Uudesta Škoda Octaviasta löytyy runsaasti parannuksia - Autot - Ilta-Sanomat

Myyntilistan ykkönen näyttää tutulta, mutta moni asia on muuttunut

Suosikkikorimalli Combissa on tyylikkäät, hillityt linjat ja tehtaalta lähtien jopa 19-tuumaiset pyörät. Muun muassa dynaamiset vilkut ovat tulleet paremmin varusteltuihin Octavioihin.

Suosikkikorimalli Combissa on tyylikkäät, hillityt linjat ja tehtaalta lähtien jopa 19-tuumaiset pyörät. Muun muassa dynaamiset vilkut ovat tulleet paremmin varusteltuihin Octavioihin.

Julkaistu: 17.11. 7:02

Škoda Octavian tuoreet eväät pitänevät sen jatkossakin rekisteröintitilaston kärkipaikalla.

Octavialla on Suomen rekisteröintitilastossa historia, josta moni on kateellinen. Se on ollut mallikohtaisen tilaston palkintosijoilla vuodesta 2007 lähtien, ja viime vuoden ”kämmiä” lukuun ottamatta ykkönen vuodesta 2014 alkaen. Nyt esitelty neljäs sukupolvi vyöryy markkinoille ensi kesänä. Myyntitavoitteet ovat suuret.

Helkama-Auto Oy on maailman vanhin yhtäjaksoisesti (vuodesta 1947) Škodan kanssa toiminut maahantuoja. Sen toimitusjohtaja Maija Koskela on luonnollisesti vakuuttunut uudesta Octaviasta. Myyntimääristä keskustellessa hän korostaa, että sijoitus ei ole itseisarvo:

– Järkevä liiketoiminta ja tyytyväiset asiakkaat ovat tärkeämpiä. Totta kai toivomme, että myymme uutta Octaviaa vähintään yhtä paljon kuin nykyistä.

Merkki ja malli on helppo tunnistaa, eikä kokokaan ole juuri muuttunut, mutta kaikki on silti uutta.

Merkki ja malli on helppo tunnistaa, eikä kokokaan ole juuri muuttunut, mutta kaikki on silti uutta.

Toiveelle löytyy pontta uudessa Octaviassa monella tavalla. Yksi tärkeimmistä parannuksista on sijoitettu konehuoneeseen. Mallisarjan keskimääräinen kulutus on valmistajan mukaan pudonnut 14 prosenttia. Siihen vaikuttaa eniten Octavia iV eli mallin ensimmäinen ja merkin toinen lataushybridi. Tekniikka on konsernista tuttua eli 1,4 TSI:n ja sähkömoottorin yhdistelmä tuottaa 150 kilowattia. Tulossa on vielä toinen tehokas lataushybridi Octavia RS:ään.

Muita todellisia säästömalleja ovat kevythybridit eli Škodan kielellä eTecit. Niitäkin on kaksi kappaletta eli 1,0 TSI ja 1,5 TSI DSG-vaihteiston kanssa. Niissä on 48 voltin hihnakäyttöinen käynnistinmoottori, joka saa virtaa litiumioniakulta. Kolmas talousvaihtoehto on G-TEC eli metaanilla toimiva Octavia, joka on ollut nykyisessä sukupolvessa erittäin suosittu.

Uuden Octavian esittelyn ajoitus oli tähdätty mallin 60-vuotispäivään. Ensimmäisten takavetoisten mallien jälkeen oli neljännesvuosisadan tauko ennen kuin syntyi nykyisen Octavian esi-isä. Yhteensä mallia on valmistettu yli 6,5 miljoonaa kappaletta, mikä vastaa suunnilleen kolmasosaa Škodan vuosimyynnistä.

Perusrakenne on lähtökohtaisesti sama kuin nykyisin myynnissä olevassa kolmannessa sukupolvessa, joten mitat ja mittasuhteet ovat lähes ennallaan.

Octavian ohjauspyörä on valtavirrasta poiketen kaksipuolainen. Keskikonsolissa ei ole enää sen enempää vaihde- kuin käsijarruvipua.

