Land Rover Discovery 3.0 Sd6 HSE Luxury – monipuolista luksusta ja mainiota vetokykyä - Autot - Ilta-Sanomat

Tämä luksusbritti jaksaa vetää ja vääntää enemmän kuin laki sallii

Discovery on kaikin puolin herraskainen brittimaasturi.

Discovery on kaikin puolin herraskainen brittimaasturi.

Julkaistu: 30.11. 14:45

Kolmelitraisella V6:lla varustettu Land Rover Discovery vetää vaikka hevostenkuljetuskärryä kevyesti.

Ison, tyylikkään ja varsin maastokelpoisen Land Rover Discoveryn Suomi-hinnastossa on kaksi dieselmoottorista mallia, sillä 2,0-litraista ja 300-hevosvoimaista Ingenium-bensiinimoottoria ei meillä myydä.

Myynti painottuu 2,0-litraiseen Ingenium-dieseliin, jonka teho on 240 hevosvoimaa ja huippuvääntö 430 newtonmetriä, vaikka koeajettavana olleen 3.0 Sd6 -huippumallin saisi vain reilun kymppitonnin lisäsatsauksella – tosin silloin puhutaan lähtöhinnoista, jotka ovat 88 365 ja 100 849 euroa.

Kolmelitraisessa V6-dieselissä on tehoa 306 hevosvoimaa ja vääntöä muhkeat 700 newtonmetriä. Vääntävä ja kohtuullisen taloudellinen moottori, sujuvakäytöksinen 8-portainen automaattivaihteisto ja mainio Terrain Response 2 -nelivetojärjestelmä muodostavat hienon voimalinjan.

Noilla avuilla iso alumiinikorinen maasturi siirtelee tarvittaessa jopa 3,5-tonnista kärryä. Rahkeet riittäisivät tehtaan mukaan parisataa kilogrammaa suurempaankin vetomassaan, mutta 3 500 kilogrammaa on suurin sallittu kärrypaino tieliikenteessä.

Pystyperäisellä ”Discolla” saa vetää 3,5-tonnista kärryä.

Pystyperäisellä ”Discolla” saa vetää 3,5-tonnista kärryä.

Suomi-malleissa on HSE-varustelu, minkä myötä Sd6-mallissa on kattavan vakiovarustelun lisäksi sähköisesti kytkettävä alennusvaihteisto ja tasonsäädöllä varustettu erillisilmajousitus.

Takana on aikaihmisille riittävät tilat, ei mitään lastenistuimia. Jalkatila riittää muotoilemattomalla keskipenkillä, vaikka penkkiä siirtäisi hiukan edemmäs.

Takana on aikaihmisille riittävät tilat, ei mitään lastenistuimia. Jalkatila riittää muotoilemattomalla keskipenkillä, vaikka penkkiä siirtäisi hiukan edemmäs.

Helsinki Horse Show’n aikaan tehtaan esittelyauto käväisi Suomessa. Esittelyautossa oli paras HSE Luxury -varustelu, joten autossa oli ”herkkuja” noin 20 000 euron arvosta. Esimerkiksi sisätiloissa sai nauttia Land Roverin laadukkaimmasta Windsor-nahkaverhoilusta.

Noin viisimetrisen Discoveryn katon takaosa on etuosaa korkeammalla, joten kolmannelle penkkiriville on saatu enemmän pääntilaa. 7-paikkaisuus on kuitenkin yli 2 500 euron hintainen lisävaruste. Monesta muusta 7-paikkaisesta autosta poiketen ”Disco” on oikeasti seitsemän aikuisen auto.

Kierrettävän vaihteenvalitsimen takapuolella on ajoasetusten valinnat. Mukitelineiden alla on iso säilytyslokero, ja säilytystilaa löytyy myös ilmastoinnin säätöpaneelin takaa.

Kierrettävän vaihteenvalitsimen takapuolella on ajoasetusten valinnat. Mukitelineiden alla on iso säilytyslokero, ja säilytystilaa löytyy myös ilmastoinnin säätöpaneelin takaa.

Hienoja lisävarusteita: keski- ja takapenkkien nosto ja kippaus hoituu sähköisesti.

Hienoja lisävarusteita: keski- ja takapenkkien nosto ja kippaus hoituu sähköisesti.

Sähköinen kippausmekanismi (lisävaruste sekin) siirtää jopa etummaista penkkiä pois kippaavan keskipenkin tieltä ja helpottaa takimmaisten penkkien käyttöä, mutta siitä huolimatta kolmannelle penkkiriville pitää kampeutua samaan tapaan kuin muissakin vastaavissa autoissa.

Myös tavaratilan istumalauta on sähkötoiminen.

Myös tavaratilan istumalauta on sähkötoiminen.

Tasaista lastaustilaa on yli kaksi kuutiometriä.

Tasaista lastaustilaa on yli kaksi kuutiometriä.

Tavaratilan lattiasta sähkötoimisesti (lisävaruste) ylös nousevat takapenkit riittävät aikuisten tarpeisiin, ja takaosastossa on jalkatilaa yhtä hyvin kuin keskipenkeillä. Myös pääntila on riitävä ja pääntuet käyttökelpoiset. Penkkiin liittyvä ainoa miinus on reisituen puute.

Sama ongelma on muotoilemattomalla keskipenkillä, jolla istutaan polvet hiukan pystyssä. Sähköisesti säädettävä selkänojan kallistussäätö helpottaa tilannetta. Keskipenkissä on myös pituussäätö. Jämäkät, sähkösäätöiset etuistuimet antavat kohtuullisen hyvän sivuttaistuen.Pekka Virtanen

  • Moottori V6, 2 993 cm3, tuplaturbo, 225 kW (306 hv)/3 750 r/min, 700 Nm/1 500–1 750 r/min

  • Suorituskyky 0–100 km/h 7,5 s, huippunopeus 209 km/h

  • Kulutus 8,9–10,0 l/100, diesel

  • CO2-päästöt 232–262 g/km

  • Voimansiirto A8, neliveto

  • Mitat p 4 956 mm, l 2 073 mm, k 1 909/1 888 mm (ilmajousitus/teräsjouset), akseliväli 2 923 mm, omamassa 2 311 kg, tavaratila 172–2 068 l, vetomassa 3 500 kg

  • Hinta 100 849 euroa (HSE-varustelu)

Kiitämme

Aitoa 7-paikkaisuutta

Keski- ja takaistuinten sähkötoimintoja

Moitimme

Keski- ja takaistuinten mataluutta

Kierrettävää vaihteenvalitsinta