Tiemaksujen ja liikenteen päästö­kaupan konkreettinen valmistelu alkanut – katso, keitä ei päästetty mukaan

Julkaistu:

Liikenteen verot ja maksut
Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd) on asettanut työryhmän valmistelemaan ”Suomen tiekarttaa” kohti fossiilitonta liikennettä. Käytännössä kyse on muun muassa vaihteeksi ruuhkamaksun nimellä kulkevista tiemaksuista.
"Työryhmän tulee työssään arvioida muun muassa ruuhkamaksujen käyttöönottoa ja liikenteen päästökaupan kehittämistä liikenteen päästöjen vähentämiseksi. Lisäksi työryhmän tulee arvioida kestävästi tuotettujen biopolttoaineiden riittävyyttä liikenteessä sekä niiden suuntaamista erityisesti raskaaseen kalustoon ja lentoliikenteeseen. Tiekarttatyön yhteydessä on kehitettävä myös liikenteen päästömittaristoja verotuksen ja muiden toimenpiteiden pohjaksi."

Sanatarkasti näin todetaan nyt hallituksen uudessa hankkeessa, jonka tavoitteena on – ei enempää eikä vähempää, kuin Suomen liikenteen täydellinen päästöpohjainen mullistus:
"Tiekartta käsitellään valtioneuvoston istunnossa syksyllä 2020. Työn tulokset viedään myöhemmin osaksi myös keskipitkän aikavälin ilmastosuunnitelmaa (Kaisu) ja energia- ja ilmastostrategiaa. Tiekarttaa hyödynnetään myös VM:n liikenteen verouudistusta pohtivan työryhmän työssä sekä kansainvälisessä yhteistyössä IMO:ssa ja ICAO:ssa." "Liikenne- ja viestintäministeriö asetti 1.11.2019 työryhmän laatimaan tiekarttaa fossiilittomaan liikenteeseen. Työryhmä pyrkii saamaan tiekartan valmiiksi viimeistään elokuussa 2020", teksti jatkaa vielä.

Käytännössä kyse on siitä, että pääministeri Antti Rinteen (sd) hallitus on sitoutunut puolittamaan liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää monipuolisia toimia ja kaikkien liikenteen toimijoiden sitoutumista päästöjen vähentämiseen.
– Tavoitteena on luoda keinovalikoima, jolla liikenteen päästöt saadaan puolitettua seuraavan vuosikymmenen aikana. Ratkaisujen on oltava ekologisesti, taloudellisesti ja sosiaalisesti kestäviä. Työhön on kutsuttu mukaan laaja joukko yhteiskunnan eri toimijoita ja toivon toimialalta vahvaa sitoutumista päästöjen vähentämiseen, kommentoi liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin.
Työryhmässä ovat mukana Ammattiliitto Pro, Autoliitto ry, Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT ry, Autotuojat ry, Biokierto ry, Energiateollisuus ry, Ficom ry, Finavia Oyj, Finnair Oyj, ITS Finland ry, Kuntaliitto, Liikenne- ja viestintävirasto, Linja-autoliitto, Logistiikkayritysten liitto ry, Meriteollisuus ry, Pyöräliitto, SKAL, Suomen luonnonsuojeluliitto, Suomen satamaliitto ry, Suomen varustamot ry, Taksiliitto, Teknologiateollisuus ry, Väylävirasto ja VR-Yhtymä Oy, maa- ja metsätalousministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö, valtiovarainministeriö ja ympäristöministeriö.

Lisäksi ryhmään kuuluu asiantuntijajäseniä Ilmastopaneelista, Sitrasta ja Teknologian tutkimuskeskus VTT:stä.
Työryhmään pyydettiin edustajaa myös WWF:ltä ja asiantuntijajäsentä Valtion taloudellisesta tutkimuskeskuksesta, joista niitä ei kuitenkaan saatu.

Toisaalta työryhmään eivät IS:n tietojen mukaan päässeet pyynnöistään huolimatta ainakaan Elinkeinoelämän keskusliitto EK, Keskuskauppakamari ja Metsäteollisuus ry.

Ota kantaa

Onko ruuhkamaksu hyvä nimi valmistelussa oleville uusille tienkäyttömaksuille?

On 15% Ei ole 79% En osaa sanoa 6%
Ääniä yhteensä 10531

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt