Keskoon kuuluva, Frimanin edustama K Auto on yksi lukuisista yksityisleasingautoja Suomessa tarjoavista yrityksistä. Muita ovat muun muassa ALD, Santander, Volvo, Veho ja Autokeskus.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?