Mellu ja Harri ostivat näppärän asuntovaunun – sähköviat koettelivat yhteisen taipaleen alkua

Julkaistu:

Asuntovaunu
Hobby 400 SFe on avara kahden aikuisen ja koiran matkakumppani.
Sähköviat koettelivat Hobby 400 SFe -vaunun sekä lastenhoitaja Mellu, 51, ja työnjohtaja Harri Parviaisen, 54, yhteisen taipaleen alkua. Suhde kuitenkin jatkuu, sillä kaikki muu vaunussa on periaatteessa ollut hyvin – ja sähkötkin tuntuvat nyt pelaavan.

Karavaanareita espoolaisparista tuli 1996. Mellu työskenteli kotona päivähoitajana, ja viikonlopuiksi perhe halusi pois tutuista ympyröistä. Harrin työparilla oli vaunu, ja hän osin vaikutti siihen, ettei ostettu venettä vaan Cabby 440. Sitä seurasivat lastenhuonemallin LMC 590, Matkaaja 7000 ja Kabe Briljant. Kaikki vaunut olivat käytettyjä. Esimerkiksi Kabe alkoi jo vuotaa.

Knaus Südwind 500 FU oli ensimmäinen uutena ostettu, ja sillä meni 12 vuotta ongelmitta. Sitten Harri Parviainen alkoi katsella pientä reissuvaunua. Vaihtoehtoja oli useita. Hobby vei potin. Ensivaikutelma oli, että vaunu on ulkoa sporttisen hyvännäköinen, sisältä avara ja säilytystilaa on paljon.

Knausista saatiin vaihdossa puolet alkuperäishinnasta.

– Kaupankäynti sujui ongelmitta, mutta jos jotakin pitäisi moittia, niin käyttöperehdytys oli sekavaa. Sen teki huoltomies, jolla oli ehkä kiire kotiin, Parviaiset muistelevat alun perin Caravan-lehdessä julkaistussa artikkelissa.

Sähköisiä ongelmia

Vaunu maksoi 24 000 euroa lisävarusteineen: tv-antenni, radio, matot, sähköpatruuna ja kWh-mittari.

– Oltiin innoissamme, kun vapun 2017 jälkeen saatiin vaunu.

Into joutui heti koetukselle. Lattialämpö ei mennyt päälle eikä kWh-mittari pyörinyt. Mittari oli viallinen, lattialämpö ja lämminvesi oli kytketty ristiin. Huolto korjasi viat, mutta ”tämä oli vasta alkua”.

Lomareissulla pohjoiseen kaikki oli aluksi hyvin, mutta sitten lämmittimen puhallin ei mennyt päälle eivätkä radio ja lattialämpö toimineet. Yhtäkkiä kaikki valot olivat päällä. Pois ne sai vain sulakkeista. Matkan päällä vaunua käytettiin huollossa, mutta siitä oli apua vain vähän. Korjauksen jälkeen valot sai pois päältä muttei päälle, ja lattia pysyi kylmänä.

Ostopaikan huolto pani kaiken kuntoon, mutta pian valot alkoivat taas renkata. Seuraava huoltoliike onnistui paremmin: löytyi löysiä liitoksia ja viat katosivat, tosin radio alkoi soida vasta viime keväänä.


Ison kattoluukun sisäkehys repsahti viime kesänä tärinässä irti. Väärissä kohdissa olleet kiinnikkeet korjattiin.

Pari ehtii jo hiiltyä vikoihin, mutta vastapainoksi Hobby on kooltaan näppärä, hyvä reissuvaunu kahdelle aikuiselle ja koiralle. Kokoisekseen se on avara, vaikka lattiapintaa ei ole valtavasti. Kaappitilaa on runsaasti; vastaavista vaunuista ei löytynyt yhtä paljon yläkaappeja. Ne ovat syviä ja vetävät hyvin tavaraa.

