Uuden sukupolven Škoda Octavia saapuu Suomeen ensi kesänä – IS kävi jo testiajolla

Julkaistu:

Ensitesti
Škoda Octavia siirtyy neljänteen sukupolveensa.
Kilpailu Suomen rekisteröintitilaston ykköspaikasta käy kohta todella kuumana. Vuosia kärjessä (yhtä Nissan Qashqain aiheuttamaa poikkeusta lukuun ottamatta) pysytellyt Škoda Octavia sai tänä vuonna kovan haastajan uudesta Toyota Corollasta. Eikä siinä kaikki, sillä Octavian lisäksi myös Volkswagen Golf siirtyy uuteen sukupolveen, mikä saattaa tuoda kaivattua vauhtia vuosikymmeniä Euroopan lista ykkösenä olleen saksalaismallin myyntiin Suomessa.

Pääsimme tutustumaan jo kuukausi sitten Octavian neljänteen sukupolveen Italiassa naamioiduilla esituotantoautoilla ajaen. Allekirjoittamamme salassapitosopimuksen puitteissa voimme paljastaa kokemuksemme vasta nyt.

Kokeiltavana olivat 110 kilowatin tehoisella bensiini- ja dieselmoottorilla varustetut versiot, joista bensiinimoottorin kanssa oli käsivalintainen vaihteisto ja dieselin kera kaksoiskytkinvaihteisto. Korimalli oli molemmissa farmari, joka näytettiin meille myös ilman naamiointia. Sen sijaan viisiovinen viistoperäinen Octavia nähdään ensin kerran vasta uutuuden virallisessa esittelytilaisuudessa Prahassa 11. marraskuuta.


Nykymallissa ei ole ollut mainittavaa moitittavaa, joten mihinkään täysremonttiin ei ole tarvinnut lähteä. Alustan toimintaa on hiottu niin, että jousitusmukavuus on aiempaa paremmalla tasolla. Ohjaus on niin ikään kerrassaan mainio. Konsernin autoissa usein häiritsevän pitkä kytkinpolkimen liike ei ole uudessa Octaviassa enää vaivana.

Škoda piti nykyistä Octaviaa niin hyvänä pakettina, ettei tehdas nähnyt mitään syytä vaihtaa perusrakennetta. Niinpä akseliväli on sama 2,686 metriä kuin ennenkin. Koriin on tullut pari senttiä lisää pituutta ja puolitoista senttiä leveyttä. Suurin muutos on aerodynamiikassa, joka on keskimäärin 14 prosenttia nykyistä parempi. Viisiovisessa ilmanvastuskerroin on nyt 0,24 aiemman 0,26:n sijaan, ja farmarissa pudotus on paljon suurempi eli nykymallin 0,31:stä farmariautolle erinomaiseen 0,26:een. Tuloksena on aiempaa pienempi kulutus ja vähemmän melua.

Octavian linjoissa käytetään yhtiön mallien ulkomuodosta vastaavan Karl Neuholdin mukaan yhtiön kotimaan lippua mukaillen kristallimuotoa. Onhan Škoda maan lähettiläs, kuten Neuhold asian ilmaisee. Hän kuvailee muotoilua jopa kubistiseksi ja toteaa Octavian olevan nyt leveämmän näköinen. Siihen on päästy muun muassa aiempaa matalammilla valoilla, jotka ovat aina niin edessä kuin takana ledit. Eteen saa ensimmäistä kertaa Škodan historiassa myös matriisiledit. Takavalot ovat ensimmäistä kertaa kaksiosaiset.


Ulkonäköä suurempi vallankumous on tehty kuitenkin auton sisätiloissa, jotka ovat teknisiltä ratkaisuiltaan ja materiaaleiltaan aivan eri tasolla kuin ennen. Uuden Octavian kehitystyötä koordinoinut tuotejohtaja František Drábek nimeääkin ohjaamon suurimmaksi ylpeyden aiheekseen. Huippumalleissa on 10-tuumainen muokattava digitaalimittaristo, samankokoinen kosketusnäyttö ja vielä tuulilasin heijastusnäyttö. Kojelaudassa on suuret alueet joko kangasta, alcantaraa tai nahkaa, varustetason mukaan. Eroa versioiden välillä on paljon enemmän kuin nykyisin.

Varustelun yksityiskohtiin on parempi syventyä vasta sitten, kun Suomeen tuotavat versiot ovat tiedossa. Joka tapauksessa saatavilla on muun muassa kolmialueilmastointi, jollaista ei ole ennen Octaviaan saanut. Uusi kuljettajaa avustava järjestelmä on poistumisvaroitin, joka varoittaa ovea avattaessa, jos takaa on lähestymässä jokin ajoneuvo. Škodalle tyypillinen brändioivallus on kattoon sijoitettu USB-C-portti, johon on helppo kytkeä tuulilasikamera.

Koko mallisarjan keskimääräinen kulutus on 14 prosenttia pienempi kuin ennen. Siihen on päästy lisäämällä Octaviaan kevyt- ja lataushybrideitä. Sekä 1,0 TSI- että 1,5 TSI-moottorin ja 7-vaihteisen DSG:n yhdistelmässä moottorissa on 48 voltin hihnavetoinen käynnistinlaturi. Sen ansiosta autolla voidaan rullata ja kerätä jarrutusenergiaa 48 voltin litiumioniakkuun. Lataushybrideitä eli Octavia iV -malleja tulee kaksi, joista toisen teho on 150 ja toisen 180 kilowattia. Jälkimmäinen otetaan käyttöön myöhemmin esiteltävässä Octavia RS:ssä.



 

Škodalle tyypillinen brändioivallus on kattoon sijoitettu USB-C-portti, johon on helppo kytkeä tuulilasikamera.

Muita vaihtoehtoja ovat kolme kaksilitraista turbodieseliä, joiden tehot ovat 85, 110 ja 140 kilowattia. Polttoainetta voi säästää myös valitsemalla G-Tecin eli kaasukäyttöisen Octavian, jossa on sama voimalinja kuin nykyisessä.

Mallisarja säilyy suunnilleen ennallaan eli varusteversiot ovat ensi alkuun Active, Ambition ja Style. Myöhemmin vuoden 2020 aikana niiden joukkoon liittyy Scout, jonka voi valita tulevaisuudessa myös etuvetoisena. Myös urheilullinen RS saapuu jälkijoukoissa, mutta L&K-varustetasoa ei Octaviaan enää jatkossa saa sen vähäisen suosion takia.

Suomalaiset autonostajat pääsevät nauttimaan uudesta Octaviasta kesään 2020 mennessä. Auton ominaisuuksista kerromme enemmän kunhan pääsemme keväällä ajamaan tuotantomalleja. Viime kädessä menestyksen sanelee hinnoittelu, jonka ennustetaan olevan parannuksista huolimatta maltillinen.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt