Asiakirja paljastaa – tässä virallinen syy siihen, miksi hallitus korottaa polttoaineveroa reippaasti

Julkaistu:

Liikenteen murros
Ministeri Sanna Marinin (sd) valtiosihteerin puheasiakirja paljastaa joukon liikenneministeriössä pohdittuja mallikysymyksiä mallivastauksineen.
Ilta-Sanomat kertoi aiemmin perjantaina Marinin valtiosihteerin Mikko Koskisen seminaaripuheesta, jonka IS sai pyyntönsä jälkeen kokonaisuudessaan kirjallisena. Puhetekstin lopusta löytyi joukko kysymyksiä, joihin valtiosihteeri Koskinen oli varautunut vastaamaan, mutta joita ei koskaan kyseisessä tilaisuudessa esitetty.

Julkaisemme nyt virallisten vastausten osan kaksi:

Miksi polttoaineveroa nostetaan? Miten käy suomalaisten yritysten kilpailukyvyn? Entä miten käy vähävaraisten kotitalouksien?

Tällaiseen kysymykseen liikenne- ja viestintäministeriön mallivastaus – jonka IS siis löysi valtiosihteeri Koskisen nimen alla kulkeneista papereista – kuuluu dokumenttien mukaan näin:

Polttoaineveron nostamisella haetaan kahta eri vaikutusta. Toisaalta veron nousu hillitsee liikennesuoritteen kasvua, toisaalta taas se ohjaa autohankintoja kohti entistä vähemmän kuluttavia autoja. Erityisesti vaikutus autohankintoihin on varsin suuri. Polttoaineveron korottaminen heikentää jonkin verran suomalaisen vientiteollisuuden kilpailukykyä, jos veronkorotukset kohdennetaan myös fossiiliseen dieseliin (ei pelkästään bensiiniin). Koska fossiilisesta dieselistä on pitemmällä aikavälillä kuitenkin päästävä eroon, myös dieselin veronkorotuksille on painavat perusteet. Kilpailukyvyn heikentymistä voidaan kompensoida erilaisilla keinoilla. Yksi mahdollisuus voisi olla esimerkiksi yhteisöveron alentaminen. Myös vähävaraisten ja joukkoliikenteen ulottumattomissa asuvien talouksien liikkumistarpeet on turvattava.
Mahdolliseen edeltävään tai jatkavaan kysymykseen siitä, miksi kasvihuonekaasupäästöjä ei poisteta pelkästään biopolttoaineiden käyttöä lisäämällä, sama asiakirja puolestaan ohjeistaa poliittista valtiosihteeriä sanatarkasti seuraavasti:

Liikenteen vuosittainen energiantarve on niin suuri, että biopolttoaineita ei riitä koko liikennesektorin tarpeisiin. Lisäksi biopolttoaineet ovat ainakin tällä hetkellä kalliimpia kuin fossiiliset polttoaineet. Näin ollen biopolttoaineiden osuuden kasvattaminen polttoaineissa on myös kustannuskysymys. Biopolttoaineiden tuotannossa on tärkeää huolehtia hiilinielujen ja globaalin ruoantuotannon turvaamisesta. Jos biopolttoaineiden valmistusta varten joudutaan esimerkiksi käyttämään runkopuita, voi pahimmillaan hiilinielu pienentyä enemmän kuin liikenteen päästöt Suomessa. Bensiinikäyttöisten autojen osalta on vielä huomattava, että markkinoilla ei tällä hetkellä ole biopolttoainetta, joka sopisi bensiiniautoihin sellaisenaan (100-prosenttisena seoksena). Bensiiniä korvaavaa etanolia voi tavanomaiseen bensiiniautoon laittaa vain 10 % ja konvertoituun bensiiniautoon 85 %.
Rinteen hallitusohjelman mukaan liikennepolttoaineiden verotusta on tarkoitus korottaa yhteensä 250 miljoonalla eurolla.

Ota kantaa

Onko Suomen liikenteen nykyinen kehityssuunta mielestäsi uhka vai mahdollisuus?

Uhka 80% Mahdollisuus 6% Molempia 7% Ei kumpikaan 7%
Ääniä yhteensä 27113

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt