Käytetyn koeajo: Yli 10-vuotias kaupunki­maasturi vakuutti laadullaan – bensa­padan janoisuus ei tätä päivää

Julkaistu:

Käytetyn koeajo
Ei ole kovin helppoa löytää koeajoon kymmenen vuotta vanhaa ja reilusti alle 200 000 kilometriä ajettua Volkswagen Tiguania bensamoottorilla. Etsivä kuitenkin löytää.
Keskiluokan katumaasturiluokan hitit Honda CR-V ja Toyota RAV4 saivat Volkswagen Tiguanista kovan vastuksen vuonna 2008. Silloin elettiin aikaa, jolloin dieseliä pidettiin ekotekona.

Niinpä suurin osa kymmenen vuotta tai sitä vanhemmista Tiguaneista löytyykin dieselmoottorisina. Diesel-Tiguanin valtti oli aikoinaan sekin, että siihen sai automaatin, mutta Hondan ja Toyotan dieseleihin ei saanut.

Iäkkään bensa-Tiguanin löytäminen vieläpä kohtuukilometreillä ei niin helppoa olekaan. Petikon Vaihtoautomaasta kuitenkin löytyi Volkswagen Tiguan 2.0 R-Line Sport & Style 2,0 TSFI nelivetoisena ja bensamoottorilla. Vuosimalli oli 2008 ja km-mittarilukema näytti 166 000 kilometriä.


Tiguan on kompakti katumaasturi, jolla ajelee mielikseen, vaikka autolla olisikin jo ikää. Koeajoauton sisustuksessa ja ulkokuorissa yksitoista vuotta eivät juuri tuntuneet, eivät myöskään ajetut kilometrit. Valkoinen maalipinta kiilsi yhä ja oli ikäisekseen todella kauniissa iskussa.

Tiguanissa on reilu maavara ja isot pyörät. Mikään oikea maasturi ei sekään ole: katumaastureissa kun ei ole alennusvaihdetta. Kaksilitrainen bensamoottori kävi edelleen nätisti ja tiptronic-automaattilaatikko toimi kuin unelma. Mitään ylimääräisiä kolinoita tai kitinöitä ei mistään kuulunut.

 

Eihän tätä tosin paljon ajavalle ja rahoistaan tarkalle ihmiselle voi suositella.

Koeajetusta Tiguanista on pidetty erittäin hyvää huolta, siitä kertoo jo pelkästään täydellinen huoltokirja. Edellinen huolto on tehty ihan äskettäin ja siinä on vaihdettu mm. turboahdin, ja sehän säästää tulevalta omistajalta pitkän pennin.

Vuosiinsa ja kilometreihinsä nähden ei varmaan kovin helposti paremmassa iskussa olevaa autoa löydy. Autolla on ajettu vähän, keskimäärin 16 000 kilometriä vuodessa, kun keskivertosuomalaisen on laskettu ajavan autollaan noin 18 000 kilometriä vuodessa.
Kaksilitrainen ja 170-hevosvoimainen bensapata ei kuitenkaan ole varsinaisesti tätä päivää. Kulutuslukemaksi valmistaja ilmoitti aikoinaan yhdistetyssä ajossa jopa 9,9 litraa satasella. Kaupunkiajossa kaksilitrainen bensa-Tiguan hörppää jopa 13,5 litraa satasella ja maantieajossakin pääsee juuri ja juuri alle kahdeksalla litralla satasella. Eihän tätä tosin paljon ajavalle ja rahoistaan tarkalle ihmiselle voi suositella.


Lisävarusteita on todella pitkä lista: se ulottuu niin ulkonäköön, hallintalaitteisiin kuin matkustusmukavuuteenkin. Ulkopuolella se alkaa jo R-Line -ulkonäköpaketista, joka tekee tästä iäkkäästäkin perheluokan katumaasturista sporttisemman näköisen.

Koeajettu Tiguan perustuu senaikaisen Golfin alustaan, johon on tehty suuremman massan ja nelivedon vaatimat muutokset. Miinusta tulee siitä, että Golfiin verrattuna Tiguan on kankea käänneltävä pysäköitäessä.

Sen sijaan sähkötoimisesti tehostettu ohjaus antaa hyvän tuntuman tiehen. Suuntavakavuus on hyvä ja kaarteissa Tiguan käyttäytyy johdonmukaisesti. Ikäistensä katumaasturien joukossa Tiguan on yksi parhaita ajettavia.
Kymmenen vuotta vanha 166 000 kilometriä ajettu auto ei tietenkään ole uusi. En myöskään usko, että tämä Tiguan olisi lähelläkään loppupistettään. Varsinkin, kun autosta on pidetty hyvää huolta.

Artikkeli on julkaistu yhteistyössä Kaasujalan kanssa. Lue artikkeli kokonaisuudessaan tästä.

Volkswagen Tiguan R-Line Sport & Style 2,0 TSI

Vuosimalli 2009

Mittarilukema 166 000 km

Moottori R4, 1 984 cm3, turbo

Vetotapa 4-veto

Polttoaine bensiini

Vaihteisto Tiptronic-automaatti

Tehot 197 hv

Vääntö 280 Nm

Yhdistetty kulutus 9.9 l/100 km

Co2-päästöt 234 g / km

Kiihtyvyys 0–100 km/h: 8,5 s

Huippunopeus 207 km

Tavaratila 470l

Myyjä Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa

Hinta 17 900 euroa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt