Kokeiltavana aivan uudenlainen mobiilimaja – uusi laki sallii aiemmin kielletyn erikoisuuden, tällainen se on!

Julkaistu:

Automatkailu
Pienet lavalla kuljetettavat matkamökit ovat Ruotsissa ja Norjassa suosittuja. Pian niiden suosio saattaa lisääntyä myös Suomessa.
Matkailukorien käyttö Suomessa on ollut säädösten vuoksi hankalaa. Tilanne kuitenkin muuttuu ensi vuoden kesäkuussa uuden sallivamman tieliikennelain myötä.

Oli siis jo korkea aika saada kokeiluun yksi ensimmäisistä uudenlaisista matkamökkivaihtoehdoista. Sellainen löytyi Easy Campersilta, joka on ottanut ruotsalaisen S Karosserin matkailukorit Suomen valikoimiin jo ennakoivasti.


Kaikkiaan S Karosser tarjoaa kymmenentä eri mittaista (269,5–439 senttimetriä) mallia, joista pääsimme testaamaan mallisarjan toiseksi pienimmän 6eco H-2,0 -korin.

Mittatilaustyönä valmistettavien korien mitat sovitetaan aina halutun pick-upin lavan mittojen mukaan ja korissa käytetään samaa rakennetta kuin yleensä matkailuajoneuvoissa. Ovet, ikkunat ja luukut ovat eurooppalaista massatuotantoa. Sisustusmateriaaleihin on useita vaihtoehtoja.


Kun kori on lavalla, ajoneuvon kokonaiskorkeus voi nousta autosta riippuen yli kolmenkin metrin. Lavaan kori kiinnitetään kaikista nurkistaan järeällä kuormaliinalla.

Koeajoautona on erikoisvarusteltu Ford Ranger, jossa on pitkä ohjaamo ja lyhyempi lava. Matkailukori jääkin sallitun mitan verran auton perän ulkopuolelle. Pitemmille lavoille pienimmät korit mahtuvat kokonaan.


Sisään noustaan perästä keskeltä. Lähes kaikissa malleissa on pääpiirteittäin sama pohjaratkaisu. Sisällä hämmästyy tilavuutta ja avaruutta. Perässä on kaappi, tiskipöytä, vaatekaappi sekä jääkaappi. Keskellä koria on kahden hengen oleskeluryhmä. Reilunkokoinen vuode on alkovissa.

Koska auton lavat ovat kapeita, alakaappeja koreissa ei ole. Lavan reunojen yläpuolella kori levenee yli metrillä ja yläosaan mahtuu riittävästi kaappeja ja laatikostoja.

Istuinryhmän jalkatilasta löytyy matalia lokeroita sekä suurehko tila vesisäiliölle, sähköyksikölle, akulle sekä aurinkopaneelin lataussäätimelle. Lokeroon mahtuu hyvin myös vaikka invertteri.


Ulkopuolella on kaappi kahdelle viiden kilon kaasupullolle. Autoon saa asennutetuksi myös kiinteän kaasusäiliön.

Ulkoporras nostetaan ovea vasten ajon ajaksi.

Pieneen tiskipöytään on upotettu pesuallas ja kaksiliekkinen kaasukeitin, jotka peitetään yksiosaisella lasikannella. Pöydän päässä on lisätaso.

Keittiöhana on tukevaa tekoa. Se taittuu alas, kun kansi suljetaan. Roskis löytyy takaoven sisäpuolelta. 80-litrainen jääkaappi on hyvällä korkeudella ja toimii 12 voltilla, verkkovirralla sekä kaasulla. Autoon saa myös vain sähköllä toimivan kompressorikaapin.

Oleskeluryhmään mahtuu kaksi, ja istuimien mitoitus on mukava. Laminaattipintainen ja irrotettava pöytä liukuu seinäkiskossaan vasemmalle ja oikealle tarpeen mukaan, mikä helpottaa vuoteeseen nousua.

Kolmannen makuupaikan saa rakennettua oleskeluryhmään. Istuinten selkänojat on mitoitettu toimimaan väliosan patjana.


Kaikissa Easy Campers -malleissa on tilava alkovi. Vuoteessa (160 x 206) on kunnollinen patja ja tuu­lettuva sälepohja. Ilmanvaihto alkovissa hoituu pääpuolen sivuseinän ikkunasta.

Vessaa tai suihkua ei ole lyhimpiin malleihin mahdutettu. Muista malleista vessa löytyy. Ulkona on pienen luukun alla liitin käsisuihkulle. Lisävarusteena voi hankkia Porta Potin irtokemssan ja sille kaapin.

Koeajossa matkamökkiä liikuteltiin järeällä nelivedolla, joka on rekisteröity N2-luokan kuorma-autoksi. Erona pakettiautoksi rekisteröityyn avolavaan on N2-luokan hyväksytyt sivuvilkut sekä rajoitin, jolla maksiminopeus on 90 km/h.

Pitkähyttisessä Ford Ranger Wildtrack X:ssä on Arctic Truckin erikoisvarusteet sekä muun muassa korotettu maavara sekä säädettävät ilmajouset. Suuremmissa ja leveämmissä renkaissa on pienempi pintapaine, joka auttaa pehmeässä maastossa ja lumella.

 

Korin purkaminen lavalta kestää vain kymmenisen minuuttia.

Rangerin moottorina on vääntävä 3,2-litrainen ja 200-hevosvoimainen turbodiesel. Automaattivaihteistossa voi valita sähköisesti takavedon, nopean nelivedon tai hitaan nelivedon. Auto on vaivaton ajaa, eikä 550 kilon painoinen matkailukori tunnu ajossa.

Wildtrackille tulee hintaa lähemmäs 60 000 euroa. Hinnalla saisi melkein kaksi perusmallia.

Matkailukorin voi kuvitella sopivan mainiosti kaikille erähenkisille, varsikin kun alustana on nelivetoinen avolava. Korin purkaminen lavalta kestää vain kymmenisen minuuttia, ja kontin voi jättää paikalleen ja lähteä ajelemaan muualle.
Maaseudulla monessa pihassa odottaa avolava valmiina. Näin retkiasunnon hankintahinta jää selvästi alle matkailuauton. Koeajetun matkailukorin lähtöhinta on noin 20 000 euroa. Lisähintaa kertyy halutusta varustuksesta.

Artikkeli on julkaistu yhteistyössä Caravan-lehden kanssa.

Easy Campers 6eco H-2,0/2,1

  • Omamassa 550 kg
  • Korin korkeus 216 cm
  • Leveys 216 cm
  • Pituus 368 cm
  • Vuodepaikat 2 + 1
  • Parivuode 160 x 206/198 cm (parvi)
  • Lisävuode 90 x 192 cm (istuinryhmä)
  • Lämmityslaite Truma Varioheat ECO CP Plus
  • Raikasvesisäiliö 60 l
  • Harmaavesisäiliö ulkopuolinen
  • Jääkaappi Dometic 80 l
  • Liesi 2-liekkinen kaasu
  • Hinta noin 20 000 euroa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt