VTT:n tutkija Ylelle sähkö­autojen lataus­paikoista: Vastarannan kiisket eivät voi estää muutosta

Julkaistu:

LATAUS
Taloyhtiöiden sähköautojen latauspaikkojen järjestelyt hämmentävät ihmisiä edelleen. Asiantuntija uskoo, että vastustus jyrätään tavalla tai toisella.
Monia kerrostalossa asuvia kiinnostaa sähköautoilun yleistyessä ennen kaikkea se, ketkä lataushybridien ja sähköautojen vaatimien latauspisteiden muutostöiden viulut maksavat? Näin siitä huolimatta, että tosiasiassa muutostyöt merkitsevät sijoitusta, joka lisää ko. asunto-osakeyhtiön osakkeiden haluttavuutta tulevaisuudessa ja vaikuttaa siten todennäköisimmin myös niiden hintoihin korottavasti.

Ilta-Sanomat uutisoi aiheesta jo kaksi vuotta sitten. Muutostöitä vastustavien argumentti on useimmiten ollut se, että ”emme lähde tähän mukaan, koska emme itse siitä juuri tällä hetkellä hyödy.”

Pistokehybridit ovat tällä hetkellä Suomessa nopeimmin prosentuaalisesti kasvava autoryhmä, ja myös täyssähköautojen rekisteröintien kasvuluvut ovat korkeita – vaikkakin kokonaismäärät vielä pieniä.

Sähkön osuus autoilussa kasvaa siksikin, että autonvalmistajilla on Euroopassa edessään ”sähköautopakko” päästövähennysten vuoksi.

Yleisradio on laajassa haastattelussaan kysynyt alan tunnetuimmilta suomalaisasiantuntijoilta muun muassa sitä, miten taloyhtiössä voi estää sen, ettei joudu maksamaan naapurin sähköauton latauspaikan asennuskustannuksia tai ladattua sähköä?
Tuoreimman vastauksen antoi Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:stä Juhani Laurikko. VTT on (Suomen) kansallisella statuksella toimiva Pohjoismaiden johtava tutkimus- ja teknologiayhtiö.

– Taloyhtiöiden parkkipaikkojen sähköistäminen on iso työsarka, mutta välttämätön, jotta sähköautot voivat yleistyä. Useissa yhtiöissä joudutaan vahvistamaan kaapelointeja, ja tähän on saatavissa avustuksia. Myös säädöksissä on kehittämisen varaa, mutta se on tiedossa, ja esimerkiksi asunto-osakeyhtiölakia voidaan joutua muuttamaan siihen suuntaan, että ”vastarannan kiisket” eivät voi estää asioiden eteenpäin viemistä, Laurikko kuvailee tämän hetken tahtotilannetta.

Ladatun sähkön osalta vaaraa naapurin auton kustannusten maksamisesta tuskin lienee, sillä jokainen latauspiste voidaan varustaa yksilöllisin kulutusmittarein.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt