Ruotsalaisministeri: Hallitus miettii jo päivämäärää, josta eteenpäin myös bensiinin ja dieselin myynti kielletään - Autot - Ilta-Sanomat

Ruotsalaisministeri: Hallitus miettii jo päivämäärää, josta eteenpäin myös bensiinin ja dieselin myynti kielletään

– Ruotsi on kypsä fossiilisista polttoaineista irtaantumiseen, sanoo maan vihreä valtiovarain- ja asuntoministeri Per Bolund.

Ruotsinkin hallitus lyönee lähivuosina lukkoon päivämäärän, jonka jälkeen maassa ei saa enää tankata fossiilisia komponentteja sisältäviä polttoaineita. Hankkeen tarkemmat yksityiskohdat ovat vielä auki.­

30.12.2019 15:33

Monille lienee jo tuttua, että Ruotsin hallitus on jo päättänyt perinteistä tekniikkaa edustavien uusien diesel- ja bensiiniautojen myyntikiellosta vuodesta 2030 alkaen.

Sekään ei kuitenkaan enää riitä, sillä tuoreimpana jatkona keskusteluun on tulossa myös hallituksen ehdotus päivämäärästä, jolloin Ruotsissa ei saisi myydä myöskään vanhoihin autoihin fossiilisia polttoaineita.

Käytännössä kielto koskisi siis useimpia nykymuotoisia polttoaineita kuten kaikille tuttuja fossiilisia 95E10 ja 98E5 -bensiinilaatuja.

Tarkka päivämäärä yhä auki

Ruotsin ympäristöpuoluetta edustava valtiovarain- ja asuntoministeri Bolund vahvistaa paikallisen TT-uutistoimiston haastattelussa kieltopohdintojen olevan käynnissä, mutta ei halua kuitenkaan arvailla vuotta, johon fossiilisia komponentteja sisältävien polttoaineiden myyntikieltoraja asetettaisiin.

Ruotsissa tavoitteena on joka tapauksessa vähentää liikennepäästöjä 70 prosenttia vuoden 2010 tasosta vuoteen 2030 mennessä.

Suomessa Sanna Marinin (sd) hallituksen tavoite on puolestaan puolittaa Suomen tieliikennepäästöt samaiseen rajaan eli vuoteen -30 mennessä – lähtötilanteena kuitenkin Ruotsista poiketen hieman aiempi eli vuoden 2005 taso.

Sekä Suomen että Ruotsin vähennyssuunnitelmat on johdettu EU:n kesken sovituista yleisluontoisemmista päästövähennystavoitteista, jotka ovat kummankin maan tapauksessa luonteiltaan velvoittavia.

Ruotsi ajaa koko EU:n käsittävää kieltoa

Jos ja kun Ruotsin hallitus päättää myyntikiellosta, on se alistettava aikanaan myös EU-komission hyväksyttäväksi.

Tässä yhteydessä Ruotsin hallitus aikoo Bolundin mukaan ajaa vastaavaa kieltoa koko unionin alueelle, Suomi luonnollisesti mukaan lukien.

Seuraava askel naapureiden myyntikieltohankkeessa on luvassa helmikuussa 2021, jolloin Ruotsin liikennehallinto toimittaa toimenpide-esityksensä maan hallitukselle.

Myös Suomen kova tavoite saattaa jossain vaiheessa vaatia ääneen lausuttua myyntikieltopäivämäärää

Meillä Suomessa tieliikenteen hiilidioksidipäästöjen puolittaminen on kansallinen, mutta jo lukkoon lyöty tavoite, eli EU:n tavoitteet liikenteessä ovat huomattavasti Suomen linjaa vaatimattomampia.

Esimerkiksi Tekniikan Maailma -lehti on laskenut, että liikenteen päästöjen puolittaminen tulee käymään Suomessa kalliiksi. Valtava päästöleikkaus on nimittäin saavutettavissa vain reilusti kasvavalla biopolttoaineosuudella, joka tulee selvästi vastaavaa fossiilista vaihtoehtoa hinnakkaammaksi.

Samalla on tapahtumassa myös sähköautojen massiivinen esiinmarssi ja sen tuoma polttoaineverotulojen romahdus.

Suomessa hallitus selvityttääkin parhaillaan liikenteen verotuksen uudistamistarpeita ”ilmastotavoitteiden ja valtiontalouden näkökulmasta”, jonka osalta valmista on lupailtu olevan maaliskuussa 2021.

Selkosuomeksi käännettynä hankkeen on tulkittu tarkoittavan valtiovarainministeriön johdolla sorvattavaa suurta liikenneverouudistusta, jossa kokonaisverotuloista ei tingitä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?