No jo on loikka! Koeajossa reilut 17 000 euroa maksava Renault Clio TCe 100 Zen - Autot - Ilta-Sanomat

No jo on loikka! Koeajossa reilut 17 000 euroa maksava Renault Clio TCe 100 Zen

Ulkonäössä uuden mallipolven tuoma muutos on sisustaa maltillisempi. Vanhaa mallia viitisenkymmentä kilogrammaa kevyempi kori on kuitenkin ihan uusi. Korimalleja on farmarin pudottamisen jälkeen tarjolla tasan yksi eli viisiovinen luukkuperä.

Ulkonäössä uuden mallipolven tuoma muutos on sisustaa maltillisempi. Vanhaa mallia viitisenkymmentä kilogrammaa kevyempi kori on kuitenkin ihan uusi. Korimalleja on farmarin pudottamisen jälkeen tarjolla tasan yksi eli viisiovinen luukkuperä.

Julkaistu: 24.11. 11:59

Renault Clion tuorein sukupolvi tarjoaa varsinkin Zen-versiona kelpo laatua hyvällä hinnalla.

Ajettavuus ei ole tavannut olla seikka, joka on ensimmäisenä noussut Renault’n Cliosta puhuttaessa esiin. Perinteisestihän Cliot ovat olleet kyllä kelpo arkiautoja, mutta eivät esimerkiksi VW-konsernin tuotteisiin nähden mitenkään loistavia ajettavia.

Nyt tilanne on kuitenkin muuttunut, eikä hyvää ajotuntumaa löytääkseen tarvitse enää mennä edes malliston sporttiversion rattiin.

Ohjaamo on aidosti nykyaikainen jopa ilman koreampien varusteversioiden 7- tai 10 -tuumaista digimittaristoa. Materiaalitkin ovat jo lähes saksalaisella tasolla.

Ohjaamo on aidosti nykyaikainen jopa ilman koreampien varusteversioiden 7- tai 10 -tuumaista digimittaristoa. Materiaalitkin ovat jo lähes saksalaisella tasolla.

Muun muassa Toyota Yariksen kanssa kilpailevan uuden Clion suurin hyppäys aiempaan löytyy silti sisältä, jossa tunnelma on muuttunut selvästi nykyaikaisemmaksi ja myös varustellummaksi – ja vieläpä aika maltillisen hinnoittelun kera.

Sekä materiaalit että ergonomia antavat nyt edellistä selvästi korkeatasoisemman kokonaisvaikutelman ja ilahduttavasti vieläpä siitäkin huolimatta, että koeajoon valikoitui järkevyyttä ja maltillista hintaa painottava Zen-versio.

Zen ei siis sisällä lähellekään kaikkia uusimman Clio-sukupolven myötä tarjolle tulleita varusteherkkuja, mutta toimii varsin suurella varmuudella niin sanottuna myyntimallina.

Peräluukun nostokynnys on korkeahko ja takatilat parannuksista huolimatta yhä luokassaan hiukan niukat. Oveen piilotettu takaoven kahva on vanhaa mallia parempi.

Peräluukun nostokynnys on korkeahko ja takatilat parannuksista huolimatta yhä luokassaan hiukan niukat. Oveen piilotettu takaoven kahva on vanhaa mallia parempi.

Voimalinjan osalta malliston järkiversio eli kolmesylinterinen sataheppainen bensaturbo on arjessa riittävän ripeä ja muutenkin miellyttävä tuttavuus.

Ilahduttavaa on sekin, että uusi kone tarjoaa aiempaan TCe90-moottoriin (jonka se siis Clio-mallistossa korvaa) verrattuna lisähevosvoimien ohella myös pienen, mutta silti arjessa aidosti tuntuvan lisäväännön.

Kalliimmassa Intens-mallissa keskikyynärnoja olisi vakiovaruste, mutta Zeniin se pitää hankkia lisähinnalla. Samalla saa tosin älyavainkortin sekä sähköisesti taittuvat peilit. (Pack Easy, 327 euroa).

