Kuinka huono sijoitus auto on? Erityisasiantuntija kertoo, missä iässä auton arvossa tapahtuu tärkeä muutos

Julkaistu:

Käytetty auto
Onko auto aina huono sijoitus?
Usein kuulee sanonnan, että auto on aina huono sijoitus. Väärin. Oikeammin olisi sanoa, että uusi perusauto on lähes aina huono sijoitus. Tällaisen tavanomaisen käyttöauton arvo putoaa nopeasti sitä mukaa, kun sille kertyy ikää ja kilometrejä.

Auto on useimmiten käyttöhyödyke, sijoitus arjen hallintaan. Sellaisena se täyttää tehtäväänsä, kuluu ja menettää siksi myös arvoaan.
Mutta poikkeuksiakin on. Tiettyjä isomoottorisia tai muuten vähemmän haluttuja automalleja saattaa löytää Euroopasta huomattavasti halvemmalla kuin Suomesta, vielä Suomeen tehdyn autoverotuksen jälkeenkin. Esimerkiksi Tanskassa juuri auton suuri moottorin iskutilavuus ja korkea kulutus voi tehdä siitä ei-halutun kulkineen.

Joskus alhaiseen pyyntihintaan riittää vain ko. merkin huono tunnettuus tai häilyvä maine – joskus perusteetonkin – ostomaassa. Lisäksi ovat vielä klassikot, joiden arvot voivat olla selvässäkin nousussa heti auton hankkimisen jälkeen. Silloin ostajan on tosin oltava hyvin perillä autoasioista.

Klassikoiden suhteen Euroopan suuret markkinat ovat ne, jotka merkitsevät suomalaisautojen hinnanmuodostusta enemmän. Suomessa klassikoita ei aina oikein osata arvostaa tarpeeksi.

Mekaaninen kaava arvonalenemaan

Entä sitten uusien tai uudehkojen autojen arvon aleneminen? Autoalan asioista hyvin perillä oleva Autoalan Tiedotuskeskus käyttää käytettyjen autojen jäännösarvoja laskiessaan mekaanista kerrointa, joka perustuu yleiseen autojen hintakehitykseen. Lähtökohtana voi pitää esimerkiksi 33 000 euron autoa, koska se on nykyisin keskimääräisen uutena myydyn auton hinta. Summa on ollut viime vuosina hienoisessa nousussa.

Vuoden kuluttua 33 000 euron auton hinnasta on tällä kaavalla laskettuna jäljellä noin 86 prosenttia, kahden vuoden kuluttua noin 77 prosenttia ja kolmen vuoden kuluttua noin 68 prosenttia. Kolmivuotiaana keskimääräisen auton arvon pitäisi siis olla suunnilleen noin reilun 22 000 euron arvoinen.

Tärkeä virstanpylväs ratkaisee

Viisivuotiaana jäännösarvo on 53 prosenttia, eli auto on menettänyt arvostaan noin puolet.

– Taulukon arvot ovat suhteellisen päteviä 8–10 ikävuoteen asti, mutta sen jälkeen auton yksilölliset erot alkavat hallita hintaa enemmän kuin pelkkä ikä, kertoo erityisasiantuntija Hanna Kalenoja Autoalan Tiedotuskeskuksesta.

Noin kymmenvuotiaan auton arvo voikin vaihdella paljon sen kunnon, huoltohistorian, omistajien määrän, mahdollisen klassikkostatuksen, harvinaisuuden tai muiden seikkojen vuoksi. Juuri tässä suhteessa hyvän yksilön esimerkiksi ulkomailta löytäessään voi tehdä hyvät kaupat vielä vuosiksi eteenpäin, eikä ostos olekaan enää niin huono sijoitus vaikkapa Suomen yleiseen hintatasoon verrattuna.

Jos on joskus myöhemmin myymässä autoaan, toki myös omat myyntitaidot ratkaisevat. Autoa ei aina tarvitse antaa liikkeelle vaihdossa, vaan koittaa myydä se itse suoralla kaupalla.

Laskelman autolla on kolmen vuoden ikään tultaessa ajettu keskimäärin 60 000 kilometriä ja viiden vuoden ikään tultaessa keskimäärin 90 000 kilometriä.

Auton arvonalenemasta on kertonut aiemmin myös Tekniikka & Talous.

Ota kantaa

Onko auto vain liikkumaväline, jolla pääsee paikasta toiseen?

On, en näe sillä muuta arvoa 55% Ei, auto voi olla paljon muutakin 45%
Ääniä yhteensä 31093

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt