Vaikuttaako automerkin valinta siihen miten käyttäydyt liikenteessä? Parkkifirman tj:llä on selkeä näkemys

Julkaistu:

Liikennekäyttäytyminen
Iso saksalainen auto lietsoo, pienempi kauppakassi rauhoittaa, väittää Easyparkin maajohtaja.
– Esimerkiksi kaahailuun ja parkkisakkoihin taipuvainen voi rauhoittaa liikennekäyttäytymistään vaihtamalla isosta ja maskuliinisesta kulkupelistä vaikkapa rauhallisempaan perheautoon. Kyse on brändeistä, jollaiset eri automerkit ovat rakentaneet itsestään. Brändit ovat mielikuvia, ja mielikuvat muokkaavat toimintaamme, mobiilipysäköinnin maksupalveluja tarjoavan Easyparkin Suomen maajohtaja Aleksi Kolehmainen sanoo.

Liikennepsykologien mukaan kyse ei ole varmuudella kaikkien kohdalla toimivasta mallista, mutta Kolehmaisenkin jakaman ajatuksen peruslähtökohtana on joka tapauksessa se, että auto- tai moottoripyörämerkkivalinnalla voi myös vaikuttaa omaan käyttäytymiseensä liikenteessä.
Käytännössä siis jos tuntee tarvetta hienoiselle itseluottamuksen lisäykselle, kannattaa etsiytyä sitä tarjoavan brändin rattiin. Tai jos taas pyrkii rauhoittamaan rattiraivoaan, voisi autoksi harkita mielikuvien osalta hiukan rauhallisempaa merkkivaihtoehtoa.

– Toki brändit usein tavoittavat hakemansa ihmisryhmät. Niinpä luonnostaan intohimoiset kuskit tapaavat ajaa intohimoja lietsovilla brändeillä. Se liittyy siihen, että ajoneuvolla rakennetaan paitsi omaa julkikuvaa myös minäkuvaa. Siksi ei ole yleistä, että tietynlainen ihminen valitsee luonteensa kanssa ristiriidassa olevan autobrändin. Silloin tämä liikennekäyttäytymisen muokkaamiskeino jää käyttämättä, Kolehmainen kertoo.
Vaikutuksessa ei ole kyse suorituskyvystä. Muskeli-Mersulla saattaa päästä lujempaa kuin kauppakassi-Kialla, mutta kaahailu ja parkkitörttöily luonnistuu kyllä kaikenlaisilla autoilla.

– Toki tämä on turvallisuuskysymyskin. Kaikki tahdikasta ja sujuvaa liikkumista edistävät keinot totta kai lisäävät liikenneturvallisuutta, Kolehmainen muistuttaa.

Liki puolet BMW-kuskeista pysäköi tietoisesti väärin

Kolehmaisen Easypark teetti vuoden 2017 toukokuussa kyselytutkimuksen pysäköintivirhemaksujen ja liikennerikkomuksista saatujen sakkojen määristä. Tuolloin huomattavaa oli, että neljännes BMW-kuljettajista oli itsekin sitä mieltä, että BMW-kuljettajien liikennekäyttäytymisessä olisi petraamisen varaa.

Tutkimuksen vastauksista selvisi, että liikennerikkomuksista (esim. punaisia päin ajaminen, puhelimen käyttö ajaessa, turvavyön käyttämättömyys, liikennemerkkien noudattamatta jättäminen) eniten sakkoja kirjoitetaan Mercedes Benz -kuskeille. Heistä melkein neljännes on saanut viranomaisen maksulapun. Seuraavaksi korkeimmalle sakkopallille nousi BMW ja kolmanneksi tuli Skoda. Vähiten liikennerikkomussakkoja saavat Volvolla, Nissanilla ja Fordilla ajavat.
BMW ja Mercedes Benz olivat kärkikaksikko myös vastauksissa, joissa autoilijat yksilöivät automerkkejä, joilla parkkeerataan leväperäisimmin. Parhaiten parkkeerataan Toyotalla, Volvolla ja Volkswagenilla.

– Peräti 41 prosenttia BMW-kuskeista kertoi pysäköivänsä tietoisesti lainvastaisesti. Mutta ylipäätään kyselytutkimuksen vastauksissakin todennäköisesti näkyvät mielikuvat autoista ja niiden kuljettajista. Jos BMW-kuski vaihtaisi perhe-Toyotaan, sekä muiden että hänen oma mielikuvansa hänestä muuttuisi heti, Kolehmainen toteaa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt