Korikorjaamon työ on yhä enenevässä määrin koodaamista – tästä syystä edes peltien suoristaminen ei suju niin kuin ennen - Autot - Ilta-Sanomat

Korikorjaamon työ on yhä enenevässä määrin koodaamista – tästä syystä edes peltien suoristaminen ei suju niin kuin ennen

Vakuutusyhtiön asiantuntijan mukaan kuljettajaa avustavien erilaisten teknologioiden kasvava määrä lisää korjausten haasteita. Auto voikin olla hyvin pienenkin kolhun vuoksi korjauksessa jopa useamman päivän.

Vakuutusyhtiön asiantuntijan mukaan kuljettajaa avustavien erilaisten teknologioiden kasvava määrä lisää korjausten haasteita. Auto voikin olla hyvin pienenkin kolhun vuoksi korjauksessa jopa useamman päivän.

Julkaistu: 20.11. 6:43

Pieneltäkin näyttävän puskurikolhun korjaaminen voi kestää useamman päivän – ja lasku yllättää.

Pieni kolhaisu peruuttaessa tai törmäys epäselvässä väistötilanteessa. Näin syntyy valtaosa yli 40 000 parkkipaikkavahingosta, jotka tulevat vuosittain vakuutusyhtiöiden tietoon.

– Parkkipaikkavahingoissa ulkoiset vahingot autolle jäävät yleensä silmämääräisesti pieniksi. Tyypillisesti auton etukulma tai takakulma vaurioituvat. Vaikka vahingot näyttävät pieniltä, voivat korjauskulut yllättää, kertoo LähiTapiolan asiantuntija Matti Arvo.

Pieni töytäisy auton puskuriin ei näytä päälle päin juuri miltään. Puskurista ja puskurin takaa löytyy kuitenkin usein rikkoutuneita osia ja herkkää tekniikkaa, kuten erilaisia sensoreita. Puskurin takana olevat törmäysvyöhykkeet ja turvarakenteet voivat myös olla vaurioituneita, vaikka ulospäin vauriot näyttävät varsin mitättömiltä.

– Autojen rakenteita suunnitellaan enemmän muut tekijät kuin korjaustoimenpiteet edellä. Esimerkiksi melko yleisesti pienissä etuosan kolarivaurioissa ajovaloon kohdistuu isku, mikä rikkoo ajovalon korvakkeen ja ajovalon koteloa. Uudemmissa autoissa nykyaikaisen ajovalon vaihtaminen voi pelkän varaosan osalta maksaa jopa yli 2 000 euroa, kun koko valaisin joudutaan vaihtamaan.

Erilaisten turvallisuutta lisäävien teknisten järjestelmien ja niiden käyttämien sensorien yleistyminen kaikissa automalleissa on Arvon mukaan omalta osaltaan kolarikorjausten kustannusten nousuun vaikuttava tekijä.

– Vahinkotilastomme vahvistavat käsityksen siitä, että kolarikorjausten hintakehitys on uudempien automallien osalta viimeisten vuosien aikana ollut nousujohteista. Tavanomaisen kustannusten nousun lisäksi autojen erilaisten avustavien järjestelmien, lisälaitteiden ja sensoreiden yleistyminen selittää kustannusten nousua. Aiemmin vain kalliimpiin merkkeihin ja malleihin kuuluneet varusteet ja avustavat järjestelmät ovat yleistyneet kaikkien hintaluokkien uudemmissa autoissa, Arvo kertoo.

Arvon mukaan keskimäärin kolarikorjausten vahingot pyörivät tällä hetkellä keskimäärin 1 500–2 000 euron tietämillä. Auton ikä, merkki ja malli vaikuttavat kustannuksiin merkittävästi.

Korikorjaamon työt yhä enemmän koodaamista kuin peltien suoristamista

Pienenkin kolhun korjaamiseen menevä aika voi herättää ihmetystä.

– Kolarikorjauksissa auto on keskimäärin 3–4 päivää poissa käytöstä. Usein autoa joudutaan maalaamaan ja tämä pidentää osaltaan korjausaikaa. Korjattujen osien maalaaminen autosta irrallaan tai ennakkoon lyhentää jonkin verran kuitenkin maalaukseen kuluvaa aikaa, Arvo kertoo.

Korjattavaa autoa maalattaessa vaurioitumattomat alueet suojataan tai korjatut osat maalataan mahdollisuuksien mukaan irrallaan autosta. Maalauksen jälkeen autosta irrotetut osat kiinnitetään paikoilleen. Yhä enenevässä määrin kolarikorjauksissa joudutaan muiden töiden lisäksi säätämään ja jopa totutusajamaan kuljettajaa avustavaa turvatekniikkaa.

– Korjauksessa käytetään yhä enemmän aikaa sen varmistamiseen, että auton turvajärjestelmät toimivat korjauksen jälkeenkin oikein. Pieni kolhu parkkipaikalla voi aiheuttaa merkittävän määrän vikakoodeja, kun eri sensorit vikaantuvat.

Tuulilasien teknologinen kehitys ja niiden korjauskustannusten nousu avaavat Arvon mukaan hyvin yleisempää kolarikorjausten kehitystä. Vanhemmissa automalleissa tuulilasin vaihdosta voi selvitä muutamalla sadalla eurolla, mutta uusissa autoissa tuulilasin vaihdon hinta nousee helposti tuhanteen euroon.

– Tuulilasin vaihto on sinällään yksinkertainen, mutta ammattitaitoa vaativa työ. Tuulilasiin liittyvien avustavien järjestelmien toiminnan varmistaminen aiheuttaa lisätyötä. Tuulilaseissa on kasvava määrä teknologiaa, kuten lämmittimiä ja erilaisia avustavien järjestelmien apulaiteita, kuten sensoreita ja kameroita. Tämä sama kehitys on nähtävillä laajemminkin kolarikorjauksissa, Arvo kertoo.

Arvon mukaan uudet turvateknologiat vaikuttavat vähentävän kokonaisuudessaan onnettomuusmääriä ja parantavan liikenneturvallisuutta.

– Jonkin verran on kuitenkin havaittavissa ilmiötä, että laajempien avustavien järjestelmien takia kuljettajat esimerkiksi peruuttavat hieman huolettomammin parkkialueilla ja tämä tietysti pienentää avustavien järjestelmien tuottamaa hyötyä sattuvien vahinkojen takia, Arvo toteaa.

• Tarkista aina kolarin toisen osapuolen henkilöllisyys, ajoneuvon tiedot ja vakuutusyhtiö.

• Tarvittaessa kutsu poliisi paikalle.

• Jos tilanne on epäselvä, ota mahdollisuuksien mukaan silminnäkijöiden yhteystiedot ylös. Ota valokuvat tapahtumapaikasta ja vahingoista.

• Älä ota vastaan vahingosta rahallista korvausta onnettomuuspaikalla, vaan selvitä vahinko vakuutusyhtiön kanssa. Pienestäkin vahingosta vai aiheutua yllättävän suuret euromääräiset korjauskustannukset.

• Kolarin jälkeen voi joutua odottamaan toisen osapuolen vakuutusyhtiön korvauskäsittelyä, jolloin omasta kaskovakuutuksesta voi ensin hoitaa oman auton korjauskustannukset ja myöhemmin toisen yhtiön korvatessa vahingon takaisin omalle vakuutusyhtiölle saa myös maksamansa omavastuun takaisin ja mahdollisesti alennettu bonus palautetaan.