IS ajoi pikku­kierroksen upo­uudella Opel Astralla – jarru­polkimen käytöllä voi osallistua säästö­talkoisiin - Autot - Ilta-Sanomat

IS ajoi pikku­kierroksen upo­uudella Opel Astralla – jarru­polkimen käytöllä voi osallistua säästö­talkoisiin

Uuden Opel Astran hinnat eivät vielä ole selvillä.

Uuden Opel Astran hinnat eivät vielä ole selvillä.

Julkaistu: 16.11. 15:34

Uuden Opel Astran kulutuslukemat ovat aiempaa alemmat. Jarrupolkimen käytöllä on pieni rooli säästötalkoissa.

Vaikka uuden Astran kulutuslukemat ovat laskeneet nykymalliin verrattuna huimasti, pienellä ajolenkillä huomio kiinnittyi ominaisuuteen, joka ennemminkin lisää kuin laskee kulutusta: sammutus-käynnistysautomatiikka eli Start&Stop-järjestelmä käynnistää moottorin aina, kun jarrupoljin vapautetaan, joten jalka on pidettävä jarrulla, vaikka auto seisoisi tukevasti tasamaalla.

Manuaalivaihteista autoa ei saa myöskään käymään, jos jalka ei ole jarrupolkimella.

Tilojen suhteen farkku-Astrassa ei ole moitittavaa. Takapenkin tosin soisi olevan hiukan ylempänä, sillä pääntilaa riittäisi myös silloin. Asiakkaiden yleisesti tilaamat ergonomiset AGR-etuistuimet tukevat hyvin vartaloa.

Farkku-Astra tarjoaa hyvät tilat.

Farkku-Astra tarjoaa hyvät tilat.

Astrassa on jatkossa aina 3-sylinterinen turbomoottori. Ilta-Sanomat koeajoi 1,2- ja 1,4-litraisia bensiinimoottoreita Astran ensiesittelyssä. 1,2-litraisen saa kolmena tehoversiona (110, 130 ja 145 hv), ja sen yhteydessä on aina kuusiportainen manuaalivaihteisto.

Varsinainen lanseeraus tammikuussa

Uudistuneen Opel Astran tulo Suomeen on viivästynyt. Kun Ilta-Sanomat osallistui Opelin toiseksi suosituimman mallin facelift-version ensitestiin syyskuussa Saksassa, auton kerrottiin saapuvan suomalaisille jälleenmyyjille marraskuussa.

Nyt vasta marraskuun puolivälissä maahantuoja sai Suomeen ensimmäiset autot. Myös hintojen julkistaminen on viivästynyt, ja viivästyy edelleen: tuoreet hinnat luvataan viimeistään joulukuussa, tulevathan ensimmäiset autot jälleenmyyjille vielä tämän vuoden aikana. Astran varsinainen lanseeraus tapahtuu kuitenkin vasta tammikuussa.

Edullisimmillaan Astran saanee alle 20 000 eurolla, mutta maahantuojan mukaan todellinen myynti tapahtuu hiukan alle 30 000 euron hintaluokassa.

Farmarin lisäksi Astran hatchback-versiokin jo on jo maassa.

Farmarin lisäksi Astran hatchback-versiokin jo on jo maassa.

Kuvituskuva

OnStar on historiaa – tilalle Connect SOS

Reilut kolme vuotta sitten Opel lanseerasi OnStar-nimellä kulkeneen suomenkielisen tiepalvelun, joka on kuulunut joihinkin Opelin varustelutasoihin vakiona. OnStarin lanseerausvaiheessa Opel odotti palvelulle tuhansia suomalaiskäyttäjiä.

Uudistuneen Astran taustapeilin yhteydessä ei kuitenkaan ole OnStar-järjestelmän painikkeita. SOS-hätäpainikkeen lisäksi autosta puuttuu siis myös järjestelmä, joka ottaa hädän sattuessa automaattisesti yhteyttä viranomaisiin.

Huhtikuun 2018 alusta alkaen tyyppihyväksytyissä uusissa henkilö- ja pakettiautoissa pitää olla automaattinen hätäpuhelujärjestelmä eli e-call. Miksi uudessa Astrassa ei sellaista ole, Opelia maahantuovan LänsiAuton tuotepäällikkö Joakim Järvi?

– Hätäpuhelujärjestelmä ei ole Astrassa pakollinen, koska auto on tyypitetty aikoja sitten. Opel on luopunut OnStar-järjestelmästä, koska se on GM-tuote. PSA-kaupan myötä siirrymme käyttämään PSA:n Connect SOS -järjestelmää.

Turva-asioista ei kuitenkaan tarvitse tinkiä, sillä Opelin maahantuonnin mukaan Astraan on saatavissa e-call -hätäpuhelujärjestelmä lisävarusteena.