Loistava jääkaappi

Keittiössä on kolme isoa ja kätevää vetolaatikkoa. Parivuoteen alus on tavaratilaa, johon pääsee ulkoa luukusta ja sisältä sänkyä nostamalla. Leveä, pariovinen vaatekaappi nielee puserot ja mekot, mutta pitkä iltapuku ei ihan mahtuisi roikkumaan suorana. Alla on Truma, joka pitää vaatteet ja kengät kuivina.

Keittiö sijaitsee perässä. Työtilaa on kohtuullinen kaistalee lieden ja tiskialtaan edessä. Lisää työtilaa saa lasikannet sulkemalla. Liekkejä on kolme, kaksi riittäisi. Plussaa on sähköinen sytytys, jolla ei tarvitse polttaa sormia.

Jääkaappi pakkaslokeroineen on loistava. Se on tilava (150 litraa) ja tehokas: jos tänään laitat sen täysille, huomenna riittää jo puoliteho. Käyttökelpoisen kokoinen roskis on ulko-ovessa.

Toinen pesuallas on sängyn vieressä – ei siis wc:ssä, ja sen ääreen on mukava istahtaa. Allas on iso, valaistus ja peilit ovat oivat, ja peilikaapeissa tavarat pysyvät. Vessa ei ole iso, mutta hyvin sinne mahtuu, ja maitolasinen ikkuna auttaa tuuletuksessa. Suihkua ei ole, eikä sille ole tarvetta.
Pitkittäinen parivuode sälepohjineen ja kylmävaahtopatjoineen tarjoaa oivat unet, tosin seinänpuoleinen nukkuja joutuu kömpimään vieruskaverin yli. Istuinryhmään saisi varasängyn jopa sopuisalle parille, mutta sitä ei ole kokeiltu.

– Istuinryhmä ei ole maailman mukavimpia, mutta siinä istuu sen minkä tarttee, mukavasti löhöilemään ei pääse.

Sohvien kankaat ovat hyvät: ne tuntuvat hylkivän likaa.

Paljon sähkövaloa

Led-lamput tarjoavat valoa niin, että vähempikin riittäisi. Vuoteen lukuvalot ovat joustovarren päässä ja hyvin säädettävissä. Luonnonvaloa on muuten hyvin, mutta keittiönurkassa on käytettävä sähköä pilvisinä päivinä, sillä keittiöstä puuttuu ikkuna eikä taka- ja sivuikkunoiden valo riitä.

Pistorasioita on, mutta ei tarpeeksi ja osin hankalasti lokeroissa. Keittiössä saisi olla pari lisärasiaa, mutta sängyn ja pesupöydän sähköpisteet keräävät kehuja: niissä lataukset, parranajo ja föönaus sujuvat. Mutta mihin tarvitaan vaatekaapin rasiaa?


Televisiota on vain kokeiltu, eikä sille löydy kunnon paikkaa, sillä seinäteline on yhä kaupassa.

Lämmöstä huolehtii Trumaticin 3000-sarja sähköpatruunoineen, ja siihen ovat matkaajat olleet tyytyväisiä. Tosin lämppärin tehoa ei ole testattu talvella, kausi kun kestää toukokuusta syyskuulle. Vaunun digikäyttöpaneelinkin oppii hallitsemaan.

Ikkunallinen ulko-ovi on leveä ja jämerä, mutta kaksiosainen ovi olisi koiraihmisten mieleen. Tuulettaessa se pitäisi Duken paremmin sisällä kuin hyttysverkko-ovi, josta koira on jo yrittänyt läpi.

Hobby on hyvä vedettävä. Vetoauto on Subaru Outback, ja vaunun kanssa se vie parhaimmillaan kympin satasella. Keskikulutus on 11 ja kovassa vastatuulessa 14 litraa. Subaru vie ilman vaunua 8–9 litraa sadalla kilometrillä.

Artikkeli on julkaistu yhteistyössä Caravan-lehden kanssa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt