Käytettyjen autojen kaupassa selvä muutos: Asiakkaat pyytävät myyjältä poikkeuslupaa nyt entistä useammin – ja usein myyjä suostuu - Autot - Ilta-Sanomat

Käytettyjen autojen kaupassa selvä muutos: Asiakkaat pyytävät myyjältä poikkeuslupaa nyt entistä useammin – ja usein myyjä suostuu

Uuden auton koeajaminen voi olla asiakkaalle jännittävä tapahtuma, jossa ei aina välttämättä tule mieleen, mihin kaikkeen tosiostajan kannattaa kiinnittää huomiota.

Osa vaihtoautoista voi olla liikkeestä riippuen myös ulkona. Silloin saatetaan tarvita myös jääraappaa.­

19.12.2019 11:03

Suomen suurimpiin kuuluvan käytettyjen autojen myyjän Kamuxin Helsingin Konalan-liikkeen myymälävastaava Toni Mäkelä neuvoo, että tietyt asiat kannattaa tarkistaa jo ennen ajon aloittamista, jotta itse ajokokemukseen voi keskittyä paremmin.

– Tarkista aina auton yleisilme, korin kunto, sisätilat sekä tekniikan (moottorit, jarrut) ja lisävarusteiden toimivuus. Ulkoasusta kannattaa heti tarkistaa kyljet ja onko niissä lommoja sekä puskurien kulmat nirhaumien varalta. Myös katon kunto ja suoruus kannattaa varmistaa sekä ovien alaosat esimerkiksi ruosteen varalta. Myös huoltohistorian läpikäyminen on tärkeää. Nyrkkisääntö on, että noin 30 000 ajokilometrin välein tulisi olla aina huolto tehtynä, Mäkelä neuvoo.

Ajon alkaessa kannattaa kiinnittää huomiota auton päästämiin ääniin eri tilanteissa. Niistä voi nopeasti päätellä, onko auto kerrotussa kunnossa.

 Ihmiset haluavat totta kai kokeilla lataamista, joten niihin olemme myöntäneet poikkeuslupia yön yli ajoon.

– Jos ajat vaikka monttuun ja kuuluu iso kolahdus, niin tiedät jonkin olevan vialla. Tai jos ajat satasta ja alkaa kuulua ulinaa, tällöin esimerkiksi voimansiirrossa voi olla vikaa. Myös vaihteiden vaihto tulisi olla sulavaa, mutta jos ne vaihtuvat terävästi, asia kannattaa nostaa esiin myyjän kanssa, Mäkelä ohjeistaa.

Koeajon voi suorittaa minkälaisissa olosuhteissa tahansa, mutta vaikka moni varmasti näkee itsensä auton ratissa aurinkoisena kesäpäivänä, Mäkelä vinkkaa haastavampien olosuhteiden olevan itse asiassa otollisempia menopelin testaamiseen.

– Vaikkapa liukkaalla talvikelillä on etuja. Esimerkiksi ABS-jarrujen pitävyyttä, ajonvakaajia ja auton nelivetoa on parempi testata tällaisissa olosuhteissa.

Kamuxin omien tilastojen mukaan keskimääräinen koeajo kestää noin 15-30 minuuttia.

Osa asiakkaista kaipaa kuitenkin myös pidempiä ajoja, mutta tällöinkin auto pyydetään yleensä palauttamaan saman päivän aikana. Uusien käyttövoimien myötä myös poikkeuksia kuitenkin on alettu tehdä.

– Sähköautojen kanssa ihmiset haluavat totta kai kokeilla sen lataamista, joten niihin olemme myöntäneet poikkeuslupia yön yli ajoon. Mitään koko viikonlopun koeajoja meillä ei kuitenkaan tehdä, koska autosta voi olla kiinnostunut toinenkin mahdollinen asiakas samaan aikaan, Mäkelä toteaa.

Koeajoauton kanssa katoaminen on harvinaista

Joskus myyjän eteen sattuu myös epärehellisiä asiakkaita ja pahimmillaan koeajettavaksi annettua autoa ei kuulu takaisin edes pidemmän odottelun jälkeen.

– Suomalaiset ovat lähtökohtaisesti rehellisiä. Toki jonkun kerran on käynyt niin, että auto ja koeajaja ovat kadonneet, näistä ilmoitamme aina poliisille. Kaikki autot on tähän saakka myös aina löydetty, Mäkelä kertoo.

Myös vahinkoja sattuu.

– Kamuxilla ennen koeajoa allekirjoitetaan aina koeajolupa, joka sisältää 650 euron omavastuun, jonka asiakas maksaa mahdollisen vahingon sattuessa. Se kattaa kaikki vauriot pienestä suureen, Mäkelä vakuuttaa ja jatkaa:

– Jos koeajolla ajetaan liikennesääntöjen vastaisesti, niin että tulee sakkoja, ne ohjataan ajajalle.

Mäkelä on myös huomannut, että netti on muuttanut ihmisten suhdetta myös koeajoihin.

– Nykyään yhä enemmän auton hankintaa valmistellaan netissä ja tiedetään tarkemmin ja tarkemmin millaiseen autoon halutaan satsata jo ennen kuin liikkeeseen tullaan. Sellaiset koeajelijat, jotka tulevat liikkeeseen vain katselemaan ja koeajamaan useita autoja, ovat vähentyneet. Heitäkin kuitenkin yhä on ja kaikki ovat tervetulleita kokeilemaan.

Tee ainakin nämä viisi asiaa ennen koeajoa ja sen aikana jos haluat ostotarkistuksestasi täyden hyödyn:

1. Tarkasta korin, auton sisäosien sekä tuulilasin kunto.

2. Tarkista, että huoltokirja löytyy ja vuosihuollot on tehty asianmukaisesti.

3. Varmista jarrujen, moottorin ja lisälaitteiden kunto. Kokeile autoa eri nopeuksissa ja kuuntele poikkeavia ääniä.

4. Varmista renkaiden kunto.

5. Ota selvää, milloin seuraava katsastus on edessä. Pitkään katsastamatta ollut auto voi tuoda ostajalle nopeasti lisäkuluja.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?