Jättimarkkina menee uusjakoon – Bollinger sekoittaa avolava-autojen pakkaa - Autot - Ilta-Sanomat

Jättimarkkina menee uusjakoon – Bollinger sekoittaa avolava-autojen pakkaa

Bollinger B1 on kulmikas sähkökatumaasturi, jossa on paljon hyvää ja hurja 125 000 dollarin hinta.

Bollinger B1 on kulmikas sähkökatumaasturi, jossa on paljon hyvää ja hurja 125 000 dollarin hinta.

Julkaistu: 30.11.2019 11:10

Bollinger tarkoittaa jatkossa muutakin kuin samppanjaa. Samalla läpilastattavuus saa aivan uuden ulottuvuuden.

Yhdysvalloissa on alkamassa mahtava avolavamarkkinoiden uusjako, kun pick-upeissakin siirrytään vähitellen sähkömoottorisiin.

Kyseessä on kahdestakin syystä mielenkiintoinen kakku. Ensinnäkin sillä on kokoa, nykyisin kun pick-upeja myydään kolmen miljoonan auton vuosivauhdilla. Toinen tärkeä asia on, että valmistajat tekevät noilla autoilla hyvän tilin.

Valtamerkeistä Ford ja GM ovat ilmoittaneet tuovansa sähkömoottoriset mallit myyntiin vuonna 2021, ja Teslahan esitteli jo hurjan näkemyksensä aiheesta eli Cybertruckin. Se on tulossa tien päälle vuoden 2021 lopussa tai 2022 alussa.

Jo ennen niitä markkinoilla on Bollinger, jonka tuotannon luvataan alkavan vuoden 2020 puolella. Ensimmäisten autojenkin pitäisi ehtiä asiakkaille ennen vuoden vaihdetta. Näin siis tällä hetkellä, mutta tilanteilla on taipumus muuttua ja toimitukset joskus myöhästyvät. Kysykää vaikka Elon Muskilta Model X:stä.

Sähkömoottoreiden ansiosta keulassa on kookas katettu tavaratila. Tässä B2-malli eli miehistöohjaamoinen avolava.

Sähkömoottoreiden ansiosta keulassa on kookas katettu tavaratila. Tässä B2-malli eli miehistöohjaamoinen avolava.

Bollinger tulee markkinoille kahdella mallilla. Niissä on aina kaksi sähkömoottoria, yksi kummallakin akselilla, joiden yhteisteho on vähintään riittävä 458 kilowattia. Ajoakun energiasisältö on 120 kWh, minkä pitäisi riittää WLTP-normin mukaan lähes 400 kilometrin toimintamatkaan. Tähän saakka kaikki on hyvin ja kaunista, mutta autojen 125 000 dollarin (alle 115 000 euroa) hinta on hurja.

Rahan vastineeksi saa kirveellä veistetyn korin, jossa ei pyöreitä kulmia ole. Kun joku esine on riittävän ruma, se muuttuu melkein kauniiksi. Bollingerissa käytännöllisyys ajaa kaiken muun edelle. Maastoon tarkoitetun auton maavara on peräti 38 senttiä ja pyörissä on joustovaraa 25 senttiä. Jousitusta voi säätää niin, että autoa voi nostaa tai laskea viisi tuumaa eli 127 millimetriä. Maastoauton tapaan käytettävissä on hidas tai nopea välitys ja tasauspyörästöt voi lukita sähköisesti.

Läpilastattavuus saa Bollingerissa uudet mittasuhteet, sillä ohjaamossa on takanakin erilliset istuimet ja niiden välissä tilaa.

Läpilastattavuus saa Bollingerissa uudet mittasuhteet, sillä ohjaamossa on takanakin erilliset istuimet ja niiden välissä tilaa.

Avattavasta keulasta näkee, että tila jatkuu yhtenäisenä perälautaan saakka. Mukaan voi lastata ylimittaisiakin putkia ja vastaavia.

Avattavasta keulasta näkee, että tila jatkuu yhtenäisenä perälautaan saakka. Mukaan voi lastata ylimittaisiakin putkia ja vastaavia.

Avattava takaikkuna lisää pick-upin monikäyttöisyyttä. Asiat on mietitty tarkkaan, sillä ikkuna on aivan sama kuin katumaasturissa käytettävä, kuten kuvasta näkyy.

Avattava takaikkuna lisää pick-upin monikäyttöisyyttä. Asiat on mietitty tarkkaan, sillä ikkuna on aivan sama kuin katumaasturissa käytettävä, kuten kuvasta näkyy.

Paikan valinta ei heikennä mukavuutta, sillä Bollingerien hyviin puoliin kuuluu, että kaikki neljä istuinta ovat identtisiä. Verhoiluksi voi valita kangasta, nahkaa tai vegaanista nahkaa. Monikäyttöisyys on etenkin miehistöohjaamoisessa B2-mallissa aivan omaa luokkaansa. Takaikkunan voi avata ja mukaan voi lastata pitkiä tavaroita, jotka ulottuvat lavan takalaidasta keulaan saakka.

Tuoreimmat osastosta