Ministeriö varautui vastaamaan kysy­mykseen diesel­autojen ”sorsimisesta” – jäi esittämättä, mutta näin olisi kuulunut virallinen vastaus

Julkaistu:

Liikenteen murros
IS pyysi nähtäväkseen ministeri Sanna Marinin (sd) valtiosihteerin pitämän seminaaripuheen. Odotetunlaisen dokumentin lopusta paljastui kuitenkin joukko yllätyksiä.
Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marinin valtiosihteeri Mikko Koskinen piti keskiviikkona 30. lokakuuta Helsingin Finlandia-talolla muun muassa liikenteen verotusta käsitelleen puheen.

Koska puhe oli varsin pitkä ja sisälsi runsaasti yksityiskohtia, pyysimme ministeriötä toimittamaan Koskisen puhujanpaikalta lukeman tekstin myös kirjallisena, yksinkertaisesti jotta saisimme rauhassa perehtyä sen sisältöön.

Tietopyyntöön vastattiinkin lain mukaisesti.

Yllätys oli kuitenkin suuri, kun saamamme puhetekstin lopusta löytyi joukko kysymyksiä, joihin valtiosihteeri Koskinen oli varautunut vastaamaan – mutta joita ei koskaan kyseisessä tilaisuudessa esitetty.
Mainittuihin kysymyksiin kuului muun muassa ”miksi dieselautoja sorsitaan”, johon oli virkatyönä kirjoitettu seuraava valmis vastaus:

”Monissa Keski-Euroopan kaupungeissa ollaan kieltämässä tai rajoittamassa (vanhojen) dieselautojen käyttöä ilmanlaatusyistä. Suomessa ei ole samanlaisia ilmanlaatuongelmia kuin Keski-Euroopan väkirikkaissa kaupungeissa, eikä siten samanlaisia perusteita dieselautojen kieltämiselle. Pitkällä aikavälillä on kuitenkin selvää, että kaikista liikenteen fossiilisista polttoaineista fossiilinen diesel mukaan lukien on kasvihuonekaasupäästöjen poistamiseksi luovuttava. Nykyisissä dieselautoissa voidaan jo nykyisin käyttää myös uusiutuvaa dieseliä sellaisenaan. Erityisesti raskaassa kalustossa dieselmoottori tulee säilymään vielä kauan. Uusiutuvan dieselin rajallisen saatavuuden (ja korkeahkon hinnan) vuoksi olisi kuitenkin parasta, jos henkilöautoissa siirryttäisiin muihin käyttövoimavaihtoehtoihin.”
Mielenkiintoinen oli myös kysymättä jäänyt ”Miksi polttoaineveroa nostetaan? Miten käy suomalaisten yritysten kilpailukyvyn? Entä miten käy vähävaraisten kotitalouksien?”.

Siihen liikenne- ja viestintäministeriössä oli puolestaan sorvattu seuraavanlainen mallireaktio:

”Polttoaineveron nostamisella haetaan kahta eri vaikutusta. Toisaalta veron nousu hillitsee liikennesuoritteen kasvua, toisaalta taas se ohjaa autohankintoja kohti entistä vähemmän kuluttavia autoja. Erityisesti vaikutus autohankintoihin on varsin suuri. Polttoaineveron korottaminen heikentää jonkin verran suomalaisen vientiteollisuuden kilpailukykyä, jos veronkorotukset kohdennetaan myös fossiiliseen dieseliin (ei pelkästään bensiiniin). Koska fossiilisesta dieselistä on pitemmällä aikavälillä kuitenkin päästävä eroon, myös dieselin veronkorotuksille on painavat perusteet. Kilpailukyvyn heikentymistä voidaan kompensoida erilaisilla keinoilla. Yksi mahdollisuus voisi olla esimerkiksi yhteisöveron alentaminen. Myös vähävaraisten ja joukkoliikenteen ulottumattomissa asuvien talouksien liikkumistarpeet on turvattava.”

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt