Korkea virkamies SS:ssa: Autoilun rajoittamisesta ja liikkumisen hinnasta jouduttaneen päättämään pakettina - Autot - Ilta-Sanomat

Korkea virkamies SS:ssa: Autoilun rajoittamisesta ja liikkumisen hinnasta jouduttaneen päättämään pakettina

Liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkö ennakoi raskaaksikin luonnehdittavan ”toimien kokonaisuuden” voivan saavan ymmärrystä, jos liikennepaketti koetaan kansan riveissä riittävän oikeudenmukaiseksi.

Liikenne- ja viestintäministeriön johdolla valmistellaan parhaillaan toimia, joilla liikenteen päästöt puolitetaan ja myöhemmin lopetetaan. Valtiovarainministeriö puolestaan johtaa samaan aikaan valmisteilla olevaa liikenteen verouudistusta.­

18.12.2019 11:18

– Avokätisiä valtiontukia lukuun ottamatta kaikkia (liikenteen) päästövähennyskeinoja vastustetaan laajasti. Tuet eivät silti riitä, vaan päättäjän pöydälle kaivataan monipuolista toimenpidepakettia, josta voidaan päättää kokonaisuutena.

Näin kirjoittaa nyt Liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkö Harri Pursiainen Savon Sanomissa.

Pursiainen on ministeriönsä kiistaton mahtimies ja eräs parhaiten informoiduista ja eniten valtaa käyttävissä liikenteen taustavaikuttajista koko Suomessa.

Pakettimallia tarvitaan, sillä Pursiaisen mukaan on erittäin mahdollista, että ”äänestäjien enemmistö ei kannata yhtäkään tehokasta (liikenteen) ilmastotointa yksittäin tarkastellen, koska ne voivat tulla joillekin ihmisille kalliiksi.”

Mitä Pursiaisen ”joillekin ihmisille kalliiksi” tulevat ilmastotoimet sitten voisivat olla? No luonnollisesti niitä, jotka nostavat nykymuotoisen autoilun hintaa tai muuten rajoittavat totuttua vapautta autoilla, joko hinnoittelun tai muun hankaloitumisen kautta.

Käytännössä kyse voisi olla esimerkiksi kilometriverosta, fossiilisten polttoaineiden mahdollisesti rajustakin hinnannostosta sekä erilaisista muista, enemmän tai vähemmän uusista yhteiskunnallisista maksuista kuten vaikkapa työnantajan tarjoaman parkkipaikan verottamisesta.

Yhteistä kaikille toimille olisivat joka tapauksessa ”mitä enemmän laskennallisia päästöjä, sitä enemmän maksettavaa” sekä ”isompi lasku hänelle, joka ei halua vähentää päästöjään vaikka voisi” -periaatteet.

Pursiaisen mukaan kaikki uudistuksessa mukana olevat keinot on jo käytännössä esitelty, eli kokonaan uusia avauksia ei liene enää tulossa.

– Poppakonsteja ei ole ja on vaikea keksiä merkittäviä uusia keinoja jo esiteltyjen lisäksi. Fossiilittomaan liikenteeseen päästään kokoamalla monista eri keinoista pohja poliittiseen käsittelyyn, Pursiainen summaa jo vuosikausia valmisteltua liikenteen vero- ja maksu-uudistuksen ajankohtaista tilannetta.

Mitä tehdä, jos liikkumisen hinta kallistuu rajusti?

Koska päästöt puolitetaan vähitellen vuoteen 2030 mennessä, kuluttajilla on liikenne- ja viestintäministeriön selvitysten mukaan ”aikaa sopeutua” uuteen tilanteeseen.

Poliitikkojen vastuulla on puolestaan pohtia uudistuksen tulonjakovaikutuksia ja niihin puuttumista. Esimerkkejä kuluttajien mahdollisuuksista sopeutua ovat:

  • Kulkutavan vaihtaminen (esim. yksityisautosta junaan tai polkupyörään)

  • Ajoneuvon vaihtaminen (vähemmän kuluttavaan malliin)

  • Käyttövoiman vaihtaminen (esim. bensiinistä ja dieselistä biokaasuun tai sähköön)

  • Autolla ajamisen vähentäminen (kilometrisuoritteen per henkilö pienentäminen)

  • Työn organisointi (esim. etätyöt, videoneuvottelut, ks. myös ed.)

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?