Kalliimmassa Intens-mallissa keskikyynärnoja olisi vakiovaruste, mutta Zeniin se pitää hankkia lisähinnalla. Samalla saa tosin älyavainkortin sekä sähköisesti taittuvat peilit. (Pack Easy, 327 euroa).

Moottorin jatkeena oleva manuaalilaatikko on tosin yllättävästi vain viisiportainen.

Vähentynyt pykälämäärä ei kuitenkaan vaikuta erityisen haitalliselta sen enempää arjen välityssuhteille kuin koeajon aikana alle kuudeksi litraksi sadalla kuittaantuneelle keskikulutuksellekaan.

Toiminnan pehmeyden osalta manuaaliaski sen sijaan jättää vielä hieman toivevaraa – ainakin pikkuautoluokan kaikkein hienostuneimpiin keppiverrokkeihin nähden. Ajettavuudeltaan uusi Clio on joka tapauksessa – kuten yllä jo todettua – yllättävän hyvä ja parhaimmillaan suorastaan hauska!

Keskikonsolin tietoviihdejärjestelmä on vanhaa mallia huomattavasti sulavampi käyttää. Myös fyysisiä nappuloita on yhä tallella, esimerkiksi istuinlämmitystä varten.

Keskikonsolin tietoviihdejärjestelmä on vanhaa mallia huomattavasti sulavampi käyttää. Myös fyysisiä nappuloita on yhä tallella, esimerkiksi istuinlämmitystä varten.

Myös varustelusta on mukavaa kerrottavaa, sillä parantuneen turvavarustelun ja esimerkiksi led-ajovalojen lisäksi aiempaa Zen-mallia vain kohtuulliset 600 euroa kalliimman uuden Clio Zenin vakioherkkuina ovat nyt 4,2-tuumainen mittaristonäyttö sekä älypuhelinta tukeva seitsentuumainen kosketusnäyttö.

Lisäherkutkin (kuten Zenissä vaikkapa takaparkkitutka) ovat varsin maltillisesti hinnoiteltuja. Määrän lisäksi varustus on hyvää tasoa myös laadullisesti.

Pienenä, mutta Suomessa varsin oleellisena yksityiskohtana on pakko mainita myös istuinlämmittimien kytkimet, jotka ovat vihdoinkin siirtyneet klassisen hankalasta etupenkin sivusta asiallisesti kojelautaan.

Manuaalimallit ovat nyt viisipykäläisiä. Seitsenportainen automaatti on tarjolla vain 130-hevosvoimaisen bensakoneen yhteydessä.

Manuaalimallit ovat nyt viisipykäläisiä. Seitsenportainen automaatti on tarjolla vain 130-hevosvoimaisen bensakoneen yhteydessä.

Isoimmaksi miinukseksi uudessa Renault Cliossa tuntuu jäävän oikeastaan se, että suomalaisittain kiinnostavin korimalli eli farmari on pudonnut uuden mallisukupolven myötä tuotannosta pois. Viisiovisenakin Clio onneksi taipuu yhä varsin moneen käyttöön.

Ei siis todellakaan ole ihme, että Renault Clio äänestettiin jokunen viikko sitten myös parhaillaan käynnissä olevan Vuoden Auto Suomessa -kisan finalisteihin.

Järkihintainen järkiauto, kaiken kaikkiaan!

Moottori R3, turbo, 999 cm³, 74 kW (100 hv)/5000 r/min, 160 Nm/2750 r/min

Suorituskyky 0–100 km/h 11,8 s, huippunopeus 187 km/h

Kulutus 5,2 l/100 km 95E10 (WLTP) CO2-päästöt 99 g/km (WLTP)

Voimansiirto M5, etuveto

Mitat p 4050, l 1798, k 1440 mm, akseliväli 2583 mm, omamassa 1165 kg, tavaratila 381–1069 l, tankki 42 l

Hinta 17590 euroa

KIITÄMME:

Sisustan ja ajettavuuden sukupolviloikkaa

Hyvää varustelua hintaan nähden

MOITIMME:

Korkeahkoa lastauskynnystä tavaratilassa

Farmarimallin puutetta