Octavian ohjauspyörä on valtavirrasta poiketen kaksipuolainen. Keskikonsolissa ei ole enää sen enempää vaihde- kuin käsijarruvipua.

Kaikkea on kuitenkin parannettu. Ilta-Sanomat kävi ainoana suomalaisena sanomalehtenä ajamassa uuden Octavian naamioituja prototyyppejä syyskuun lopussa. Kävi ilmi, että kaikki nykymallin hyvät ominaisuudet on säilytetty, mutta mukavuutta on lisätty.

Nyt paljastettu ulkonäkö ei yllätä eikä aiheuta nykymallin arvon romahtamista. Škodan uusi muotokieli on kuitenkin pykälän aiempaa rohkeampi ja tunteisiin vetoavampi. Akseliväli on ennallaan 2,686 metriä, ja sekä pituutta että leveyttä on tullut pari senttiä lisää.

Matkustamon tiloihin muutoksilla ei ole suurta vaikutusta, mutta tavaratila on kasvanut 610 litrasta 640 litraan. Sekä lataushybridissä että kaasuversiossa tavaratila on 150 litraa pienempi. Vielä senkin jälkeen tilaa on ihan mukavasti.

Näkyvin muutos on tapahtunut ohjaamossa ja varustelussa. Autoon istuutuessa on vaikea uskoa Volkswagen Groupin pääjohtajan Herbert Diessin julistaneen syyskuun lopussa, että Škoda lipuu kohti halpamerkin asemaa. Uusi Octavia on nimittäin ainakin Prahassa nähtyinä versioina todellinen runsaudensarvi, jossa on paljon tavaraa ja korkeatasoisia materiaaleja.

Nyt Octaviaan saa 3-alueilmastoinnin, jossa takamatkustajat voivat säätä mieleisen lämpötilan. Heillä on käytössään myös istuinlämmittimet ja kaksi USB-C-porttia.

Nyt Octaviaan saa 3-alueilmastoinnin, jossa takamatkustajat voivat säätä mieleisen lämpötilan. Heillä on käytössään myös istuinlämmittimet ja kaksi USB-C-porttia.

Kuljettajan edessä on parhaiten varustelluissa malleissa monipuolisesti muunneltava 10,25-tuumainen virtuaalimittaristo. Sen oikealla puolella on 10-tuumainen, herkästi toimiva kosketusnäyttö. Kokonaisuuden kruunaa tuulilasin heijastusnäyttö. Suomea toistavassa kosketusnäytössä on kaiken lisäksi kosketusliukusäädin, minkä lisäksi näyttöä voi ohjata eleillä tai puheella. Yhdistettävyys on myös aivan uudella tasolla.

Škodalle tyypillisten älykkäitten pienten oivallusten määrä on jälleen kasvanut. Nyt esimerkiksi takana matkustavien älypuhelimille on taskut etuistuinten selkänojissa. Samalla uudet tavaraverkot toimivat aiempaa kätevämmin.

Pinnallisen tutustumisen perusteella uudesta Octaviasta on vaikea löytää moitittavaa. Vaikka nyky-Octavialla on ikää jo seitsemän vuotta, se on matkan varrella ollut vertailutestien voittaja ja rekisteröintitilaston ykkönen. Ehkä tuollaista menestystä on yksinkertaisesti vaikea tuhota mallinvaihdoksen yhteydessä.

Ylellisyyttä tuovat lisävarustelistalta löytyvät takaovien ikkunoiden verhot.

Ylellisyyttä tuovat lisävarustelistalta löytyvät takaovien ikkunoiden verhot.

Neljännen sukupolven Octavian hinnoista ei osata tai haluta vielä sanoa mitään, mutta kilpailu pitänee ne kohtuullisina. Hinnat ilmoitetaan keväällä, jolloin käynnistyy ennakkomyynti. Ensimmäiset autot ovat tulossa kesän alussa. Alkuun saadaan bensiini- ja dieselmoottorisia Octavioita. Lataushybridit ja kaasuversiot liittyvät joukkoon syksyyn 2020 mennessä.

.