Kone­oppiminen tekee tuloaan perus­autoihinkin – ensimmäisenä asialla korealaiset

Julkaistu:

Koneäly
Hyundai ilmoittaa kehittävänsä maailman ensimmäistä koneoppimiseen perustuvaa älykästä tasanonopeudensäädintä.
Kehitettävä SCC-ML-teknologia sopeuttaa tasanopeudensäätimen toiminnan käyttäjänsä ajotavan mukaiseksi, mikä mahdollistaa jokaiselle kuljettajalle yksilöllisen käyttökokemuksen, Hyundai kertoo uutuudesta. Sitä suunnitellaan käytettäväksi tulevissa Hyundai-malleissa.

Teknologia hyödyntää tekoälyä edistyksellisten kuljettajaa avustavien järjestelmien (ADAS) toiminnassa.

Järjestelmä yhdistää tekoälyn ja älykkään tasanopeudensäätimen (puhekielessä ns. vakionopeudensäätimen) järjestelmäksi, joka oppii kuljettajan ajotavan ja -tottumukset. Koneoppimisen avulla älykäs tasanopeudensäädin saadaan toimimaan samoin kuin kuljettaja. Parhaimmat tasanopeudensäätimet osaavat jo ottaa huomioon muun muassa lähestyvät mutkat ja jotkin vaihtelevat tieolosuhteet.


Järjestelmä toimii keräämällä jatkuvasti tietoa ajoneuvon liikkeistä muun muassa etukameran ja tutkan kautta. Tiedot lähetetään järjestelmän keskusyksikölle, joka suodattaa tietovirrasta tarpeellisen osan kuljettajan ajotavan määrittämiseksi. Tähän prosessiin käytetään tekoälyteknologiaa, jota kutsutaan koneoppimiseksi.

Ajotavan määrittämisessä otetaan huomioon etäisyys edellä ajavaan ajoneuvoon, kiihdytysnopeus sekä tilanteen muuttumiseen reagoimisen nopeus. Myös ajo-olosuhteet ja oma ajonopeus vaikuttavat asiaan.

Lisää hienosäätöä

Älykäs tasanopeudensäädin (SCC) on ADAS-järjestelmien ydintä ja mahdollistaa yhden oleellisen itse ajavan auton ominaisuuden eli välimatkan säilyttämisen edellä ajavaan autoon ajettaessa kuljettajan asettamaa nopeutta.

Nykyisissä versioissa kuljettaja joutuu asettamaan manuaalisesti esimerkiksi haluamansa etäisyyden edellä kulkevaan ajoneuvoon. Asetusten hienosäätö vastaamaan kuljettajan yksilöllisiä mieltymyksiä on mahdotonta ilman koneoppimisen hyödyntämistä.
Kuljettaja saattaa esimerkiksi kiihdyttää vaihtelevilla tavoilla riippuen liikenneympäristöstä ja olosuhteista. Kuljettajakohtaisen hienosäädön odotetaan lisäävän kuljettajan halua käyttää varustetta.

SCC-ML voi määrittää peräti 10 000 ajotapamallia, jotka liittyvät oman ja edellä ajavan ajoneuvon välisen matkan säätämiseen vaihtelevissa oloissa, hitaista kaupunkiympäristöistä nopeaan matka-ajoon.

Ota kantaa

Käytätkö tasanopeudensäädintä ajaessasi?

Käytän 79% En käytä 15% En tiedä, mikä se on? 6%
Ääniä yhteensä 2238

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt