Suomi-Mersut kiilasivat uuden­karheiden käytettyjen kärki­kastiin – Toyota sen sijaan tippui rajusti - Autot - Ilta-Sanomat

Suomi-Mersut kiilasivat uuden­karheiden käytettyjen kärki­kastiin – Toyota sen sijaan tippui rajusti

Suomessakin valmistettava Mercedes-Benz GLC kiilasi TÜV-raportissa sekä luokka- että kokonaisvoittajaksi.

Suomessakin valmistettava Mercedes-Benz GLC kiilasi TÜV-raportissa sekä luokka- että kokonaisvoittajaksi.

Julkaistu: 3.12. 15:51

Japanilaisten autojen laatu osoittaa saksalaisten katsastustietojen mukaan hiipumisen merkkejä.

Suomalaisella autotehtaalla osataan tehdä kestävää kokoonpanolaatua. Muun muassa tällaisen johtopäätöksen voi tehdä tuoreimmista TÜV2020-katsastusraportin tuloksista, jotka perustuvat kaikkiaan yhdeksään miljoonaan Saksassa tehtyyn määräaikaiskatsastukseen.

Vuodesta 1972 saakka julkaistun TÜV-raportin – jossa on tällä kertaa mukana kaikkiaan 237 automallia – mukaan etenkin saksalaisten automallien laatutaso on viime vuosina kohentunut selvästi.

Kovimman tuloksen kaikista teki ostajien kannalta hyvin kiinnostavien ns. tuoreehkojen käytettyjen osalta Mercedes-Benz, joka kuittaisi itselleen kaikkiaan peräti 16 kärkikymmenikköön yltänyttä tulosta.

Suomalaisittain erityisen ilahduttavaa on, että huipputuloksiin ylsivät myös Uudessakaupungissa valmistettavat A- ja GLC-sarjat, joista viimeksi mainittu oli uudehkoissa käytetyissä peräti kaikkein vähävikaisin automalli.

Käytettyä harkitsevan ostajan kannalta kiinnostavaa on myös japanilaisten autojen tunnettu ja totuttukin hyvä laatutaso, joka osoittaa raportin mukaan selviä taantumisen merkkejä. Selvimpänä esimerkkinä tästä pitkään katsastustilastossa loistanut Toyota sai nyt TÜV:lta vain kaksi TOP10-sijoitusta ja putosi merkkitilastossa alle Mazdan, jaetulle 7. sijalle. Huonoiten merkkien kokonaistilastossa pärjäsivät Dacia ja Fiat.

Huomionarvoista on, että Saksankin katsastustilasto kertoo vain katsastusvioista – ei siis muista vika- tai laatueroista kuten vaikkapa vaihteisto- tai moottoririkoista. Tilasto ei myöskään ota huomioon auton yleistä hoitoa ja huolenpitoa, joka on esimerkiksi arvokkaan urheiluautomerkin tapauksessa varmasti korkeammalla tasolla kuin halvimman mahdollisen käyttöauton tapauksessa.

Suomessa TÜV-raportista kertoi ensimmäisenä Autoliiton äänenkannattaja Moottori.

Jos grafiikka ei näy, katso se tästä.

Jos grafiikka ei näy, katso se tästä.

Jos grafiikka ei näy, katso se tästä.

Jos grafiikka ei näy, katso se tästä.