IS:n saama asiakirja paljastaa, miksi hallituksen päästö­raippa kohdistuu nimenomaan autoilijaan eikä lentämiseen

Julkaistu: , Päivitetty:

Liikennepolitiikka
Valtiosihteeri perustelee mallivastauksessaan, miksi päästökeskustelu keskittyy tieliikenteeseen.
Ilta-Sanomat sai haltuunsa asiakirjan, joka valottaa liikenne- ja viestintäministeriön näkemyksiä ajankohtaisista liikennepoliittisista asioista.

Kyse on liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marinin (sd) poliittisen valtiosihteerin Mikko Koskisen (ent. Sdp:n poliittisen valmistelun päällikkö) puhetekstin liitteenä olleista mallikysymyksistä ja -vastauksista.

Koskinen piti keskiviikkona 30. lokakuuta Helsingin Finlandia-talolla puheen, jossa hän käsitteli muun muassa liikenteen verotusta.

Varsinaisen puheen perässä oli joukko mallikysymyksiä, joihin valtiosihteeri Koskinen oli varautunut vastaamaan.

Yksi mallikysymyksistä kuului: Miksi puhutaan miltei pelkästään tieliikenteestä? Entä lentoliikenne ja vesiliikenne?

Koskista oli IS:n haltuunsa saamien papereiden mukaan ohjeistettu vastaamaan tällaiseen kysymykseen seuraavasti:

Tieliikenteen osuus kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöistä on yli 90 %. Siksi myös päästövähennystoimet kannattaa kohdentaa enimmäkseen tieliikenteeseen. Suomen kotimaan liikenteen päästöihin lasketaan mukaan myös dieselkäyttöisen raideliikenteen päästöt sekä kotimaassa tapahtuvan vesiliikenteen päästöt. Kotimaan lentoliikenne kuuluu EU:n päästökauppaan. Kansainvälinen lento- ja meriliikenne eivät kuulu YK:n ilmastosopimuksen soveltamisalaan. Niiden päästöjen vähentämisestä sovitaan pääosin kansainvälisessä yhteistyössä IMO:ssa (Kansainvälinen merenkulkujärjestö) ja ICAO:ssa (Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö).
Koskinen oli varautunut vastaamaan myös kysymykseen siitä, miksi päästöjä leikataan erityisesti juuri liikenteestä:

Suomen kansallisen energia- ja ilmastostrategian tavoitteena on vähentää liikenteen päästöjä vuoteen 2030 mennessä noin 50 prosenttia verrattuna vuoden 2005 tilanteeseen. Euroopan komissio on aiemmin esittänyt, että Suomen tulisi vähentää kasvihuonekaasupäästöjään 39 prosenttia samalla aikavälillä. Päästötavoite koskee päästökaupan ulkopuolisia sektoreita eli niin sanottua taakanjakosektoria.

Koskisen vastauksessa kerrotaan, että liikenteen osuus on noin 20 prosenttia Suomen kaikista päästöistä ja 40 prosenttia taakanjakosektorin päästöistä, joita EU:n vähennystavoitteet siis koskevat.

Taakanjakosektoriin kuuluvat liikenteen lisäksi muun muassa rakennusten erillislämmitys, maatalous, jätehuolto, fluoratut kasvihuonekaasut, osa teollisuudesta sekä pienimuotoinen energiantuotanto.

Liikenteen päästöjä vähennetään enemmän kuin muita taakanjakosektorin päästöjä, koska päästöjen vähentäminen esimerkiksi maataloudessa on katsottu vielä haastavammaksi kuin liikenteen päästöjen vähentäminen, Koskiselle laadittu vastaus kuuluu.
Lisää liikenneministeriön puhekäyttöön kehittelemistä, mutta valtiosihteeriltä käyttämättä jääneistä mallivastauksista voit lukea tämän jutun linkeistä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt