Kommentti: Autoala taas vaikeuksissa – juuri mikään ei ole muuttunut 30 vuodessa

Julkaistu:

Työllisyys
Suomen autoilun kohtelu ei ole paljon muuttunut kolmessa vuosikymmenessä.
Selailin vanhaa Tekniikan Maailmaa reilun 28 vuoden takaa. Sen pääkirjoitus (numero 9/1991) oli todella hämmentävää luettavaa. Kirjoituksen laatija, sittemmin jo osaeläköitynyt Martti Merilinna, oli otsikoinut kirjoituksensa sanalla Apua!

Ja apua tarvittaisiin vielä tänäänkin, jopa tismalleen samasta syystä. Näinkö vähän Suomen autoilu on mennyt eteenpäin menneinä vuosikymmeninä?

Merilinnan avunpyyntö koski Suomen silloista taloudellista tilannetta, laskusuhdannetta, ja siihen liittyvää autoalan myynnillistä masennustilaa. Myös 28 vuotta sitten uusien autojen myynti laahasi pahasti, jopa siinä määrin, että se uhkasi monen alalla työskentelevän toimeentuloa ja työpaikkaa.

”Paljon ei Suomen autoilussa ole kehitystä tapahtunut”

Pääkirjoitusta lukiessa ei voi välttyä vahvalta déjà vu -tunteelta, sillä niin hyvin silloiset tunnelmat kuvaavat myös tämänhetkistä tilannetta Suomen autoalalla.


Aivan sama kysymys voidaan esittää myös tänään. Paljon ei Suomen autoilussa ole kehitystä tapahtunut vajaassa kolmessa vuosikymmenessä.

No, tosin autokantamme on nyt selkeästi vanhempi kuin ennen. Samaan aikaan Suomen pitäisi poliittisen päätöksenteon tuloksena näyttää Euroopalle ja koko maailmalle mallia ilmastoasioiden hoidossa ja tavoitteissa. Lupaukset saattavat liikenteen osalta osoittautua liian kunnianhimoisiksi, sillä niiden taustalla vaikuttavissa seikoissa ei ole läheskään aina osattu kuunnella kansan ääntä.

 

”Paljon ei Suomen autoilussa ole kehitystä tapahtunut”

Kansalaisia olisi todellakin hyvä kuunnella, jos tahdotaan muuttaa nykyistä kurssia. Tänä vuonna autoalalla on nähty jo useammat YT-neuvottelut, eikä irtisanomisilta ole vältytty. Uusien autojen kauppa ei oikein käy, kun ilmassa on liikaa epävarmuustekijöitä.

Autokantamme vanhenee edelleen. Päästövähennystavoitteilla on vaarana karata horisonttiin, kun Suomeen tuodaan noin seitsemänvuotiaita käytettyjä autoja Ruotsista ennätysmääriä. Niiden CO2-päästöt ovat keskimäärin 1,4-kertaiset tällä hetkellä Suomessa uutena myytäviin autoihin.
”Alalla uhkaa joukkotyöttömyys, joka suistaa koko maan asiat entistä huonompaan suuntaan. Ilmassa on lukuisia kysymyksiä. Miten ja millä aikataululla autovero muuttuu? Otetaanko autojen (uudet) käyttömaksut käyttöön? Ihmiset haluavat kerta kaikkiaan tietää, missä mennään. Vastauksia tarvitaan heti ja niitä on oikeus vaatia”, Merilinna painotti 1990-luvun alussa.

Entä sitten tänään? Kysymykset ovat edelleen aivan relevantteja.

– Autoala työllistää tällä hetkellä Suomessa suoraan noin 45 000 ihmistä, ja välillisesti tuo luku nousee yli 100 000 henkilöön. Ei ole toivottavaa, että ala jo näivettyy taloussuhdanteessa, jossa emme vielä ole edes taantumassa. Alalla on koettu jo neljät YT:t eri yrityksissä tänä vuonna, ja lisää saattaa olla tulossa, jos tilanne ei käänny kohti parempaa, kommentoi Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio alan tämänpäiväistä tilaa sisältäpäin katsoen.
Autoalan työllistävä vaikutus unohdetaan usein päästövärittyneessä keskustelussa. Kaikki autoalan työpaikat eivät varmasti ole vaarassa, mutta jokainen uusi työtön on Suomessa tällä hetkellä liikaa. Nykyisen hallituksen työllisyystavoite on karkaamassa muutoinkin.

- Suurin yksittäinen tekijä hiipuneeseen uusien autojen kauppaan lienee käytettyjen autojen maahantuonti, jossa nähdään tänä vuonna uusi ennätys, noin 51 000 henkilö- ja pakettiautoa. Toki WLTP-muutokset, viime kevään vaalien ulostulot ja autojen sähköistymiskeskustelu vaikuttavat myös, Kallio täsmentää kuluvan vuoden uusien autojen myynnillisiä haasteita.

Suomalaiset ostavat nyt vanhempia käytettyjä autoja uusien sijaan, koska niissä on pienempi riski menettää iso kasa rahaa, kunnes kysymykset tulevaisuuden suhteen selviävät. Kansalaiset ovat siis alkaneet äänestää kukkarollaan.

Jospa se huomattaisiin verottajan ja poliittisen eliitinkin suunnalla, ja saisimme kysymyksiimme vihdoin myös vastauksia.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt