Pääministeri Marin IL:lle: Liikenteen päästöjen leikkauksista päätökset ensi syksynä – bensan ja dieselin hinnankorotukset yhä mukana - Autot - Ilta-Sanomat

Pääministeri Marin IL:lle: Liikenteen päästöjen leikkauksista päätökset ensi syksynä – bensan ja dieselin hinnankorotukset yhä mukana

Kuvassa Marinin hallituksen voimakaksikko eli pääministeri Sanna Marin (sd., oikealla) ja valtiovarainministeri Katri Kulmuni (kesk).

Kuvassa Marinin hallituksen voimakaksikko eli pääministeri Sanna Marin (sd., oikealla) ja valtiovarainministeri Katri Kulmuni (kesk).

Julkaistu: 23.12.2019 11:47

Pääministeri Sanna Marin (sd) kertoo Iltalehdelle kiistellyn polttoaineiden myyntilupajärjestelmän olevan yhä vahvasti mukana hallituksen suunnitelmissa.

Marinin mukaan hallitus aikoo päättää liikenteen massiivisista päästöleikkauksista vuoden 2020 syksyllä, kertoo nyt pääministeriä haastatellut Iltalehti.

– Liikenteessä, kuten yhteiskunnassa muutenkin, fossiilisista polttoaineista luopuminen on kaikkein keskeisin toimi. Päästöt pääosin syntyvät niiden käytöstä. Päätöksiä tehdään varmasti syksyllä 2020, kun työryhmä on työnsä luovuttanut. Toivon, että sieltä tulee konkreettisia ja kunnianhimoisia esityksiä, joista hallitus sitten tekee linjauksia, Marin sanoo”Aatteen nainen” -otsikolla varustetussa joulujutussa.

Massiivisten päästövähennysten valmistelussa ei tulla sivuuttamaan myöskään runsaasti kritiikkiä kerännyttä fossiilisten polttoaineiden myyntilupajärjestelmää, jossa polttoaineen jakelijan olisi ostettava valtiolta jokaista myytävää polttoainelitraa varten polttoaineen hiilisisältöön sidottu myyntilupa.

– Raporttia ei sivuutettu, vaikka niin uutisoitiin. Raportti on osana työtä ja sitä hyödynnetään, kun tehdään fossiilittoman liikenteen tiekarttaa, Marin vahvistaa IL:lle.

Bensan ja dieselin hinta voi nousta rajustikin

Käytännössä uudet polttoaineiden litrapohjaiset päästölupamaksut tulisivat tankattaessa maksettavaksi muiden verojen ja maksujen päälle, mukaan lukien jo sovittu ensi vuoden elokuussa voimaan astuva 250 miljoonan euron veronkorotus.

Perinteisten liikennepolttoaineiden hinnat tulisivat siis raportin kuvaaman järjestelmän toteutuessa nousemaan, mahdollisesti jopa rajustikin.

Liikenteen suuressa verouudistuksessa ei kuitenkaan ole kyse pelkästään polttoaineiden hinnoista ja kokonaisuudesta tultaneenkin päättämään sen poliittisen hankaluuden vuoksi pakettina.

Fossiilisten polttoaineiden hinnankorotusten ohella päätöspöydälle on siis tulossa koko joukko muitakin toimia. Käytännössä kyse voi olla esimerkiksi kilometriverosta sekä erilaisista muista, enemmän tai vähemmän uusista yhteiskunnallisista maksuista kuten vaikkapa työnantajan tarjoaman parkkipaikan verottamisesta.

Selvää tässä vaiheessa on jo se, että esimerkiksi bruttokansantuotekäyrää perinteisesti noudattanut liikenteen kilometrisuorite pyritään todennäköisesti saamaan laskuun, periaatteella saastuttaja maksaa. Liikenneministeriön mahtimies, kansliapäällikkö Harri Pursiainen on myös maininnut asiaan liityen periaatteet ”mitä enemmän laskennallisia päästöjä, sitä enemmän maksettavaa” sekä ”isompi lasku hänelle, joka ei halua vähentää päästöjään vaikka voisi”.

Samaan aikaan valtio pyrkinee kuitenkin pitämään kiinni liikenteestä saamistaan verotuloista, jotka ovat tällä hetkellä noin kahdeksan miljardia euroa.

Tuoreimmat osastosta