Suomi ei tavoittele kansallisesti ensi vuodeksi 95 g/km-tavoitearvoa autojen CO2-päästöissä

Julkaistu:

Päästövähennykset
Osa autovalmistajista saattaa joutua maksamaan sankitioita ylimääräisistä päästötasoista lähivuosina.
Autonvalmistajilla on Euroopassa meneillään tiukat ajat. Niille asetetut päästörajat koskevat yleisesti koko EU-markkinoille saatettujen autojen keskiarvoa, joten vuosien 2020–2021 keskiarvotavoitteen (95 g/km, NEDC) ei tarvitse täyttyä yksittäisissä maissa.

– Lisäksi laskennassa on muutamia joustomekanismeja, muun muassa ns. supercredit-kerroin, joka painottaa laskennassa erittäin vähäpäästöisiä autoja. Meillä ei Suomessa ole asetettu kansallista tavoitetta 95 g/km-tavoitearvon saavuttamiseksi, kertoo erityisasiantuntija Hanna Kalenoja Autoalan tiedotuskeskuksesta.

Sanktioita tulossa?

Autoalan tiedotuskeskuksesta kerrotaan lisäksi, että tällä hetkellä näyttää epävarmalta, saavuttavatko kaikki autovalmistajat vuosien 2020/2021-tavoitteet, vai joutuuko osa maksamaan sanktioita yli menevistä grammoista. Sanktiot ovat merkittäviä. On edelleen mahdollista, että tavoitteet saavutetaan, mutta on ilmeistä, että maakohtaisesti keskiarvo vaihtelee.
Päästörajaan vaikuttaa valmistajien tuottamien autojen koko. Päästöraja ei siis ole kaikille valmistajille 95 g/km, vaan se voi poiketa siitä alas- tai ylöspäin autonvalmistajan markkinoille saattamien autojen kokoluokan mukaan.

Suomessa ja Ruotsissa on suhteellisen paljon kookkaita autoja verrattuna Etelä-Eurooppaan, joten meille eivät ohjaudu kaikkein pienimmät ja ekotehokkaimmat mallit.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt