Tältä näyttävät suomalaisten suur­suosikin uudet muodot: Tuoreistettu Škoda Octavia paljastettiin - Autot - Ilta-Sanomat

Tältä näyttävät suomalaisten suur­suosikin uudet muodot: Tuoreistettu Škoda Octavia paljastettiin

Uusi Octavia esiteltiin suurieleisesti Prahassa maanantai-iltana. Tässä farmariversio.

Uusi Octavia esiteltiin suurieleisesti Prahassa maanantai-iltana. Tässä farmariversio.

Julkaistu: 11.11. 21:13

Tältä näyttää suomalaisten suursuosikki Škoda Octavia uudessa muodossaan.

Ilta-Sanomat kävi jo kuukausi sitten ainoana suomalaisena sanomalehtenä tutustumassa neljännen sukupolven Octaviaan. Tuolloin autot olivat vielä teipeillä peitettyjä, eikä ainoasta paikalla olleesta lopullisesta Octavia Combista edes saanut ottaa valokuvia.

Kuvituskuva

Maanantaina illalla Prahan kansallisgalleriassa paljastettiin uusi Škoda Octavia ja tämä oli ensimmäinen kerta, kun siitä näytettiin viisiovinen malli. Tyyliään kunnioittaen Škoda on tehnyt runsaasti muutoksia. Kuten yhtiön pääjohtaja Bernhard Maier puheessaan totesi:

– Tämä on kaikkien aikojen paras Octavia.

Octavian mittasuhteet ovat vähän erilaiset kuin ennen, sillä muotoilujohtaja Oliver Stefani ja hänen tiiminsä on tehnyt mainiota työtä. Kuten Stefani luomustaan kuvailee:

– Uudessa Octaviassa on enemmän tunteisiin vetoavaa veistoksellisuutta, joka on saatu siihen Škodan uuden muotokielen myötä.

Auton mitoissa ei ole suurta eroa aiempaan, sillä akseliväli on ennallaan 2,686 metrissä. Sekä viisiovinen että farmari ovat jatkossa yhtä pitkiä eli 4,689 metrisiä. Pituutta on tullut pari senttiä lisää ja leveyttä on nyt puolitoista senttiä enemmän kuin ennen. Sisätilat ovat käytännöllisesti katsoen ennallaan, ja tavaratila, joka oli jo ennestään suurin luokassaan, on entistä mittavampi.

Kuvituskuva

Keula näyttää entistä pidemmältä ja se ulottuu alemmaksi kuin ennen, mikä johtuu osin aiempaa matalammista valoista. Valot ovat muuten aina ledit, ja nyt Octaviaan saa myös matriisiledit. Aerodynamiikkaa on hiottu todella huolellisesti niin, että viisiovisen ilmanvastus on vain 0,24 ja farmarin 0,26. Sillä pienennetään kulutusta ja vähennetään melua.

Tärkein muutos on sisustuksessa, joka on nostettu aivan uudelle tasolle. Varsinkin sijoittamalla Octaviaan vähän enemmän rahaa saa todella upean ohjaamon 10,25-tuumaisella muunneltavalla virtuaalimittaristolla, 10-tuumaisella kosketusnäytöllä ja ensimmäistä kertaa Škodassa tuulilasin heijastusnäytöllä.

Automaattivaihteistoa hallitaan nyt sähköisesti, minkä ansiosta perinteisen vaihteenvalitsijan tilalla on pieni nappula. Käsijarru on nyt aina sähköinen.

Uusia varusteita ja älykkäitä oivalluksia on tullut runsaasti lisää, mutta ehkä merkittävin muutos on moottorivalikoiman kasvu. Škoda toteaa, että mallisarjan keskikulutus on yli kymmenen prosenttia pienempi kuin ennen. Siinä auttavat mm. 1,0 TSI:n ja 1,5 TSI:n eTec- eli kevythybridiversiot, jotka tulevat DSG-vaihteiston kanssa. Uutena tulokkaana on Octavia iV eli lataushybridi, jossa 1,4 TSI:n ja sähkömoottorin yhteisteho on 150 kilowattia.

Kuvituskuva

Helkama-Auto Oy:n viestintäpäällikkö Kari Aalo on innoissaan uudesta Octaviasta. Kysyttäessä ensi vuoden myyntiluvuista hän vähän toppuuttelee muistuttaen automallin sukupolvenvaihdoksen haasteista. Jotkut versiot loppuvat ennen aikojaan, ja uuden mallin valmistus käynnistyy vähitellen.

Yhtä poikkeusta lukuun ottamatta Octavia on ollut viime vuosina rekisteröintitilaston ykkönen Suomessa, mikä nostaa esiin kysymyksen uutuuden menestysmahdollisuuksista. Helkama-Auto Oy:n toimitusjohtaja Maija Koskela on hyvin vakuuttunut uutuuden ulkonäöstä ja ominaisuuksista. Hän kuitenkin korostaa, ettei sijoitus myyntitilastossa ole itseisarvo, vaan tavoitteena on järkevä liiketoiminta ja tyytyväiset asiakkaat.

Kerromme lisää uudesta Škoda Octaviasta perjantaina Ilta-Sanomien printtiversiossa.