Muotimalli: IS:n ensitestissä Audin uusi Citycarver – siis mikä? - Autot - Ilta-Sanomat

Muotimalli: IS:n ensitestissä Audin uusi Citycarver – siis mikä?

Erottuva olemus ja runsaat räätälöintimahdollisuudet leimaavat Audi A1 Citycarveria. Vastaavaa perusmallista A1:ä korkeampi jousitus nostaa maavaraa 35 millimetriä ja loppukorotus syntyy suuremmista, aina vähintään 16-tuumaisista pyöristä.

Erottuva olemus ja runsaat räätälöintimahdollisuudet leimaavat Audi A1 Citycarveria. Vastaavaa perusmallista A1:ä korkeampi jousitus nostaa maavaraa 35 millimetriä ja loppukorotus syntyy suuremmista, aina vähintään 16-tuumaisista pyöristä.

Julkaistu: 13.11. 15:13

Audi-uutuus erottuu joukosta muodikkaalla maasturimaisella ulkonäöllään. Sisällä piilee kuitenkin tuttu A1.

Jos seikkailuhenkiset maasturimuodot ja niin sanottu premium kiinnostavat, mutta auton pitäisi silti olla ulkomitoiltaan sopivan ”kaupunkipieni”, voi vastaus jatkossa olla myös Audi A1 Citycarver.

Jotenkin näin voi nyt kuvailla Audin tuoreinta uutuutta, joka olisi hyvin voinut ilmestyä myyntiin myös merkin Q-sarjaan brändättynä eli nimellä Q1. Jostain syystä näin ei kuitenkaan tapahtunut vaan nimeksi keksittiin Citycarver – ja ehkä hyvä niin, sillä A1 Citycarveriin ei ole esimerkiksi saatavana nelivetoa.

Hienossa ohjaamossa panostetaan erityisesti liitettävyyteen. Eroa muovikaarettomaan A1:een ei kuitenkaan käytännössä ole.

Hienossa ohjaamossa panostetaan erityisesti liitettävyyteen. Eroa muovikaarettomaan A1:een ei kuitenkaan käytännössä ole.

Tekniikaltaan ja muotoilultaan nelimetrinen Audi A1 Citycarver perustuu joka tapauksessa Audi A1 Sportback -malliin, mikä tarkoittaa muun muassa samankokoisia sisätiloja sekä myös pitkälti samoja vakio- ja lisävarusteita.

Kuvituskuva

Perusluokan aaykköseen nähden autossa on kuitenkin nelisen senttimetriä enemmän maavaraa ja joukko seikkailuhenkisiä ulkonäköyksityiskohtia (esimerkkinä vaikkapa merkin Q-malleista tuttu kahdeksankulmainen etusäleikkö). Idea on siis sitä myöten hieman sama kuin vaikkapa Fordin Active -malleissa, joskin toki Audin ”paremman luokan” brändiin sulautettuna.

Tavaratila on asiallisen muotoinen ja imaisee perus- muodossaan yhteensä 335 standardin mukaista mittalitraa.

Tavaratila on asiallisen muotoinen ja imaisee perus- muodossaan yhteensä 335 standardin mukaista mittalitraa.

Ajettavuudeltaan Citycarver jakaa siis varsin yllätyksettömästi A1-malliin pätevät arviot, mikä ei onneksi ole lainkaan huono asia. Muutaman kymmenen kilogrammaa aa-ykköstä suurempi elopaino ei juuri ajossa tunnu, vaikka näkyykin jonkin kymmeneksen pienempänä nollasta sataan -suoritusarvona.

Ohjaus on A1:n tapaan tunnokas ja hyvä, minkä lisäksi myös tien epätasaisuudet ylittyvät niin sanotuksi pikkuautoksi varsin hyvin.

Kuvituskuva

Tilankäytöllisesti ilahduttavinta on tällä kertaa ulkomittoihin nähden varsin käytettävä takaistuin, mikä päihittää esimerkiksi Minin vastaavan melkeinpä mennen tullen. Myös tavaratila on luokassaan asiallinen ja monikäyttöinen. Lisäksi sisustus on hienosti viimeistelty ja ergonomisesti audimaisen toimiva, mutta ei istuinkorkeutta lukuun ottamatta eroa A1 Sportbackin vastaavasta käytännössä mitenkään.

Takaistuin on mitoiltaan ihan käyttökelpoinen, joskaan ei toki ruhtinaallinen.

Takaistuin on mitoiltaan ihan käyttökelpoinen, joskaan ei toki ruhtinaallinen.

Kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat A1:n tapaan pikkuautoksi erittäin nykyaikaisella tasolla ja esimerkiksi kaistaltapoistumisvaroitin ja digimittaristo kuuluvat molemmat jo vakiovarusteisiin.

Lisävarusteista luokassaan mielenkiintoisimpiin kuuluvat esimerkiksi navigointi Google Earth -palvelun avulla, ajantasaiset pysäköintimahdollisuustiedot, sekä langaton Wi-Fi-yhteyspiste mobiililaitteille.

Lisävarusteena tilattavissa oleva langaton lataus viimeistelee A1 Citycarverin tarjoaman kännykkävetoisen digikokemuksen.

Lisävarusteena tilattavissa oleva langaton lataus viimeistelee A1 Citycarverin tarjoaman kännykkävetoisen digikokemuksen.

Kaikkiaan A1 Citycarver typistyy joka tapauksessa pitkälti A1-mallin eräänlaiseksi imagoversioksi. Auton maasturimaisista ulkonäköyksityiskohdista ja muusta lisäarvosta kun ei ole maavaraa lukuun ottamatta oikeastaan kuin silmäniloksi. Mutta toisaalta, kuluttajan kannalta on vain hyvä, että valinnanvaraa piisaa kaikenlaiseen makuun.

Tämä seikkailuhenkisyys on jo kaupunkiautoissakin trendi, joka todistetusti myös myy. Olkoon nelivetoa tai ei.

  • Moottori R3, turbo, 999 cm³, 85 kW (116 hv)/5 000–5 500 r/min, 200 Nm/2 000–3 500 r/min

  • Suorituskyky 0–100 km/h 9,9 s, huippunopeus 198 km/h

  • Kulutus 6,4 l/100 km 95E

  • CO2-päästöt 145 g/km

  • Voimansiirto A7, etuveto

  • Mitat p 4 046, l 1 756, k 1 483 mm, akseliväli 2 563 mm, tavaratila 335 l, tankki 40 l

  • Hinta 28 998 euroa