Tuoreesta kyselystä löytyy syy siihen, miksi merkkikorjaamo voi hinnastakin huolimatta olla se kaikkein paras valinta - Autot - Ilta-Sanomat

Tuoreesta kyselystä löytyy syy siihen, miksi merkkikorjaamo voi hinnastakin huolimatta olla se kaikkein paras valinta

Kuvituskuva
Julkaistu: 2.12. 16:12

Merkkikorjaamoissa koulutusmäärät henkilöä kohden ovat ns. vapaaseen sektoriin nähden lähes kaksinkertaiset, kertoo tuore autoalan jälkimarkkinabarometri.

Autoalan asiantuntija-, esimies-, kouluttaja- ja vastaavissa tehtävissä toimivien henkilöiden yhteistyöjärjestö Suomen Autoteknillinen Liitto ry (SATL) järjesti 20.11.2019 Helsingin Messukeskuksessa ensimmäistä kertaa autoalan kansainvälisen jälkimarkkinoiden kongressin.

Tapahtumassa julkistettiin SATL:n ja saksalaisen Wolk After Sales Expertsin syksyllä 2019 suorittaman autoalan jälkimarkkinabarometrin tulokset, joita vartem barometriin haastateltiin 120 autokorjaamoa merkkiorganisaatioista, vapaan varaosakaupan korjaamoketjuista ja riippumattomista korjaamoista.

Barometrin tuloksissa suurimpina haasteina koettiin sekä vapaalla sektorilla että merkkikorjaamoissa ammattitaitoisen henkilökunnan löytäminen sekä ajoneuvojen tekninen kehitys, joskin koulutukseen investointia ei hieman ristiriitaisesti nähnyt tarpeellisena kuin harva vastaaja.

Mielenkiintoista barometrin tuloksissa on sekin, että merkkikorjaamoissa koulutusmäärät henkilöä kohden olivat joka tapauksessa lähes kaksinkertaiset vapaaseen sektoriin verrattuna.

Sekä vapaa sektori että merkkikorjaamot pitivät varaosahankinnoissa tärkeimpinä tekijöinä osien saatavuutta ja toimitusaikaa sekä niiden korkeaa laatua. Sen lisäksi vapaalla puolella arvostetaan helppoa varaosan palautusprosessia ja henkilökohtaisia suhteita tavarantoimittajaan. Suurin osa vastaajista näki kasvumahdollisuuksia seuraavan viiden vuoden aikana.