Poliisien järjestöltä radikaali ehdotus: peltipoliiseista kirkkaan keltaisia, sijoittelu kokonaan uusiksi - Autot - Ilta-Sanomat

Poliisien järjestöltä radikaali ehdotus: peltipoliiseista kirkkaan keltaisia, sijoittelu kokonaan uusiksi

Järjestö muistuttaa, että kameratolppien tehtävänä on ehkäistä ylinopeuksia, ei kerätä rahaa sakottamalla.

9.10.2019 13:51

Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys ehdottaa merkittäviä muutoksia automaattisen liikennevalvonnan nykyisiin käytäntöihin. Vuonna 2013 lakkautetun Liikkuvan poliisin perinteitä vaalimaan perustettu yhdistys on lähettänyt Väylävirastolle ja Liikenne- ja viestintäministeriöön ehdotuksen, jossa muun muassa vaaditaan Suomeen yhtenäistä ohjeistusta nopeuskameroiden eli peltipoliisien sijoitteluun.

Yhdistyksen puheenjohtaja Jyrki Haapala sanoo IS:lle käytäntöjen olevan nykyisin niin väljät, että kamerat voidaan käytännössä sijoittaa mihin tahansa.

– Täyttämättä jää ainakin vaatimus, jonka mukaan näiden tieosuuksien pitäisi olla erityisen vaarallisia. Esimerkiksi Norjassa on tässä ehdottomat säännöt, eikä kameroita laiteta kuin tieosuuksille, jotka täyttävät nämä kriteerit, Haapala toteaa.

– Suomessa Ely-keskukset ovat nakelleet kameroita suunnilleen sinne, minne insinöörit ovat näyttäneet. Niitä on keskellä ei mitään ja suuressa määrässä ei ole edes kameroita kun se ei ole tarkoituksenmukaista.

Ongelmana ovat hänen mukaansa nimenomaan vanhat kameratolpat.

– Ne ovat näkymättömiä, harmaita ja sijaitsevat missä sattuu. Esimerkiksi Juvan ja Varkauden välillä on kamera suoralla, jossa voisi ohittaa turvallisesti. Onkohan siinä suoralla tapahtunut yhtään onnettomuutta? Haapala kyselee.

Viime aikoina paljon keskustelua ovat herättäneet uudet, niin sanotut superpeltipoliisit, joiden mittausteho on aiempaa suurempi ja välitettyjen kuvien laatu tarkempi. Esimerkiksi valtateillä 4 ja 6 uudet kamerat on sijoiteltu pääasiassa risteysalueille, joissa onnettomuuksia tapahtuu useimmin.

Haapalan mukaan näin sijoitetut kamerat ovat oikeassa paikassa, vaikka sijoittelu onkin aiheuttanut närää autoilijoissa.

– Niiden paikka on ehdottomasti risteysalueilla.

Nopeusrajoitusmerkin olisi kuitenkin syytä olla riittävän kaukana kameratolpasta, jotta autoilija ehtii jarruttaa rauhassa sakkoja pelkäämättä.

– Nythän siellä saattaa olla nopeusrajoitusmerkki muutamaa kymmentä metriä ennen kameraa. Väliä pitäisi olla vaikka 150 metriä, jotta siinä on aikaa reagoida.

Ehdotuksessa kameratolpille esitetään myös yhtenäistä ja näkyvää väritystä. Haapalan mukaan kirkkaan ja fluorisoivan keltaiset kamerat näkyisivät kauemmas ja vaikuttaisivat siten ajokäyttäytymiseen.

– Tällöin niiden vaikutus olisi ennalta estävää. Myös Poliisihallituksen kanta on, että kameroiden tehtävä ei ole sakottaa ihmisiä vaan ennaltaehkäistä ylinopeuksia ja lisätä siten turvallisuutta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?