Tuore ehdotus autoilun päästöjen hillintään todennäköisesti nostaisi hintoja – iskee erityisesti pienituloisiin ja maaseudulla asuviin

Julkaistu:

Elinkustannukset
Aalto-yliopiston tutkijat luovuttavat ehdotuksensa liikenteen päästöjen vähentämisestä liikenne- ja viestintäministeriölle tänään. Jos malli ottaa tuulta alleen, alkavat fossiiliset polttoaineet kallistua Suomessa.
Ehdotuksessa tehokkain tapa saavuttaa päästötavoitteet olisi polttoaineiden myyntilupajärjestelmä, joka asettaisi kiintiöt polttoaineiden hiilisisällölle. Toimia tarvitaan, koska Suomi on sitoutunut puolittamaan fossiilisten polttoaineiden kulutuksen tieliikenteessä vuoteen 2030 mennessä. Fossiilisia polttoaineita ovat bensiini, diesel ja maakaasu.

Tänään julkaistavassa, liikenne- ja viestintäministeriön tilaamassa raportissa Aalto Economic Instituten tutkijat esittävät, että tehokkain tapa päästä tavoitteeseen on luoda Suomeen polttoaineiden myyntilupajärjestelmä.
Myyntilupajärjestelmä nostaisi todennäköisesti polttoaineen hintoja, mikä huolettaa erityisesti kuljetusintensiivistä teollisuutta. Muutokseen sopeutuminen voi myös olla vaikeampaa maaseudulla, jossa liikutaan paljon oman auton varassa, sekä pienituloisilla.

Ehdotuksen tekstissä todetaan suorasanaisesti, että ”polttoaineiden hinta todennäköisesti nousee, jolloin kuluttajien on sopeutettava omaa toimintaansa”.

Sopeuttamiseen olisi aikaa tässä ehdotuksessa kymmenen vuotta.

Hupenevat myyntiluvat

Ehdotetussa järjestelmässä jakelijan olisi ostettava valtiolta jokaista myytävää polttoainelitraa varten polttoaineen hiilisisältöön sidottu myyntilupa. Lupien määrä vähenisi vähitellen niin, että vuonna 2030 liikenteessä syntyisi puolet nykyistä vähemmän hiilidioksidipäästöjä.

– Ehdotus jättäisi kuluttajien ja yritysten päätettäväksi, mikä on niille tehokkain tapa sopeutua muutokseen. Tämä voi myös muuttua ajan myötä riippuen eri teknologioiden kehityksestä, raportin tekoa vetänyt professori Matti Liski sanoo.

Myyntiluvat huutokaupoista

Tutkijoiden mukaan myyntilupien myyminen olisi yksinkertaista hoitaa säännöllisillä huutokaupoilla, joiden järjestämisestä vastaisi valtio. Polttoaineen hinnanvaihtelun taloudelle aiheuttamaa epävarmuutta voitaisiin hallita hintakaton ja –lattian avulla, jolloin valtio määrittäisi alimman ja ylimmän mahdollisen hinnan polttoainelitran myyntiluvalle.

Tutkijoiden mukaan tulonjakovaikutuksia eli järjestelmän aiheuttamia kustannuksia voitaisiin kompensoida, mutta poliittisten päättäjien tulisi valita mekanismi huolella.

– Kompensointia ei tulisi korvamerkitä polttoaineen hankintaan, sillä tällöin menetettäisiin kannustinvaikutus päästöjen vähentämiseen, Liski sanoo.

Käytännössä fossiilisia polttoaineita käyttävillä autoilla ajaminen siis kallistuisi, mutta jokin muu elämisen osa-alue halpenisi.
Ehdotus perustuu taloustieteen teoriaan sekä liikenteen alalla tehtyyn empiirisen tutkimukseen. Ehdotus ottaa myös huomioon Suomen erityispiirteet, kuten esimerkiksi maamme maantieteellisen sijainnin, pitkät etäisyydet ja sen, että polttoaineiden tuotanto ja jakelu ovat Suomessa keskittyneitä muutamille toimijoille.

Ota kantaa

Uskotko fossiilisten polttoaineiden kallistuvan lähivuosina?

Uskon 80% En usko 20%
Ääniä yhteensä 6287

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt