Kännykän räplääminen ratin takana on kohta sallittua – Liikenneturvan johtajalta välitön tyrmäys: ”Siinä kun alkaa someviestiä värkkäämään...” - Autot - Ilta-Sanomat

Kännykän räplääminen ratin takana on kohta sallittua – Liikenneturvan johtajalta välitön tyrmäys: ”Siinä kun alkaa someviestiä värkkäämään...”

Kännykän käyttö auton ratin takana on pian sallittua – mutta vain auton ollessa pysähdyksissä.

Kännykän käyttö auton ratin takana on pian sallittua – mutta vain auton ollessa pysähdyksissä.

Julkaistu: 15.11. 11:52

Uuden tieliikennelain perustelut sallivat kännyköiden ja muiden laitteiden käyttämisen auton ollessa pysähdyksissä.

Uusi tieliikennelaki tulee voimaan ensi kesänä. Lakimuutos on tuomassa helpotusta autoilijoille, joita esimerkiksi kännykkään ajon aikana kilahtavien viestien lukeminen kuumottelisi matkapuhelimen käytön ajon aikana kieltävästä pykälästä huolimatta.

Myös uudessa laissa moottorikäyttöisen kulkuneuvon kuljettajan on kielletty käyttämästä viestintävälinettä pitäen sitä kädessä.

Uuden tieliikennelain perusteluista kuitenkin löytyy tulkinta, jonka mukaan puhelimen tai muun teknisen laitteen käyttö olisi sallittua ajoneuvon ollessa pysähdyksissä esimerkiksi liikennevaloissa tai muun liikenteen pysähtymisen takia.

Näin ollen esimerkiksi Whatsapp-viestien tai uutishälytysten tarkistaminen on tulossa mahdolliseksi aina kun auto tai muu kulkuneuvo ei syystä tai toisesta liiku. Perusteluissa kuitenkin lisätään, että viestintävälineen käyttö ei saa haitata kuljettajan valmistautumista liikennevalojen vaihtumista seuraavaan liikennetilanteeseen.

Uuden tieliikennelain perustelujen tuomasta muutoksesta kertoi ensimmäisenä Yle Uutiset.

Liikenneturvallisuuden asiantuntijaa muutos ei saa riemastumaan. Liikenneturvan toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvainen huomauttaa myös liikennevaloissa seisomisen olevan liikenteessä ja ajossa olemista.

– Siinä kun rupeaa sitä someviestiä värkkäämään ja se valo vaihtuu vihreäksi, niin kiusaus on liian suuri jatkaa sitä toimintaa sen viestintävälineen kanssa, hän napauttaa.

– Puhutaan sekunneista ja sekunnin murto-osista, kun siinä kaivetaan se älylaite esiin ja pitäisi kuitenkin päästä sujuvasti liikkeelle kun valot vaihtuvat vihreiksi.

Nykyaikaiset älykkäät liikennevalot vaihtuvat liikenteen mukaan ja vaihtuvalla nopeudella.

– Kuljettaja ei välttämättä tiedä siihen valoihin tullessaan, ja punaiset ja vihreät jaksot voivat olla eri pituisia.

Ylipäänsä valoilla varustetuissa risteyksissä olisi syytä suunnata huomio liikenteeseen, ei puhelimeen.

– Liikennevaloja on kaikkein kuormittavimmissa ympäristöissä, joissa on autojen lisäksi kävelijöitä ja pyöräilijöitä. Näissä paikoissa on oltava valppaana.

Tarvaisen mielestä on erikoista ja kansalaisen kannalta epäselvää linjata asiasta lakimuutoksen perusteluissa, joita ei välttämättä tunneta niin tarkasti. Hänen mukaansa olisi parempi, jos poliisi tulkitsisi omassa valvonnassaan, minkälainen laitteen käyttö on vaarallista.

– Liikenneturvallisuuden kannalta olisi parempi sellainen tulkinta jossa niitä laitteita ei käytetä.