Mitsubishin kompaktia katumaasturia paranneltiin taas, mutta puutteitakin jäi - Autot - Ilta-Sanomat

Mitsubishin kompaktia katumaasturia paranneltiin taas, mutta puutteitakin jäi

Mitsubishi kasvattaa suosiotaan Suomessa. Selitys löytyy tälläkin kertaa katumaastureista – esimerkiksi uusiutuneesta ASX-mallista.

Mitsubishi ASX on uusiutunut tiheään. Jo perustason varustelu on uudessa ASX:ssä hyvällä tolalla. Rahalla saa tietenkin lisää herkkuja.

11.1.2020 15:03

Mitsubishin myynti kasvoi viime vuonna Suomessa peräti 82 prosenttia. Uusia Mitsubishi-henkilöautoja rekisteröitiin yhteensä 1 961 kappaletta. Kasvusta huolimatta merkkikohtaisessa tilastossa Mitsubishi sijoittuu vasta sijalle 17.

Mitsubishi-malleista kovimmat kasvuluvut saavutti pistokeladattava katumaasturi Outlander PHEV (lisäystä 191 prosenttia), mutta myös kompakti katumaasturi ASX:n kävi hienosti kaupaksi (plus 171 prosenttia).

Nyt ASX:ää kaupataan uusiutuneena. ASX:n suhteen tehtaalla onkin ollut tiheä päivitystarve: vuosikymmenen sisällä neljä kasvojenkohusta lähentelee ikääntyvien Hollywood-tähtien käyntitiheyttä kauneusklinikoilla.

Kasvojen kohotus tarkoittaa myös perän muokkausta: selvin muutos on aiempaa näkyvämpi alleajosuoja.

Tuoreimmassa muokkauksessa ASX on uudistunut enemmän ulkoa kuin sisältä. Kromia lisää saaneen keulan voi nähdä aiempaa voimakkaampana. Uutta ovat led-sumuvalojen ja suuntavilkkujen muotoilu ja sijoittelu. Ledeillä varustetussa takaosassa erottuu aiempaa näyttävämpi alleajosuoja.

Ohjaamossa multimedianäytön koko on kasvanut seitsemästä tuumasta kahdeksaan. Korkeimpien varustetasojen autoissa on Tom Tom -navigointijärjestelmä, johon voi yhdistää esimerkiksi reaaliaikaiset liikennetiedot älypuhelimen kautta.

Uutta on myös 2,0-litrainen bensiinimoottori, jonka yhteyteen saa manuaalivaihteiston etuvedolla tai portaattoman automaattivaihteiston (CVT) sekä neli- että etuvedolla.

IS:n koeajossa oli etuvetoinen versio CVT-vaihteistolla ja korkeimmalla Instyle-varustetasolla. Siihen kuuluvat muun muassa kuolleen kulman valvonta, risteävän liikenteen varoitus peruutettaessa, avaimeton keskuslukitus ja käynnistys, osittainen nahkaverhoilu, kuljettajan istuimen sähkösäädöt ja alumiinikoristeiset polkimet. Ominaisuuksien ero pykälää alempaan Intense-tasoon ei ole valtava, jos haluaa säästää noin 3 500 euroa. Edullisimmillaan etuvetoinen ja manuaalivaihteinen ASX lähtee mukaan 21 990 eurolla.

 Muotoilukaan ei poikkea häiritsevästi valtavirrasta.

Kuten autoluokan tyyliin sopii, ASX:ssä istutaan melko korkealla. Korkeus korostuu sikälikin, että istuimen säätövara alaspäin on vähäinen. Mieltymyksistä riippuen myös ohjauspyörän syvyyssäätö saattaa tuntua vajaalta.

Etuistuimiin saa sekä viilennystä että lämmitystä. Nollakelillä ei viilennykseen ole tarvetta, mutta kovin hitaasti tuntuu istuin lämpenevän. Sen sijaan tuulilasin pesurin toiminta ilahduttaa suuresti, sillä viiksestä tilatun nestemäärän jälkeen pissapoika syöksee vielä muutaman satsin pesunestettä pyyhkimien iloksi. Näinhän sen pitäisi aina toimia.

Kosketusnäyttö on kasvanut tuuman verran. Samalla käyttömukavuus on matkan varrella parantunut. Vaihteenvalitsimen vaihdekaavio on lovettu hyvin perinteisesti.

Ajettaessa näkyvyys on hyvä joka suuntaan. Lähdöt ovat aavistuksen hypähtäviä, jos kaasupoljinta käskee yhtään liian painokkaasti. Hitaissa nopeuksissa ohjaus on säädetty kevyeksi, mutta samalla laiskasti reagoivan ohjauksen keskialue jää tunnottomaksi. Myös suurimmissa sallituissa nopeuksissa ASX kaipaa paimentamista.

Kun ASX:n ratissa haetaan joko pikaista kiihdytystä tai huippuvääntöä, vaihteisto ja moottori eivät ole ihan samalla karttalehdellä. Ohituksissa sporttiajotilastakaan ei ole kovin paljon iloa.

Auton käyttäytyy muhkuraisilla alustoilla ja poikittaisia saumoja ylitettäessä tömähtelevästi. Matkustamoon ei kantaudu erityisen korostetusti ajomelua, mutta voimallisimmin sen havaitsee takapenkillä.

Jos Nissan Qashqai ei tunnu omalta, eikä potentiaalisen ostajan nälkä ole kasvanut ihan mahdottomasti syödessä, puutteistaan huolimatta ASX on hinta- ja kokoluokassaan kelpo perheauto. Muotoilukaan ei poikkea häiritsevästi valtavirrasta.

Mitsubishi ASX 2.0 MIVEC Instyle CVT 2WD

  • Moottori R4, 1 998 cm³, 110 kW (150 hv)/6 000 r/min, 195 Nm/4 200 r/min

  • Suorituskyky 0–100 km/h 11,7 s, huippunopeus 190 km/h

  • Kulutus 7,8 l/100 km 95E

  • CO2-päästöt 176 g/km

  • Voimansiirto A1, etuveto

  • Mitat p 4 365, l 1 810, k 1640 mm, akseliväli 2 670 mm, omamassa 1 480 kg, tavaratila 406 l, tankki 63 l

  • Hinta 29 490 euroa

Kiitämme:

Ulkomittoihin nähden väljää matkustamoa

Varustetasoa suhteessa hankintahintaan

Moitimme:

Ajoergonomisia puutteita

Ohjauksen holtittomuuksia

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?