Hallituksen massiivisten päästövähennysten maksaja on henkilöautoilija – taustavaikuttaja Ylellä: ”Nyt tulee tapahtumaan” - Autot - Ilta-Sanomat

Hallituksen massiivisten päästövähennysten maksaja on henkilöautoilija – taustavaikuttaja Ylellä: ”Nyt tulee tapahtumaan”

Liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkö Harri Pursiaista haastateltiin Ylen Ykkösaamussa lauantaina. Itse kansliapäällikkö ei juurikaan sanomansa mukaan autoile, lukuun ottamatta mökkimatkoja Savoon. Niitä varten Pursiaisella on käytössään 12-vuotias henkilöauto, joka ”ei ole hybridi- eikä sähköauto”.

Julkaistu: 13.1. 13:23

Suomen liikenteen vahvimmaksi vaikuttajaksi Ylellä tituleerattu liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkö vahvistaa liikenteen päästövähennysten maksajaksi autoilevan kuluttajan.

Pääministeri Sanna Marinin (sd) hallituksen tavoite liikenteen päästöjen puolittamisesta vuoteen 2030 mennessä tullee kohdistumaan suurelta osin yksityiseen henkilöautoiluun.

– Tästä ei mitenkään pääse. Vaikka monet pitävät sitä vääryytenä, se on henkilöautoilu. Se on se pääasiallinen ja tehokkain toimien kohde, LVM:n kansliapäällikkö Harri Pursiainen kertoo Ylen Ykkösaamun haastattelussa.

”Kuluttajaa ja veronmaksajaa” koskevilla kovilla toimenpiteillä ja niihin liittyvillä päätöksillä on kiire, sillä Suomi ei ole onnistunut kääntämään liikennepäästöjä laskuun – vastoin kansainvälisesti sovittua ja hallitusohjelmaan kirjattua tavoitetta.

– Aikataulujuttuhan se on kaikkein kamalin, tai vaikein. Mitä myöhemmin aloitetaan, sitä jyrkempiä temppujen on oltava.

Pursiaisen mukaan vippaskonsteja vähennysten saavuttamiseen ei enää ole, mikä osaltaan ennakoi suurta kertarysäystä. Keinoista tehokkaimmat taas ovat verotuksellisia ja varmuudella vastalauseita kerääviä.

Päätöksen tekeminen pakettina saattaisikin kansliapäällikön mukaan pienentää yksittäisiin muutoksiin liittyvää vastustusta.

– Oliskohan siinä viisautta, että tämä kootaan paketiksi ja päätetään kerralla.

Murroksen hyötyjinä Pursiainen näkee muun muassa junan ja linja-auton käyttäjät.

Esimerkiksi yksittäistä autotonta kotitaloutta koskeva palvelutason paraneminen saattaa muutoksessa nousta jopa huomattavalle tasolle.

– Ja autollistenkin kannalta, jos hyväksyvät tämän karmean hypyn, että joutuvat menemään joukkoliikennevälineeseen.

Poliittisen realismin osalta kansliapäällikkö ennakoi, että liikenteen ilmastopaketilla on mahdollisuus läpimenoon ”mikäli päätökset jotka tehdään, pystytään perustelemaan hyvin”.

Marinin hallituksen kykyyn viedä vaikeat päätökset maaliin Pursiainen uskoo vahvasti.

– Nyt tulee tapahtumaan.

Helsingin Sanomien mukaan asia on seuraavan kerran etenemässä helmikuun alussa pidettävässä hallituksen ”Oikeudenmukaisen siirtymän yhteiskokoukseksi” nimetyssä tapaamiskokonaisuudessa, jonka aiheena ovat nimenomaan ilmastoteemat.