Liikenteen asiantuntijat ”pimeistä peristä”: Osa ei tunne autonsa valoja! - Autot - Ilta-Sanomat

Liikenteen asiantuntijat ”pimeistä peristä”: Osa ei tunne autonsa valoja!

Asiantuntijat korostavat, että auton valoihin pitää perehtyä ennen liikkeellelähtöä. Kuvassa näkyy Volkswagen Touaregin ohjaamo. Touaregin lämpökamera avustaa kuskia ja paljastaa esimerkiksi pimeässä kulkevan ihmisen.

Asiantuntijat korostavat, että auton valoihin pitää perehtyä ennen liikkeellelähtöä. Kuvassa näkyy Volkswagen Touaregin ohjaamo. Touaregin lämpökamera avustaa kuskia ja paljastaa esimerkiksi pimeässä kulkevan ihmisen.

Julkaistu: 13.11. 6:53

Osa suomalaisista autoilijoista ajaa kellonajasta riippumatta takavalot pimeinä, koska he eivät tunne autonsa valoja.

– Läheskään kaikki autoilijat eivät tiedä, mitkä valot syttyvät auton keulalle, kun auto käynnistetään. Usein siellä palavat ajovalojen sijasta huomiovalot, joita normaalisti tulee käyttää ainoastaan hyvässä päivänvalossa, LähiTapiolan liikenneturvallisuuden johtava asiantuntija Markus Nieminen sanoo.

– Se, että auton perä on huomiovaloilla ajettaessa pimeä, on monelle tuntematon asia. Valokytkimen eri asentojen merkitys kannattaa opetella käyttöohjekirjan avulla, tai kysymällä tarvittaessa neuvoa merkkihuollosta tai autoliikkeestä, Nieminen sanoo.

Talven tullen myös Autoliitto muistuttaa autoilijoita valojen oikeaoppisesta käytöstä.

– Kuljettajan pitää perehtyä autonsa valojen toimintaperiaatteeseen ja kääntää valokatkaisin sellaiseen asentoon, että myös auton takavalot palavat. Samalla on syytä tarkastaa, että kaikki valot ovat kunnossa. Suurin osa pimeillä takavaloilla ajavista tuskin edes tietää, että valot eivät pala. Takavalot parantavat auton havaittavuutta merkittävästi myös valoisaan aikaan ja valaistuilla tieosuuksilla, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa.

Ns. pitkät päälle rohkeammin

Liikenneasiantuntijoiden mukaan suomalaiset ovat jopa ylikohteliaita kaukovalojen käytössä. Autoilijat eivät aina uskalla käyttää kaukovaloja, vaikka tilanne sen sallisi.

– Tehokas valojen käyttö tarkoittaa kiteytettynä sitä, että pimeällä ajettaessa tulisi käyttää mahdollisimman paljon kaukovaloja ja vastaavasti mahdollisimman vähän lähivaloja. Yleisissä käytännöissä ja osaamisessa on kuitenkin parantamisen varaa, Nieminen kertoo LähiTapiolan tiedotteessa.

– Tehokkaampi valojen käyttö olisi suotavaa oman ja muun muassa kevyen liikenteen turvallisuuden takia. Kohtaamistilanteessa kaukovalot voi kytkeä takaisin päälle jo hetki ennen kohtaamista. Ohittaessa ohittaja voi vaihtaa kaukovalot ohituskaistalla jo ennen kuin on ohitettavan rinnalla. Vastaavasti ohitettavan ei kannata vaihtaa lähivaloille ennen kuin ohittaja on mennyt selvästi ohi, Nieminen neuvoo.

Niemisen mukaan esimerkiksi moottoritiellä voidaan pääsääntöisesti ajaa kaukovaloilla, vaikka vastaantulevaa liikennettä olisikin. Moottoritiellä vastaantuleva liikenne on niin etäällä sivusuunnassa, että suoralla tiellä vaaraa aiheuttavaa häikäisyä ei synny. Tästä poikkeuksena ovat oikealle kaartuvat tieosuudet, joilla kaukovalot voivat aiheuttaa ajamista haittaavaa häikäisyä. Silloin on syytä vaihtaa lähivaloille, jos vastaa tulee autoja.