Tilastossa selkeä trendimuutos – käytettyjä Mitsubisheja valuu Suomeen jo lähes käsittämätöntä tahtia - Autot - Ilta-Sanomat

Tilastossa selkeä trendimuutos – käytettyjä Mitsubisheja valuu Suomeen jo lähes käsittämätöntä tahtia

Käytetyssä Mitsubishi Outlanderissa yhdistyvät neliveto, viisipaikkaisen ison katumaasturin tilat ja muut ominaisuudet sekä pienet verogrammat. Töpseli-Outlanderiin saa myös vetokoukun.

Käytetyssä Mitsubishi Outlanderissa yhdistyvät neliveto, viisipaikkaisen ison katumaasturin tilat ja muut ominaisuudet sekä pienet verogrammat. Töpseli-Outlanderiin saa myös vetokoukun.

Julkaistu: 15.11. 12:33

Suhteessa alhainen autovero yhdistää maahan jo massailmiön veroisesti tuotuja käytettyjä Mitsubishi-merkkisiä autoja.

Suomeen tämän vuoden mittaan ulkomailta tuotujen käytettyjen autojen lista on alkupäästään tuttua luettavaa.

Siis eniten tietysti Mercedes-Benzejä. Ensin isoja E-sarjalaisia, sitten pienempiä C-sarjalaisia. Suurin osa dieseleinä. Sitten Mitsubishi... Siis mitä?

Kyllä.

Tuontiautotilastojen kärkipäähän on kuluneiden kuukausien mittaan ilmestynyt yllättävällä voimalla vanha tuttu japanilaismerkki, jonka kaikkien mallien kokonaisrekisteröintimäärä uutena oli esimerkiksi vuonna 2018 meillä vain hieman yli tuhat autoa.

Luku asettuu suhteeseen, kun sitä vertaa pelkästään vuoden 2019 tammi-lokakuun aikana maahantuotuihin käytettyihin Mitsubishi Outlander-katumaastureihin, joita on autoverotettu kyseisenä aikana yhteensä huimat 1 254 kappaletta.

Yhtä ainutta Mitsubishin malliversiota tuodaan siis käytettynä Suomeen nyt kovemmalla tahdilla mitä koko merkin kaikkia malleja myytiin viime vuonna uutena!

Merkin huomattava nousu tuontitilastoissa on merkittävä trendimuutos sikälikin, että perinteisesti tuontiautotaulukon kärkisijoilla ovat koreilleet lähes yksiselitteisesti kalliimman pään eurooppalaiset premium-merkit.

Lähes kaikki Suomeen tuodut käytetyt Mitsubishi Outlanderit ovat olleet töpselistä ladattavissa olevia ”puolisähköautoja” eli PHEV-bensiinihybrideitä, joista valtiolle maksettava autovero on keikkunut pienten virallisten CO2-päästöjen ansiosta reilusta tonnista noin kahteen ja puoleen tuhanteen euroon saakka.

Mitsubishia uutena Suomeen maahantuovan Berge Auto Nordicsin Mitsubishi-tuotepäällikkö Riku Rautanen kertoo, että viime vuosien aikana kasvanut Outlander-tuonti-ilmiö on pantu merkille myös maahantuonnissa.

– Tuodut Outlander PHEV:t ovat meidän käsityksen mukaan pitkälti 2014-2015-mallisia, useimmiten alkujaan Hollannissa myytyjä entisiä työsuhdeautoja.

Käytettyjen töpseli-Mitsubishien tuonti on ollut jo kaikkiaan niin massiivista, että Hollanti-autot ovat jo tuttu näky myös merkkihuollossa.

– Meidän kannalta tämä on enemmän positiivinen asia. Kanta lisääntyy ja käytetyt tuovat työtä jälkimarkkinointiin. Tuodut autot ovat myös jo sen verran iäkkäitä, etteivät ne kilpaile myynnissä olevien uusien Mitsubishi-mallien kanssa, Rantala näkee.

Tuontitilastojen mukaan pistokeladattavia käytettyjä hybridiautoja tuodaan nyt Outlandereiden ohella maahan runsaasti myös Volvo V60 - ja Volkswagen Passat -mallisina.