Suomeen on saatu kymmenes tuhannes kaasuauto - Autot - Ilta-Sanomat

Kymppitonnin raja meni rikki: kaasuautoilijat vaativat maakaasun myynnin lopettamista

Kuvassa kaasu- ja bensiinikäyttöinen Opel Astra viime vuodelta. Nyt autoa ei enää ole uutena saatavilla.

Julkaistu: 5.12.2019 9:11, Päivitetty 5.12.2019 12:13

Kaasuautoilijat ry esittää, että henkilöautoihin tankattavan maakaasun myynti lopetettaisiin kokonaan.

Suomen teillä kulkee nyt 10 000 kaasukäyttöistä autoa, kun yksi merkkipaalu ylitettiin joulukuun alussa. Parin viime vuoden aikana kaasuautojen määrä on viisinkertaistunut. Määrä kasvaa kiihtyvään tahtiin.

Suomen edellinen hallitus asetti tavoitteeksi, että Suomessa olisi 5 000 kaasuautoa vuoteen 2020 mennessä. Tavoite on ylittynyt siis kirkkaasti: pelkästään kuluneen vuoden aikana Suomen teille on tullut 4 400 kaasukäyttöistä autoa lisää. Niistä uusina on rekisteröity noin 2 300, ulkomailta käytettynä on tuotu noin 2 000 kappaletta ja kaasukäyttöisiksi konvertoitu noin 100 autoa. Konvertoitujen autojen määrä on jäänyt huomattavan vähäiseksi konvertointituesta huolimatta.

­Olemme iloisia siitä, että tämä 10 000 kaasuauton virstanpylväs saavutettiin reilusti etuajassa. Kaasuauton valitseminen kulkuneuvoksi on tehokas tapa vähentää liikenteen päästöjä, sanoo Kaasuautoilijat ry:n puheenjohtaja Jani Hautaluoma.

Biokaasussa ideaa

Suomessa yli puolet tankatusta kaasusta on 100-prosenttisesti kotimaista, uusiutuvaa, jätteistä ja ylijäämäbiomassoista valmistettua biokaasua. Sen käyttö vähentää auton kokonaispäästöjä noin 85 prosenttia, kun vertailukohtana on bensiinikäyttöinen auto.

Yhdistys ehdottaakin, että henkilöautoihin tankattavan maakaasun myynti lopetetaan kokonaan.

– Jos maakaasun myynti lopetettaisiin, voisimme pelkän biokaasun käyttäjinä vertautua suoraan päästöttömään sähköautoiluun, jolloin olisimme ympäristönäkökohdissa samalla viivalla, sanoo Jukka Roinila Kaasuautoiljat ry:stä.

Tavoitteena on lopulta kaasuautojen vapauttaminen käyttövoimaverosta.

–  Jo nyt yli puolet kaasuautoilijoista tankkaa autoonsa biokaasua. Sen käytöstä ei pitäisi rangaista. Kaasuautojen huima kasvutahti sekä laaja-alainen biokaasun käyttö nykyverotuksesta huolimatta kertoo, että kyseessä on todella kilpailukykyinen päästötön vaihtoehto, puheenjohtaja Hautaluoma jatkaa.

Suomen liikenteeseen saatua kymmenettä tuhannetta kaasuautoa Kaasuautoilijat ry juhlistaa 10 000. rekisteröidyn kaasuauton omistajan kanssa, todennäköisimmin Tampereella ensi viikon alussa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?