Tuore raportti paljastaa liikenne­valvonnan heikkoudet – peltipoliisit raksuttavat, mutta muuten puuttumis­kynnys on jopa noussut - Autot - Ilta-Sanomat

Tuore raportti paljastaa liikenne­valvonnan heikkoudet – peltipoliisit raksuttavat, mutta muuten puuttumis­kynnys on jopa noussut

Joissakin poliisilaitoksissa on ilmennyt jopa haluttomuutta hakeutua liikennepoliisin töihin, kertoo poliisin tuore ”Valvonta- ja hälytystoiminnan tila 2019” -raportti.

Liikkuvan poliisin lakkauttamisen ja paikallispoliisiin integroimisen jälkeen liikennevalvontaan erikoistunut valvontatyö on määrältään entistä vähäisempää. Myöskään työrauhaa pelkkään liikenteenvalvontaan keskittymiseen ei juurikaan enää ole.­

9.12.2019 11:11

Raportin mukaan liikennevalvontaan käytetty työaika on vähentynyt erityisesti hälytystoimintaan osallistumisen vuoksi. Liikennepoliisin partiot suorittavat hälytystehtäviä päivittäin lähimmän partion periaatteella varsinkin haja-asutusalueilla, kun kenttäpartiot ovat usein kaukana tai toisella tehtävällä.

Liikennevalvontaan jää vähemmän työaikaa myös siksi, että hyvin usein hälytys- ja muihin tehtäviin liittyvä tehtäväsidonnaisuusaika on pitkä, asiakirjaprosessit monivaiheisia ja muotosidonnaisia.

Joissakin poliisilaitoksissa on myös ilmennyt haluttomuutta hakeutua liikennepoliisiin töihin, koska erityisesti muu valvonta- ja hälytystoiminnan työ koetaan mielekkäämmäksi.

”Liikennevalvonta ei kiinnosta nuorempaa poliisihenkilöstöä, joten jatkuvuus ammattimaiseen liikenteenvalvontatyöhön on suuren uhan alla. Ammattilaiseksi tullaan vain työssä oppimalla. Myös työnantajan tulisi omilla toimillaan osoittaa arvostusta liikenteenvalvontatyöhön. Lisäksi palkkauksen tulisi olla kannustavampaa kouluttautua muun muassa raskaan liikenteen valvojaksi”, raportti siteeraa aiheesta.

Lisäksi erityisesti raskaan liikenteen valvonnan osaamisen ammattitaito on häviämässä tai se on vähintäänkin heikentynyt Liikkuvan poliisin lakkauttamisen jälkeisinä vuosina. Raportin mukaan ammattitaidon heikkenemisen myötä puuttumiskynnys on noussut ja suoritteiden määrät pudonneet ja valvonnan tulokset muutoinkin heikentyneet.

Nykyisessä valvonnassa puututaan vain pitkälti perusasioihin ja esimerkiksi raskaan kaluston laitteiden manipuloinnin tunnistaminen voi jäädä huomaamatta puutteellisen osaamisen vuoksi.

Tämä johtuu siitä, että koska valvonnan suorittamisessa ei ole täyttä varmuutta, niin valvonta jää silloin raportin mukaan hyvin pintapuoliseksi ja kynnys puuttumiseen nousee. Myös raskaan liikenteen kaluston manipuloijat kehittyvät samaan aikaan kun poliisissa ammattitaito valvonnassa heikkenee.

”Liikennepoliisisektorin vuosi vuodelta lisääntynyt osallistuminen kenttä- ja hälytystoiminnan ja muiden poliisille kuuluvien tehtävien hoitoon on vähentänyt liikennevalvontaa. Liikennevalvonnan määrän vähennyttyä myös valvojien ammattitaito on heikentynyt, erityisesti erityislainsäädännön osalta. Työnkuvasta on tullut liian monipuolinen, jotta liikenteenvalvojat pystyisivät hallitsemaan koko tehtäväkentän kunnolla.”

Myös poliisin tietojärjestelmien ajoittainen toimimattomuus estää tai vähintäänkin hankaloittaa työntekoa, kun asiat hoidetaan etäyhteyksillä ulkona poliisiautosta. Raportin mukaan yksinkertaisissakin asioissa joudutaan pahimmillaan käyttämään myös useita tietojärjestelmiä, mikä lisää työmäärää ja työn tekemiseen käytettävää työaikaa. Esimerkiksi lisääntyneet huumaavan aineen alaisena ajavat rattijuopot aiheuttavat pakkokeinopöytäkirjoineen ym. asiakirjoineen runsaasti kirjattavaa partiolle sekä yleisjohtajalle.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?