Autoalan edun­valvojat syyttävät laitto­muuksista: Kuorma­-autojen päästöjä mani­puloidaan säästöjen toivossa

Julkaistu:

Päästömanipulaatio
Kuorma-autoissa on yleistynyt laiton auton päästöjä vähentävien laitteiden kiertäminen eli päästömanipulointi. Manipulointi kasvattaa auton päästöt moninkertaiseksi.
Autotuojat ja teollisuus ry:n mukaan laittomat päästömanipulaatiot aiheuttavat kuljetusalalle epätervettä kilpailua, sillä laitteistojen purkamisella pyritään kustannussäästöihin.

Kuorma-autojen päästömanipuloinnissa on Autotuojat ja -teollisuus ry:n tiedotteen mukaan kyse päästöjä vähentävien tehdasasennettujen järjestelmien ohittamisesta tai kiertämisestä. Näin esimerkiksi typenoksidi- ja hiukkaspäästöt kasvavat moninkertaiseksi auton alkuperäisiin ja lain vaatimukset täyttäviin päästöihin nähden.

Uusimmat päästönormit edellyttävät autoihin erilaisia pakokaasupäästöjä vähentäviä laitteistoja. SCR-laitteisto vähentää typenoksidipäästöjä yli 90 prosenttia. Kuorma-autojen päästöt ovatkin vähentyneet viime vuosikymmenen aikana merkittävästi.

– Kuorma-autovalmistajat ovat investoineet viime vuosina eniten juuri päästöjen vähentämiseen ja turvallisuuden parantamiseen. Uusimmat Euro VI -päästönormit täyttävissä ajoneuvoissa manipulointi voi nostaa terveydelle haitallisten päästöjen määrän jopa yli kymmenkertaiseksi, kertoo Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.

Laittoman päästömanipuloinnin myötä kustannukset vähenevät. Säästöjä syntyy, kun päästöjä vähentäviä laitteita ei tarvitse huoltaa eikä autossa tarvitse käyttää SCR-laitteiston edellyttämää AdBlue-lisäainetta.

Päästömanipulointi ei koske vain Suomea, vaan se on huomattava ongelma myös muualla Euroopassa. Esimerkiksi Tanskan ympäristöviranomaiset ovat arvioineet, että lähes neljännes tiellä liikkuvista kuorma-autoista on päästömanipuloituja, Autotuojat ja -teollisuus ry:n tiedotteessa kerrotaan.

Syyskuun lopussa Meri-Lapin alueella tehdyssä raskaan liikenteen valvonnassa kävi ilmi, että tarkistetuista autoista joka kymmenennessä paljastui ympäristöhaittoja aiheuttavaa päästömanipulointia. Kiinni jääneistä autoista poistettiin rekisterikilvet ja ne määrättiin ajokieltoon.

Yritykset markkinoivat aktiivisesti purkupalveluja

Päästömanipulaatioita tarjoavat yritykset markkinoivat laitteistojen purkupalveluja aktiivisesti. Autoalan mukaan päästöjä vähentävien laitteistojen ohituksen väitetään olevan vaikeasti huomattavissa. Manipulaatiot on kuitenkin mahdollista tunnistaa tienvarsitarkastuksissa.

Manipulointeja tarjoavat yritykset kiertävät vastuutaan mainitsemalla, että auto ei muokattuna enää sovellu tieliikennekäyttöön – tosiasiallisesti autoa on kuitenkin tarkoitus käyttää tiekuljetuksiin. Näin ollen myös palveluja tarjoavat yritykset ovat vastuussa autoihin tehdyistä muutoksista, Autotuojat ja- teollisuus ry huomauttaa.

Laittomien manipulointien vähentämiseksi Euroopan autonvalmistajien yhdistys ACEA on ehdottanut, että päästömanipulointipalvelujen tarjoaminen kriminalisoitaisiin. Lisäksi laittomien manipulaatioiden tekemisestä tulisi aiheutua tuntuvat sanktiot. Esimerkiksi Tanskassa manipuloinnista kiinni jääminen aiheuttaa kuljetusyritykselle kuorma-auton ennalleen palauttamisen aiheuttamien kustannusten lisäksi tuhansien eurojen sakot.

Myös kuljetuksia tilaavien yritysten tulisi ottaa aktiivinen rooli manipuloinnin vähentämiseksi. Vastuullisena tilaajana yritysten tulisi edellyttää, etteivät kuljetuspalveluita tarjoavat yritykset operoi päästömanipuloidulla kuorma-autoilla, autoala esittää.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt