No nyt on äijämenoa: IS-koeajossa Mitsubishi L200 2.2 DI-D AT – erikoisherkkuna Suomessa aivan järjettömän hintainen takaistuin - Autot - Ilta-Sanomat

No nyt on äijämenoa: IS-koeajossa Mitsubishi L200 2.2 DI-D AT – erikoisherkkuna Suomessa aivan järjettömän hintainen takaistuin

Mitsun legendaarisen lava-auton uusi sukupolvi on selkeä hyppäys uuteen.

Keulailme on entistä huomattavasti korkeampi. Vakiovannekoko on kasvanut jopa 18-tuumaiseksi, mitä ei voi maastoautossa pitää vielä minkäänlaisena liioitteluna.Uutuutena saatavilla on esimerkiksi joukko aktiivisen turvallisuuden varusteita – esimerkkinä virheellisen kiihdytyksen estojärjestelmä, joka estää liian voimakkaan kaasunpainalluksen ahtaassa tilassa.

22.12.2019 12:13

Niin sanotut pick-upit eli lava-autot tapaavat olla uudistuneinakin melko perinteisiä tuotteita. Sellainen on myös Mitsubishin tuore L200, joka siis perustuu edelleenkin tuttuun erilliseen tikapuurunkoon sekä tositoimiin tarkoitettuun kytkettävän nelivedon ja vääntävän perinnemoottorin yhdistelmään.

Rakenteellisesti lava-Mitsu on siis edelleenkin kovaan ammattikäyttöön tarkoitettu, eikä se kilpaile esimerkiksi saman kokoluokan itsekantaviin koreihin perustuvien isojen katumaastureiden kanssa – vaikka ei rehellisyyden nimissä ole niistä esimerkiksi mukavuuden osalta enää aivan hirmuisen kaukanakaan.

Uusi 2,2-litrainen turbodiesel tarjoaa taloudellisemman suorituskyvyn kuin aiemman sukupolven 2,4-litrainen.

Otimme ajoon malliston koreimpaan päähän asettuvan Instyle-mallin, joka erottautuu perusmalleista paitsi lukuisten henkilöautomaisten mukavuusvarusteidensa, mutta myös jonkin verran monipuolisempien etenemiskykyjensä puolesta.

Nelivedon toimintaa voi tuttuun tapaan tarkkailla mittaristonäytöltä.

Mainituista viimeisin tarkoittaa käytännössä Super Select II:ksi nimettyä nelivetojärjestelmää, jonka ajotilanvalitsimella voi siirtyä lähes saumattomasti kaksivedosta nelivetoon aina 100 km/h nopeuteen asti.

Maastoajon valitsin löytyy keskikonsolista.

Mikäli maasto käy vaativaksi, voi keskimmäisen tasauspyörästön myös lukita. Epätasaiseen maastoon löytyy erikseen 4HLc-asetus (nopea neliveto, keskilukko kiinni) ja nousuihin, mutaa sekä lunta varten vastaava hidas eli 4LLc-asetus.

Peruskuljettajalle vetohienoudet näkyvät selvimmin käännettäessä, sillä L200 säilyttää pelkän takavedon tarjoamat ketterämmät kääntöominaisuutensa myös neliveto kytkettynä. Ei iso lava-auto toki koskaan mikään huippuketterä ole, mutta L200:sta pystyy joka tapauksessa pyörittelemään pahassa paikassa aavistuksen näppärämmin kuin joitakin kilpailijoita.

Sekin on vielä maastomenosta mainittava, että uutuutena erilliset lisävarusteisen Offroad-valitsimen sora-, lumi/muta-, hiekka- ja kivikkoasetukset vaikuttavat lisäksi moottorin, vaihteiston ja jarrujen toimintaan, käytännössä esimerkiksi hidastamalla moottorin reagoimista kaasupolkimeen.

Peruutuskameran linssi sijaitsee helposti kuraantuvassa takalaidassa. Kantavuutta löytyy väliltä 985-1080 kg.

Kaikkiaan L200:n maasto-ominaisuudet – joihin kuuluu uutuutena myös autosta vihdoinkin löytyvä alamäkihidastin sekä useimmissa malleissa myös taka-akselin lukko – ovat ainakin koeajoyksilön tapaan paketoituna nyt samalla tasolla kuin muissakin tehdasvalmisteisissa ns. tosimaastoautoissa.

Maavaraakin löytyy vakiona hiukan reilut kaksikymmentä senttimetriä.

Peruutuskameran tarjoama näkymä suuntaviivoineen toistuu aivan kelvollisesti ohjaamossa.

Moottorivalinta on Mitsun pick-upissa edelleenkin helppoa, sillä tarjolla on vain yksi vaihtoehto eli uusi 2,2-litrainen turbodiesel – valinnan mukaan joko manuaalin tai uuden, nyt kuusiportaiseksi kasvaneen automaatin kera. Edelliseen nähden kone vaikuttaa pihimmältä ja antaa myös maksimivääntönsä jo hiukan alemmilta kierroksilta alkaen.

Ajoltaan Mitsubishi L200 on työkaluksi sivistynyt, mutta tyhjänä ja kovemmissa vauhdeissa meno on yhä autoluokalle tyypillisesti hiukan pompottavaa.

Kolmen istuttava takapenkki lisää tuplaohjaamomallin käyttökelpoisuutta, mutta on suomalaisten autoverokäytäntöjen vuoksi aivan järjettömän kallis varuste.

Ohjaamo on tilava ja materiaalit kovaa käyttöä kestävän oloisia. Kovinta digitaalista uutuusantia löytyy merkin henkilöautopuolelta kotoisin olevasta keskikonsolin kosketusnäytöstä sekä sen kautta välittyvästä älypuhelinliitettävyydestä.

Takapenkkikin on matalasta istuinasennosta huolimatta ihan käyttökelpoinen, joskin jäänee kovan lisähintansa vuoksi harvinaiseksi herkuksi.

Suomen autoveron ansiota kun on, että takapenkit poistamalla lava-Mitsubishin kokonaishinnasta poistuu (koeajoauton tapauksessa) yli 17000 euroa maksettavaa! Se on jo summa, joka taatusti panee harkitsemaan takimmaisten ovien takaa löytyvän istuinvarustuksen tarvetta ihan tosissaan.

Mitsubishi L200 Double Cab 2.2 DI-D AT Instyle 5p

Moottori R4, 2268 cm³, turbo, 110 kW (150 hv)/3500 r/min, 400 Nm/2000 r/min

Suorituskyky 0–100 km/h ei ilmoitettu, huippunopeus 171 km/h

Kulutus 9,7 l/100 km diesel

CO2-päästöt 254 g/km

Voimansiirto A6, neliveto

Mitat p 5305, l 1815, k 1780 mm, akseliväli 3000 mm, omamassa 2035 kg, tankki 75 l

Hinta 64151 euroa (vastaava kaksipaikkaisena pakettiautona eli ilman takaistuinta 46590 euroa)

KIITÄMME:

Modernia voimalinjaa

Etenemis- ja vetokykyjä

MOITIMME:

Epämukavaa järkälemäisyyttä kaupunkioloissa

Double Cab -mallin tehdastakaistuimen älytöntä autoveroa

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?